EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Omstilling til digital forvaltning - et samarbejde på tværs Onsdag d.30.oktober 2002 Projektleder Marie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
It-ledelse for ikke-it-chefer
Tillid Temadag for AMIR
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
HVAD ER SIKKERHED PÅ NETTET? Confidentiality (Fortrolighed) A message must not be read/understood by anybody else than the sender and the receiver. Authentication.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Indhold, indsatser, implementering
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
KL´s visioner for kroniske patienter
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Medicineringsområdet 5. oktober 2004 Kontorchef Lasse Larsen Lægemiddelstyrelsen, Lægemiddeløkonomi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann Oplæg for Dansk Landbrugsrådgivning, 23. marts 2004.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Digital Forvaltning (44405) Arbejdsgange1 Interne Eksterne Forandringer Projekter Mobile arbejdspladser.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
HL7-FHIR DK profilering – governance?
SUF - gevinstrealisering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Kvalitetsudvikling hvordan
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Digitalisering i den offentlige sektor
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Administrativ organisering
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Omstilling til digital forvaltning - et samarbejde på tværs Onsdag d.30.oktober 2002 Projektleder Marie Munk -

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Projekt digital forvaltning Bestyrelse: Topledere fra stat, amt og kommune Baggrund: Understøtte en modernisering af den offentlige sektor, så vi kan håndtere fremtidige udfordringer. Vision: Nye teknologier skal anvendes systematisk til at nytænke og forandre organisationer og arbejdsprocesser for at højne servicekvalitet og effektivitet Taskforce: Projektorganisation, 23 medarbejdere Projekter der katalyserer et tvær-offentligt samarbejde, som driver digital forvaltning Fokus på regler, organisation og arbejdsprocesser IT-fagligt center: Videnskabsministeriet bidrager med IT-faglig indsats

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Hvad ? Vision for udviklingen på sundhedsområdet med IT Mennesket før maskinen –men teknologien rummer en række fordele –Kan effektivisere kommunikationen og administrationen –Kan kvalificere mødet mellem borger og ansat (sygeplejerske, hjemmehjælper eller administrativ medarbejder) Den offentlige sektor kan i fremtiden komme ud til borgeren –De første mobile serviceløsninger er allerede i drift –Informationer kan/skal genbruges på tværs af organisationsgrænser under hensyntagen til lovgivning

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Samlede perspektiver EPJ fuldt udbredt i Omsorgsløsninger dækker allerede 50 pct. af kommunerne. Mobile enheder vil være noget nær standard om 2 år Der pågår arbejde med at skabe ”hul igennem” mellem kommuner, sygehuse, læger osv (blandt andet jf. projekt om sammenhæng på sundhedsområdet)

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Sammenhæng på tværs Kommunens intranet Server Hjemmehjælp Hjemmesygepleje Økonomistyring Koordinering af hjemmebesøg Kommunens databaser Sygehus Praktiserende læge Kilde: Rovsing mngm.

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Hvorfor ? Potentielle gevinster - gælder også på tværs •Kontakt til andre parter på området –Falck, hjemmepleje, sygehuse, praktiserende læger •Direkte kommunikation til det mobile personale –Overblik over øjeblikkelige aktiviteter –Overblik over forsinkelser eller uforudsete hændelser •Opfølgning på tidsforbrug –Ressourcestyring –Effektiv vagtplanlægning •Økonomistyring –Sikkerhed i bevillingerne Alt sammen modernisering til at imødekomme udfordringerne !

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Hvordan ? IT er midlet til at nå mange af målene, men det kræver beslutninger og samarbejde på tværs Investeringer i og valg af interoperable tekniske løsninger Nødvendige organisatoriske valg - forretningsprocesser Realisering af potentialer - digitale teknologier giver muligheder for arbejdsprocesomlægninger – det er der gevinsterne hentes.

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Et eksempel: Vision for projekt ”sammenhæng på sundhedsområdet” •Præmis : et sammenhængende patientforløb der starter og slutter i borgerens eget hjem •Hvis informationer smidigt kan udveksles vil dette øge den helhedsorienterede indsats og dermed både kvalitet og effektivitet i borgerens kontakt med sundheds- og omsorgssektoren. •Helhedsorientering indebærer øget forpligtende samarbejde mellem parterne på området (sygehuse, praktiserende læger, kommuner). KommuneLæge Sygehus

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Bevidst valg af indsatsområdet •Det er ikke for alle patienttyper at sammenhængen mellem parterne på området er lige relevant – fokus på modtagere af hjemmehjælp, hjemmesygepleje og genoptræning. •Taskforcens ”komparative fordel”: sætte fokus på områder som går på tværs af myndighedsområder, sektorer eller lignende •Opfattelse af manglende udnyttelse af allerede eksisterende kommunikationsmuligheder KommuneLæge Sygehus

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Den fælles og tværgående ramme Kommuneaftaler og IT-strategi for sundhedsvæsenet, der stiller en række initiativer i udsigt Sundhedsstyrelsen og Amtsrådsforeningens G-EPJ arbejde. Inddragelse af KL og fokus på EOJ-systemer

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Barrierer for advis udveksling First – mover problem – der skal være nogen at tale med digitalt Usikkerhed om de juridiske rammebetingelser – man skal vide hvad man må sige. Problemer med implementering af fremtidssikret teknik i omsorgsløsninger - man skal kunne forstå hinanden.

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 •Sammenhæng mellem kommuner og sygehuse på 5 udvalgte meddelelser (baseret på eksisterende meddelelsestyper): – Ind - og udskrivningsadvis, indlæggelsessvar, udskrivningsvarsel og korrespondancemeddelelse (fritekstfelt) • Fjernet juridisk tvivl vedrørende automatisk udveksling af basale meddelelser – Ændring af lov om social service på lovprogrammet – Nedsat arbejdsgruppe vedrørende samtykke problemstillinger • Sikring af åbne datastandarder – Meddelelser udformes i XML under OIO’en – Samarbejdsaftaler med leverandører Resultater

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02 Konklusioner – erfaringer •Der er igangsat en række initiativer som skal fremme digitaliseringen – men ansvaret og de svære opgaver ligger lokalt. •Der nedbrydes i disse måneder barrierer både til fremme af interne og tværgående initiativer – udviklingen går den rigtige retning. •Digitale teknologier skaber principielt mulighed for at skabe øget sammenhæng. •Gevinsterne kommer ikke ved at bruge IT. Gevinsterne kan alene høstes hvis IT bliver anledningen til at ændre eksisterende arbejdsgange og strukturer og at der også tænkes på tværs af organisationer. •Udviklingen kræver mod og ansvar for ledere såvel som for medarbejdere i den offentlige sektor. Omstillings/forandringsprocesser er svært og tager tid.

EPJ-observatoriets årskonference 30.oktober 02

Aftalerne om amterne og kommunernes økonomi 2003 ARF: Kommunikation og sammenhæng i sundhedssektoren Samtidig er der enighed om, at registrerings- og omsorgssystemer på socialområdet i videst muligt omfang skal kunne kommunikere med de tilsvarende systemer på sundhedsområdet, herunder EPJ mv. Det forudsætter bla., at der sker en koordinering vedr. digitale kommunikationsstandarder i amter og kommuner. KL: Digitalisering Digitalisering kan bidrage til at sikre bedre service og ressourceanvendelse i kommunerne…...Der er enighed om, at der skal ske en koordinering vedr. digitale kommunikationsstandarder i stat, amter og kommuner.