Datid Den franske datid er kompliceret p.g.a., at der er hele 3 datider: L’imparfait Le passé composé Le passé simple Forskellene mellem l’imparfait på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Les verbes en -ER Que constatez-vous ?
Advertisements

1.La Grammaire For at se en oversigt over alle de grammatiske emner højreklikkes på musen og vælges Gå til dias Eksemplerne er taget fra Carte Blanche.
Jordens bane om solen Fortæl om jordens bane – hvilken form har den, hvor stor er den, hvor lang tid tager det jorden at gennemløbe den? Jordens bane er.
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Les meilleures photos de
Udsagnsordets/verbets bøjning
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Information om tysk/fransk
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Det svære liv i en sportstaske
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Tale- og skriftsprog.
Forslag til AT-projekter med fransk
Praktikprojekt 2008 Historie
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
1.Marcel Pagnol: L’eau des collines
1- Utilisation 2- Formation 3- Tidsangivelser
1. Moussa Lô in ”Porte Paroles” Hvorfor har denne nat været super? fordi de har fanget mange fisk Hvor sender de størstedelen af de store fisk hen? De.
L’enterrement de ma mère
1.Annie Saumont: Les Loukoums
1.Krzysztof Kieslowski: Bleu, 1993
1. Tekst De første 14 sider af No Limits læses på ”normal vis” – evt. ud fra Arbejdshæfte til No Limits, (Kim Boje, Liljeforlaget 2001).
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Koncernsprog og forventninger til høflighed i s
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Afslut Frem >>
L’Histoire de la Cuisine Française
Verdens 7 vidundere.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Kommakursus ”light”.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Kommunikativ sprogfærdighed
1940 USA var ikke med i krigen. De var for langt væk fra den. De havde travlt med Depressionen efter 1. verdenskrig. De var derfor neutrale i starten af.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Forudsætninger for en god samtale
1- Brug 2- Dannelse 3- Tidsangivelser
Humor er en KOMPETENCE. Humor er en KOMPETENCE.
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Narrativitet i teori &praksis
Brøker Af Alexander Olssson.
Le passé composé Perfektum 1.
Les aliments Qu´est-ce que tu manges pour être en forme?
Cours 8 Analyse syntaxique - descendante - ascendante - par programmation dynamique.
Avoir (at have) J’ai jeg har Tu as du har Il /Elle a han/hun har
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
Jellingestenen.
Sproghandlinger ”How to Do Things With Words” Titel på bog af John L. Austin.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Bedømmelse af de nye prøver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2.
Komposition - modeller
Une glace, s’il vous plaît !
I Les angles orientés. 1°) Définition et notation :
Lektion 5 Afslutningsmødet
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Komposition - modeller
Joken der bringer dig held og lykke!
Hvordan forbereder vi vores elever til mundtlig eksamen?
Nouveau statuts ASLIC ASLIC’s nye vedtægter
Velkommen til PowerPoint
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
De ansatte fra kontoret
Præsentationens transcript:

Datid Den franske datid er kompliceret p.g.a., at der er hele 3 datider: L’imparfait Le passé composé Le passé simple Forskellene mellem l’imparfait på den ene side og le passé composé og le passé simple på den anden er følgende:

L’imparfait a.l'imparfait er en beskrivende tid, der bruges om en tilstand i fortiden. l'imparfait svarer på spørgsmål såsom: Hvordan var x? x était dur avec les enfants ( hård mod) Hvordan så x ud? x avait l'air content (så tilfreds ud) Hvordan havde x det? x allait très bien

l'imparfait bruges også om det gentagne: Hvad plejede x at gøre? le dimanche x jouait au football

Le passé composé b.le passé composé er en fortællende tid, der bruges om en enkelt afsluttet handling eller begivenhed i fortiden. le passé composé svarer på spørgsmål såsom: Hvad skete der? la guerre a fini en 1945 Hvad gjorde x? x a acheté une maison il y a 2 ans

Le passé simple c.le passé simple er en fortællende tid, der bruges om en enkelt afsluttet handling eller begivenhed i fortiden, ligesom le passé composé, men kun i skriftsprog. le passé simple svarer på spørgsmål såsom: Hvad skete der? la guerre finit en 1945 Hvad gjorde x? x acheta une maison il y a 2 ans

Konjunktioner + le passé composé/ le passé simple Følgende konjunktioner udtrykker handlinger/begivenheder i fortiden og forbindes med le passé composé/le passé simple: quand (da) d'abord (først), alors (så), ensuite (derefter, efterfølgende), puis, enfin soudain, brusquement (pludseligt), tout à coup (lige med et) immédiatement, tout de suite à ce moment (-là)

Konjunktioner + l’imparfait Følgende konjunktioner udtrykker det gentagne eller en tilstand i fortiden og forbindes med l'imparfait: quand (når) souvent (ofte), parfois (af og til), quelquefois (af og til), de temps en temps tout le temps, toujours, tous les jours /matins/ soirs etc. (hver dag/morgen/ aften etc.) chaque jour (matin, soir, fois etc.), sans cesse (uophørligt)