Lærings- og praksisfortælling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
En dag med A Vi laver en dag med A – eller måske hellere en hel uge
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Forældremøde X årgang.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Mad, Måltider og Pædagogik
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Læreplaner i Højvangen
Program - ICDP International Childhood Development Program
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
NYE BØRN I BØRNEHAVEN.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lærings- og praksisfortælling Analyse og Refleksionsredskab Mål og temaer fra den pædagogiske læreplan Lærings- og praksisfortælling Værdipolitikken: respekt for sig selv, respekt for andre, respekt for andres ting. Krop og bevægelse Motorikforløb Vi valgte de 6 ældste børn fra frøstuen til et motorikforløb i rytmikrummet á 5 gange. I rykmikrummet lavede vi en forhindringsbane, som børnene kunne udfordre sig selv på, på forskellige måder.. Børnene kravlede over eller under en bom. De kravlede op på skumplinten og ventede på at det blev deres tur før de hoppede ned på madrassen. De kravlede op i ribberne. Nogen helt op i toppen, andre kun et enkelt trin op, hvorefter de hoppede ned på madrassen. De hoppede på trampolin. Børnene bliver gynget og svinget rundt i en hængekøje af de voksne. Børnene var meget interesserede, glade og ivrige efter at være med. Vi sluttede af med at samle børnene på madrassen, hvor vi stimulerede følesansen ved hjælp af forskellige massagemetoder. Børnene masserede sig selv og hinanden med massageredskaber, eller de legede ”pizza leg”, hvor et af børnene ligger på maven, mens en af de andre børn laver forskellige former for berøring på ryggen. De voksne hjalp til og instruerede børnene om, hvordan de skulle gøre. Sociale kompetencer Barnet alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Vi så engagerede børn, der overskrider deres egne grænser og tør udfordre sig selv. Børnene tog hensyn til hinanden, hjalp hinanden op og ventede på, at det blev deres tur. Børnene var ivrige og gav ikke op, når noget var svært, og var meget stolte når det lykkedes. De voksne var anerkendende og engagerede. De opmuntrede børnene til at prøve og støttede når noget var svært. Hvad skal vi fokusere på fremover? (læreplanstemaer/dele af temaerne) Vi vil fortsætte med at lave lignende motorforløb både i rytmikrummmet, men også være opmærksomme på, at børnene får brugt kroppen mere målrettet på legepladsen. Hvad har vi lært? Børnene har lært at udfordre sig selv og tage hensyn til hinanden. De har oplevet glæden ved, at bruge deres kroppe. De har sansemotorisk oplevet hvad de synes er rart. Voksne har lært, hvordan man får børnene til, at overskride grænser og udfordre sig selv. Jo mere aktive deltagende vi selv er, jo sjovere synes børnene det er. Vi har også lært, hvor forskelligt børn reagere sansemotorisk.

Lærings- og praksisfortælling Analyse og Refleksionsredskab Mål og temaer fra den pædagogiske læreplan Lærings- og praksisfortælling Krop og bevægelse Motorikforløb Vi valgte de 6 ældste børn fra frøstuen til et motorikforløb i rytmikrummet á 5 gange. I rykmikrummet lavede vi en forhindringsbane, som børnene kunne udfordre sig selv på, på forskellige måder.. Børnene kravlede over eller under en bom. De kravlede op på skumplinten og ventede på at det blev deres tur før de hoppede ned på madrassen. De kravlede op i ribberne. Nogen helt op i toppen, andre kun et enkelt trin op, hvorefter de hoppede ned på madrassen. De hoppede på trampolin. Børnene bliver gynget og svinget rundt i en hængekøje af de voksne. Børnene var meget interesserede, glade og ivrige efter at være med. Vi sluttede af med at samle børnene på madrassen, hvor vi stimulerede følesansen ved hjælp af forskellige massagemetoder. Børnene masserede sig selv og hinanden med massageredskaber, eller de legede ”pizza leg”, hvor et af børnene ligger på maven, mens en af de andre børn laver forskellige former for berøring på ryggen. De voksne hjalp til og instruerede børnene om, hvordan de skulle gøre. Sociale kompetencer Barnet alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Vi så engagerede børn, der overskrider deres egne grænser og tør udfordre sig selv. Børnene tog hensyn til hinanden, hjalp hinanden op og ventede på, at det blev deres tur. Børnene var ivrige og gav ikke op, når noget var svært, og var meget stolte når det lykkedes. De voksne var anerkendende og engagerede. De opmuntrede børnene til at prøve og støttede når noget var svært. Hvad skal vi fokusere på fremover? (læreplanstemaer/dele af temaerne) Vi vil fortsætte med at lave lignende motorforløb både i rytmikrummmet, men også være opmærksomme på, at børnene får brugt kroppen mere målrettet på legepladsen. Hvad har vi lært? Børnene har lært at udfordre sig selv og tage hensyn til hinanden. De har oplevet glæden ved, at bruge deres kroppe. De har sansemotorisk oplevet hvad de synes er rart. Voksne har lært, hvordan man får børnene til, at overskride grænser og udfordre sig selv. Jo mere aktive deltagende vi selv er, jo sjovere synes børnene det er. Vi har også lært, hvor forskelligt børn reagere sansemotorisk.