Drupal i Københavns Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

Teststrategi Engrosmodellen
Præsentation på M3UG 2011.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Udbud af bibliotekssystem 5. september 2012 IT faggruppens temadag.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
CAP Møde i myndighedsforum
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Drupal-løsning til syddjurs.dk
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Visionsproces Fra ord til handling.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Offentlig Integrationsmodel (OIM)
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Informationsspecialist Vibeke Luk
IT-Strategi.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Potentialevurdering.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Cloud i det offentlige - der sker faktisk noget!
Digitaliseringsstyrelsen
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Portal Integrations Projektet
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
VisKort – som produkt med eget community. Vikaren: Morten Kristoffer Hansen Videncenter for open source og åbne standarder.
Fælleskomponenten ”Vis Stedet” – reducerede udviklingsomkostninger og større genkendelighed og sammenhæng på tværs ved brug af geodata Arne Simonsen Kort.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Standardisering af telemedicinske løsninger Lars Hulbæk Direktør Eller… ”Brobygning mellem et mangfoldigt og multinationalt marked for telemedicinske.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Hvordan har vi grebet processen an. Jesper Villumsen Inspireret af Hans Hvas.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Hjemmemonitorering Lars Hulbæk Konstitueret Direktør
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Indsamling af data efter nyeste produktionsmetoder til den danske kvartalsstatistik over ledige stillinger Erfaringer med it-rammesystemer Nordisk Statistikermøde.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Beskyttelse af grundvandsressourcen mod punktkilder - Status, prioritering og samarbejdsmuligheder GrundvandERFAmidt, 31. maj.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Engrosmodellen - Kort status
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Rollebeskrivelser i Synergi
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Drupal i Københavns Kommune Kort om Københavns Kommune (KK) og Koncernservice (KS) Forhistorien og 2008 analysen Forprojekt – rammen for beslutningen Status Næste skridt og kommende leverancer Lessons Learned (indtil videre…)

Kort om Københavns Kommune og Koncernservice 7 forvaltninger med egne borgmestre og egne budgetter Ca. 50.000 ansatte, heraf ca. 20.000 IT-brugere Koncernservice Shared service center for KK oprettet for 4 år siden (bl.a. økonomi, HR, projekter, IT-drift, udvikling, strategi) Ca. 500 ansatte pt.

Forhistorien og 2008 analysen KKnet platform: MS CMS 2002 KK.dk platform: Sitecore (et par versioner bagud pt) Begge net har ca. 90.000 sider. Begge net har ca. 2mio sidevisninger om måneden KKnet har ca. 400 webredaktører

Lidt mere om KKnet Intranettet skal så vidt muligt understøtte (formål opstillet i projektet 2011): Sammenhæng mellem indhold på tværs af KK Samspil med andre systemer (primært eDoc, Outlook og kk.dk) Informationssøgning Selvbetjening og workflow Samarbejde via blogs og dialogfora Nemmere brugeradministration Nem publicering og indholdsadministration CMS 2002 i rapporten fra 2008 Fokusområder Opfyldelsesgrad Adgang Personalisering Elektronisk projektsamarbejde Understøttelse af arbejdsgange Integration Søgning (Forværret siden 2008) Telefonbog Redaktionel vedligeholdelse

Foranalysens opstillede arkitekturprincipper - rapporten fra 2008 Arkitekturprincipperne lægger vægt på løsninger kan indgå i samspil med andre systemer i en kompleks systemportefølje, som let kan vedligeholdes og videreudvikles samt at data kan genanvendes i andre sammenhænge. Data og services bør genbruges Basér løsninger på løst koblede komponenter Anvend åbne standarder Basér løsningen på standardløsninger Løsninger bør være fleksible Portalservices udvikles uafhængigt af portalprodukter Visuel integration og navigation Organisatoriske og tekniske trends indarbejdes løbende Platformsafhængiheden skal minimeres Tæt kobling til fagsystemer og ESDH Fra simpel til avanceret integrationsform Stjernerne markerer de områder, der er lige til højrebenet ift Open Source. Pionerer inden for offentlig administration

Forprojekt – rammen for beslutningen Min Lederside – portal for decentrale ledere i KK (2010) 6mdr til at lave den Under udbudsgrænsen Skal understøtte videreudvikling og deling af opbygget funktionalitet Skal understøtte KKs IT-strategiske linje Skal overvejes ift fremtidigt intranetprojekt …dvs. Open Source. Vurdering af CMS markedet ud fra: IT-strategi 2011-2014 Lagdelt Arkitektur for KK (løs kobling) Platformstrategi for KK Udbudsbetingelser generelt …dvs. Drupal.

Hovedelementer i forprojektet Forretningsformål – workshops i forvaltningerne Indledende business case i træskolængder Kort markedsundersøgelse Åbne leverandørmøder – indspark til os Kompetencecenter indledende overvejelser KK.dk og KKnet sammenhæng ift projektet Opstart hovedprojekt

Status pt Projektbudget - én gang til… Forretningsformål – én gang til… Kknet og KK.dk sammenhæng – én gang til… Business case – én gang til… Konsulentstøtte til rådgivning (Drupal-specifikt og mere overordnet)

Næste skridt og kommende leverancer Kort bane: Business case Ramme for standard driftsetup for stort Drupal-setup Beskrivelse af intranet og internet drift synergier og udfordringer (herunder netværk) Scenarier for et eget Kompetencecenter Til sommer: Rammeudbud for webudvikling Kravspec til miniudbud Etablering af Kompetencecenter (indledende) Business case færdiggøres Driftudgifter konkretiseres Reelle muligheder for både Kknet og KK.dk klarlægges (især ift netværk) Evt. synergi ml. Kknet og KK.dk specificeres Kompetencecenter rammer fastlægges Forretningsformål Antal ressourcer Kompetenceniveau ressourcer Tiltrække og fastholde ressourcer

Lessons learned Forretningsformål – fastsæt rammen klarere med interessenterne Intranet og internet – få 100% klarhed (og ledelsesmæssigt sign-off) over evt. sammenfald i løsning Periode frem til implementering – klar og vedtaget strategi for udvikling i mellemtiden

Lidt ekstra om selve processen… Mulige veje for KK CMS - overordnet set KK.dk (Sitecore) bliver i nuværende version og afventer KKnet projekt, før der tages beslutning KK.dk opgradering til nyeste Sitecore version KK.dk migrering til ny platform KKnet migrering til ny platform Ad 3+4: Migrering kan ske mod én samlet platform eller to, og kan ske samtidig eller forskudt i tid. Pionerer inden for offentlig administration

Tidslinje for platformvalg til udvikling af specialsider på KK.dk Figuren viser de hovedelementer, der følger hinanden for KK.dk og KKnet. KK.dk hovedsider kører på Sitecore og Sitecore Foundry frem til evaluering af migrering af KKnet – forventet ultimo 2012 KK.dk specialsider (institutionssider, kampagnesider o.l.) udvikles og kører på Sitecore og Sitecore Foundry frem til udarbejdelse af Hvidbog for Drupal i KK KK.dk specialsider kan vælge at benytte Drupal, når Hvidbogen foreligger. Hvidbogen skal følges. Sitecore og Sitecore Foundry Kompetencecenter opbygges Hvidbog for Drupal i KK udarbejdes Eksisterende KKnet migrering til Drupal KK.dk specialsider udvikling på Drupal KKnet KK.dk Specialsider Hovedsider Evaluering projekt Fase 2 Medio 2012 Ultimo 2012 Business case og for-analyse 1 2 3