Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bedømmelse af de nye prøver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bedømmelse af de nye prøver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2."— Præsentationens transcript:

1 Bedømmelse af de nye prøver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

2 Delprøve 1 Vejledende opgave 1, fransk stx 6 multiple choice opgaver (opg. 1,2,3,5,6,9) 4 kombinationsopgaver (4,7,8,12) 3 formuleringsopgaver (10,11,13) 1 indsætning/bøjnings-opgave (14) Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

3 Vægtning af de konkrete opgaver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

4 Vægtning af de konkrete opgaver Vægt 1 Multiple choice opgaverne 1-3 Vægt 2 Kombinations- og multiple choice opgaverne 4–9 samt opgave 12 Indsætning/verbalbøjnings opgave 14 Vægt 3 3 formuleringsopgaver (vægt 3) Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

5 Oversigt – fransk stx Opgave nr. Vægt (points) Opgave nr.Vægt 11 82 21 92 31 103 42 113 52 122 62 133 72 142 Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

6 Oversigt – fransk hhx Opgave nr. Vægt (points) Opgave nr.Vægt 11 82 21 93 31 102 42 113 52 123 62 132 72 142 Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

7 Oversigt – spansk stx & hhx Opgave nr. Vægt (points) Opgave nr.Vægt 11 82 21 92 31 102 42 113 52 123 62 133 72 142 Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2

8 6. Sandt eller falsk 7 opgaver med 2 valgmuligheder Antal rigtige%Kum %Pointstildeling 00,7 15,56,3 216,422,7 327,350 427,377,3 516,493,8 65,599,2 70,7100 Sandsynligheder & tilfældighed Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2 6. Sandt eller falsk 1.Les SDF ne trouvent pas important de rester propres. 2.Dimanche est le jour où les SDF peuvent prendre une Mobil’douche. 3.Après avoir pris la douche l’homme appelle sa famille. 4.L’homme ne revoit pas son fils. 5.Ranzika Faïd a acheté une vieille maison pour installer des douches. 6.Ranzika connaît des personnes qui ont donné des vêtements au projet. 7.L’argent pour le projet vient du gouvernement. 0-4 rigtige 0 point 4-5 rigtige 1 point 6-7 rigtige 2 points

9 Sandsynligheder & tilfældighed Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2 8. Forbind ordene fra teksten i venstre spalte med antonymerne i højre spalte 8 opgaver med 8 valgmuligheder Antal rigtige%Kum %Pointstildeling 034,4 139,373,6 219,693,3 35,698,9 41,099,9 50,1100 6<0,1100 7<0,1100 8<0,1100 0-2 rigtige 0 point 3-6 rigtige 1 point 7-8 rigtige 2 points

10 Fri sproglig produktion Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2 (opgaverne 10,11,13 med vægt 3) (opgaverne 12 og 14 med vægt 2)

11 Vejledende karakterskala Karakter -30002471012 Interval 0-23-910-1213-1617-2122-2526-28 Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2 Opgave nr. Vægt (points) Opgave nr.Vægt 11 82 21 92 31 103 42 113 52 122 62 133 72 142

12 Brug for nye bedømmelses- og feedbackredskaber..til lærer, censor og elev Centrale spørgsmål Hvordan sikres, at bedømmeren får vurderet og vægtet hele viften af de sprogfærdigheds- komponenter, som eleven testes i? Hvordan lettes lærerens rettearbejde? Hvordan giver læreren eleven feedback og feedforward?

13 Forslag til to evalueringsredskaber Censor- og lærerretteark Leveres af opg.kommissionerne (inspiration fra IB) Bruges nok primært summativt Detaljeret, men rummes på et ark Papirprint formentlig nemmest Under fortsat forbedring → input modtages gerne Præsenteres og bruges på workshop Lærer-elev: feedback- og feedforward Tegn på målopfyldelse (inspiration fra Norge) Bruges måske primært formativt Vil kunne udpege, hvilke områder eleven med fordel kan forbedre Skabelon præsenteres og bruges på workshop

14 Retteark til vejledende opgave 1 i fransk Delprøve 1 OpgaveSvarVægt Forkert elevsvar (x) Rigtigt elevsvar (x) 1B 1 2D 1 3C 1 41f, 2a, 3h, 4g, 5c, 6d, 7e 2 5B og C 2 61f, 2s, 3s, 4f, 5f, 6s, 7f 2 71c, 2e,3d, 4a, 5b 2 81d,2f, 3e,4c,5h,6g,7a,8b 2 9Française, fait, ces, des, important, d’, rencontre, leur, mais 2 12 Les sdf trouvent que l’hygiène est importante. Le dimanche on peut prendre une douche (flere svar) Il y a des douches dans un camping-car (flere svar). Cela donne une possibilité pour les sdf de prendre contact avec leur famille. (flere svar) 2 14pense, sont, prends, avons, apprécions 2 OpgaverVægt Ikke bestået Mangelfuldt/beståetMiddelSolidt 10 Titel + begrundelse 3 11 Tre sætninger, der skal fuldendes 3 13 Placering og bøjning af fem adj. 3 Individuelle svar: Hvad karakteriserer elevens frie sprogproduktion uden hjælpemidler?

15 Retteark til vejledende opgave 1 i fransk Delprøve 2 I ringe gradI nogen gradI høj grad Er genren genkendelig? Er benspænd brugt og brugt rigtigt? Er tekst A inddraget? Er tekst B, C og/ eller D inddraget? Inddragelse af krav til brev: - hvordan det startede - hvor meningsfyldt - hvad arbejdet består i - forventning Sproglig konsistens: Har eleven ejerskab til sproget? 300 ord? Nej:Ja:

16 Retteark Helhedsvurdering af delprøve 1 og 2 -30002471012

17 Tegn på målopfyldelse i 2.fremmedsprog Eleven kan (bestå)Eleven kan (middel)Eleven kan (top) Tekst- forstå. vise lidt tekstforståelse vise ganske god tekstforståelse af hovedindhold og/eller detaljer forstå hovedindhold og detaljer Sprog gøre sig forståelig gennem et enkelt ordforråd bruge et tilstrækkeligt og brugbart ordforråd bruge et varieret og ganske præcist ordforråd noget retskrivning og noget grammatik stort set retskrivning og enkel grammatik grundlæggende retskrivning og grammatik til en vis grad bruge målsprogets sætningsopbygning bruge ganske god og varieret sætnings- opbygning, stort set indenfor målsprogets struktur bruge varieret sætningsopbygning, for det meste indenfor målsprogets struktur bruge enkelte kohæsionsmarkører bruge varierede kohæsions- markører bruge varierede og målrettede kohæsions- markører skrive tekster med en vis sammenhæng (kohærens) skrive tekster med ganske god sammenhæng skrive tekster med god sammenhæng tilpasse kommunikations- situationen til modtageren på ganske enkelte områder tilpasse kommunikations- situationen til modtageren på enkelte områder stort set tilpasse kommunikationssituationen til modtageren Indhold beskrive sider ved dagligliv, kultur og samfundsforhold på ganske enkelte områder beskrive og sammenligne sider ved dagligliv, kultur og samfundsforhold på enkelte områder beskrive og sammenligne sider ved dagligliv, kultur og samfundsforhold udtrykke meninger og følelser nok så klart udtrykke meninger og følelser udtrykke meninger og følelser klart Brug af netadgan g nogle gange bruge kilder og hjælpemidler bruge kilder og hjælpemidler nok så formålstjenligt bruge kilder og hjælpemidler kritisk Rele- vans hhelde svare delvis relevant på opgaverne og skrive tekster, der formidler et indhold stort set svare relevant på opgaverne og skrive tekster, der kommunikerer enkelt eller nok så godt svare relevant på opgaverne og skrive tekster, der kommunikerer godt

18 Workshoplokaler

19 delprøve 1 delprøve 2 -30002471012 -3 00 02 00 02 44 0002 444 4 44477 744477710 7777 127710 12


Download ppt "Bedømmelse af de nye prøver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google