Anvendelsesorientering i praksis. Hvad er det for en størrelse? 1.Undervisning ud af klasselokalet 2.Tankerne ud af undervisningslokalet 3.Omverdenen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Advertisements

Samfundsfag og de innovative kompetencer
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
Et væksthus for børn og voksne
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Uddannelsesmuligheder
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
International Linje.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Småøvelser og innovative kompetencer
Projekt Praksis Plus - Fra udd.læge til praktiserende læge Oplæg på Regional Temadag, 19. november 2012 i Herlev.
Turen går til Indien Engelsk, religion, historie og idræt 3.G, uge 41.
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.

Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Intro og Problemformulering
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Netværkskonference Odense Globaliseringsaftalens målsætninger 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Pt. ca. 80 % i Nordjylland 50 % skal.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
1. Lektion: Det politiske system

Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Inkluderende lokale helheder i det boligsociale arbejde – normalisering eller integration? Adjunkt Mia Arp Fallov Temadag om Helhedssyn 30. August 2011.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Gymnasiet (Stx)
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Mainstreaming af handicapområdet Det Centrale Handicapråd National konference for Kommunale Handicapråd Konsulent Henrik Hauritz, Kultur og Service
7. klasse.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Vision mission værdier handleplaner
Socialismen Jan Christiansen.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Udkast til justering af KS
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Anvendelsesorientering i praksis

Hvad er det for en størrelse? 1.Undervisning ud af klasselokalet 2.Tankerne ud af undervisningslokalet 3.Omverdenen ind i klasselokalet

Med i et projekt herom … Støttet af Region Nord ( ) Formål: At præcisere forståelsen af anvendelsesorientering Hvem: HF, HTX & HHX, men STX på vej!

Eksempler, som måske dækker … • Idræt – Projektopgaver for klubber • Mediefag – cykelhjelme til skolebørn • Historie / samf / idræt – Integration – besøg i Vollsmose

Og Jens’ tænkte eksempler i samfundsfag

Vestre Landsret - Viborg StedKernestofAktivitetUdgifter/tid Besøge Vestre Landsret i Viborg Demokrati, deltagelses- muligheder og politiske beslutninger Overvære en retssag Varighed: 4-5 timer(inkl. transport) Kræver bustransport til Viborg

Aalborg Industries StedKernestofAktivitetUdgifter/tid Aalborg Industries(The Alfa Laval Group) Globalisering og økonomiske sammenhænge Få et indblik i hvordan en stor dansk eksportvirksomhed arbejder globalt og hvilken betydning den øgede globalisering har for virksomheden Varighed: 4-5 timer Kræver bustransport til Aalborg

Gjellerup og Toveshøj StedKernestofAktivitetUdgifter/tid Samvirket i Gjellerup og Toveshøj. (Evt. i fællesskab med religion) Sociale og kulturelle forskelle Hvad går den boligsociale helhedsplan ud på? Hvordan arbejder de med integration? Varighed: min 5 timer Kræver bustransport til Aarhus

Kirkens korshær StedKernestofAktivitetUdgifter/tid Kirkens Korshær i Aalborg(Evt. i fællesskab med religion) Sociale og kulturelle forskelle, herunder velfærd og fordeling Hvilken opgave løser Kirkens Korshær? Hvem er deres brugere? Synes de at der er fattige i Danmark? Varighed: 4-5 timer Kræver bustransport til Aalborg

Anvendelsesorientering indenfor murene Deltage i diverse aktuelle internetbasere blogs, – med eksempelvis politisk indhold Eksempler: Jarl Corduas blog: Berlingskes blog: s Politikens blog: JP’s blog:

Og hvor er vi så nu? • Så mange fag som muligt i de 2 q-klasser byder ind på et stort eller mindre forløb, som har det anvendelsesorienterede indbygget /som udgangspunkt. • Konference på Erhvervsskolerne Aars – 6 lærere • Indberetning d. 19. december