Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Blogs i undervisningen mellemtrin
Danmark 3.0.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Velkommen til workshoppen
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Undervisning med Storyjumper
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
De sidste undervisningstimer
Årshjul for 5. klasse August September Oktober November December
HISTORIE Den mundtlige prøve
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Mediepædagogik og didaktik
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
IT i undervisningen.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Michael Hald Konsulent, KL
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Billeder.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
SkoleIntra og faghæfte 48
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
DANSK Intro Dagens program.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Præsentationens transcript:

Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere Hvordan kan digitale indvandrere forestå en digital dannelse af digitale indfødte? Hvor er eleverne henne i dag? Didaktisk design * Mark Prensky

Hvad gør vi så i skolen i dag? Undervisningen i 4. forløb omfatter især • grammatiske begreber samt forhold vedrørende ordforråd og orddannelse, faste udtryk og vendinger • sprogets sammenhæng med kultur og litteratur • billedsprog, rim og rytme • elevernes mundtlige og skriftlige tekster og medieproduktioner, fx fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, procesbeskrivelse, logbog og dagbog • nyere og ældre danske og udenlandske fiktionstekster, fx romaner, noveller, digte, folkeviser, fabler, eventyr, essays, fortællinger, sagn og myter • dansk litteraturs kanon • litterære perioder • trykte og elektroniske sagtekster, fx fagtekster, avis - tekster, leksika, wikier, ordbøger og andre håndbøger • andre udtryksformer, fx drama, billeder, lyd, film, dokumentarfilm, tegninger, præsentationer og computerspil • skærmtekster, fx hjemmesider, sms, e-mail og tekst-tv • indskannede tekster • digitale bøger og lydbøger fra internettet • referat, resume og interview • manuskripter, dispositioner og notater • layout og illustrationer • billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst og billedforløb • faktaprogrammer i elektroniske medier og film: nyhedsudsendelser, dokumentarfilm og reportager • mediepræsentationer • tekster og medieproduktioner eller andet stof med norsk og svensk tekst og tale.

Hvad gør vi så i skolen i dag? • elevernes mundtlige og skriftlige tekster og medieproduktioner, fx fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, procesbeskrivelse, logbog og dagbog • trykte og elektroniske sagtekster, fx fagtekster, avis - tekster, leksika, wikier, ordbøger og andre håndbøger • andre udtryksformer, fx drama, billeder, lyd, film, dokumentarfilm, tegninger, præsentationer og computerspil skærmtekster, fx hjemmesider, sms, e-mail og tekst-tv indskannede tekster digitale bøger og lydbøger fra internettet • referat, resume og interview • manuskripter, dispositioner og notater • layout og illustrationer • billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst: nyhedsudsendelser, dokumentarfilm og reportager • mediepræsentationer • tekster og medieproduktioner eller andet stof med Reproduktion ? Produktion

Faghæfte 47 Dannelsesperspektivet. (Klesner) at skolerne med udgangspunkt i de nye Fælles Mål retter opmærksomheden mod det faglige udbytte af at anvende it i undervisningen og mod at udvikle en it-baseret fagdidaktik at skolerne ikke begrænser elevernes adgang til internettet, men at skolerne i stedet arbejder målrettet med at sikre, at alle elever har de nødvendige kompetencer i kildekritik og god op-førsel på internettet at lærerne fokuserer på de læringsmæssige mål for undervisningen og for den enkelte elev, når de anvender træningsprogrammerne at it-lokalet udfases på skolerne, og at skolerne i stedet satser på fleksibelt mobilt it-udstyr. at de interaktive tavler har potentiale til at være en undervisnings- og læringsressource for både elever og lærere.

Faghæfte 47 at skolerne med udgangspunkt i de nye Fælles Mål retter opmærksomheden mod det faglige udbytte af at anvende it i undervisningen og mod at udvikle en it-baseret fagdidaktik at skolerne ikke begrænser elevernes adgang til internettet, men at skolerne i stedet arbejder målrettet med at sikre, at alle elever har de nødvendige kompetencer i kildekritik og god op-førsel på internettet at lærerne fokuserer på de læringsmæssige mål for undervisningen og for den enkelte elev, når de anvender træningsprogrammerne at it-lokalet udfases på skolerne, og at skolerne i stedet satser på fleksibelt mobilt it-udstyr. at de interaktive tavler har potentiale til at være en undervisnings- og læringsressource for både elever og lærere.

Faghæfte 48 Informationssøgning og - indsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, videndeling og samarbejde

Web1.0<>Web2.0 Onlinie – Kommunikation Videndeling Sociale - fælleskaber Produktion Deltagelse

http://itstrategisilkeborg.pbworks.com

Hvad siger KL? Der er elevacces. Det er nemt at komme på nettet Alle har pc’er, tavler osv., skyen fungerer og lærerne har det tekniske på plads Vi underviser både i fysiske og virtuelle rum, på tværs af lande, teknologien er til stede It bruges til at styre for at nå de ønskede mål. Klassen er brudt ned, og eleverne er ligeglade med, hvilken platform, de arbejder på Læringsrummene er on-line. Somme tider møder eleverne på skolen, somme tider er de hjemme og er on-line med lærerne eller med kammerater Det er naturligt, at elever selv medbringer udstyr, men skolen skal stille udstyr til rådighed over for de elever, som ikke har udstyr Læremidler er digitale, og de er ude i skyen. De er en naturlig del af lærernes undervisning. Man kan købe sig til dele(bidder) og er ikke bundet af en stor pakke Eleverne har mødt it allerede i børnehaven. Tekst, billeder, lyd – mange forskellige fortællinger Infrastrukturen er i orden. Eleverne kan komme og være på. Skolen som begreb forsvinder. Klassen forsvinder også. Man lærer i niveaudelte situationer, ikke ift. klassen

Hvad siger KL?

Hvad har vi Hvad mangler vi Digitale indfødte (elever) Programmer / data / print i skyen Læseplaner Pålogningstid max. 60 sek. Godt netværk Didaktiske kompetencer En del gamle computere Ingen filtrering Digitiale indvandrere (lærere) Økonomi Dialog