Kampagner i Hjerteforeningen Fredag den 4. april 2014
Agenda Præsentation af os alle sammen Om kampagner og kampagnearbejde fra Hauser Plads Ny hjertesvigtkampagne Lokale aktiviteter i forbindelse med kampagner Gode og mindre gode aktiviteter – Do’s and don’ts Tak for nu…
Kampagneteam på Hauser Plads Kampagneleder for Gør noget for hjertet Mette Såby Bro msbro@hjerteforeningen.dk Teamleder for kampagner og pt. ansvarlig for Elsk hjertet Lars Hübertz lhubertz@hjerteforeningen.dk Kampagneleder for hjertesvigtkampagnen og været ansvarlig for gallashow Lene Gryning Leneg@hjerteforeningen.dk
Evt. Charlies hjertegalla Gør noget for hjertet Start 24. MARTS 2014 Hjertesvigtkampagne Start 9. MAJ 2014 Elsk hjertet Start 11. AUGUST 2014 Evt. Charlies hjertegalla SEPTEMBER 2014 Kampagneoversigt Tv-spot, sociale medier, egne medier Kurser i livreddende førstehjælp Salg af støtteprodukt Foredrag og hjertecafeer Registrering af hjertestartere Årets hjerteredder Tv-spot, sociale medier, egne medier Fotokonkurrence med Politiken Informationsmateriale til patienter Tv-spot, sociale medier, egne medier Salg af støtteprodukt Iform løb og Ladywalk Tv show på TV2 Charlie med gns. på ca. 250.000 seere pr. år
Sundhedspro-fessionelle Kampagnearbejde Kampagne Bestyrelse Reklamebureau Forskning Ressourcer Samarbejds- partnere Frivillige Målgruppen Sundhedspro-fessionelle
TV-spot MTG TV(TV3, TV3+, TV3 PULS, TV3 Sport 1, TV3 Sport 2, MTV og VH1.), , SBS Discovery (Kanal 4, Kanal 5, 6eren, 7eren, Discovery Channel), C More netværkene samt National Geographic Channel Xaxis web-tv, hvor spottet seedes på store websites OBS DR1 samt TV2 regionalstationer
APP RED LIV Mål: 100.000 downloads i 2014 Leadgenerering: Konkurrence i april/maj Opfordring i DM der sendes ud til 50.000 danskere PR, Facebook, materialeuddeling
Onlineannoncer Facebook Politiken.dk Quiz Battle
RED liv-spillet
Facebook 300.000 har været aktive (liket, delt, kommenteret) Mere liv på facebook med fotos og film Annoncer Små filmklip med citater fra børn om alt om hjertestop
Ca. 50 LK bakker op Kurser Hjertecafeer Foredrag Registrering af hjertestartere Ansøgning af §18 til køb af hjertestartere Opsætnings af materialer
Undervisning af landets politikere
Salg i føtex fra den 31. marts
Armbånd 2014
Blodtryksmåling i Matas Stor succes i 2013 4.388 personer har fået målt deres blodtryk 59 Lokal komiteer har lavet blodtryksmålinger 132 dage med blodtryksmålinger 33,2 målinger pr. Matas
Gå for hjertet med Becel - for Hjerteforeningen Becel har udviklet en app til smartphones App’en er gps-styret og for hver kilometer du går/løber/cykler, får Hjerteforeningen én kr. I 2013 donerede Becel 700.000 kr. til Elsk hjertet 1. april 2014 nulstillede Becel app’en og vi starter nu igen med at gå.. Husk at tænde for app’en hver gang du bevæger dig i længere tid ad gangen
Sådan får du fat i Becel’s ‘Gå for hjertet’-app IOS/Iphone Tryk på ’App Store’ ikonet på din Iphone Skriv ‘Gå for hjertet’ i søgefeltet Tryk på ‘Gratis’ og derefter ‘Installer App’ Indtast din Adgangskode til Apple-id Herefter installeres App’en Før du kan benytte ‘Gå for hjertet’-app’en skal du registrere dig selv - i app’en – via Facebook eller din e-mail-konto Du er nu klar til at gå penge ind til Hjerteforeningen Bemærk: For at benytte App Store skal du have oprettet et Apple-id. Gå ind på apple.dk/support/appleid Android Tryk på ’Play Butik’ ikonet på din mobil Skriv ‘Gå for hjertet’ i søgefeltet Tryk på ‘Installer’ og derefter ‘Accepter & Download’ Herefter installeres App’en Før du kan benytte ‘Gå for hjertet’-app’en skal du registrere dig selv - i app’en - via Facebook eller din e-mail-konto Du er nu klar til at gå penge ind til Hjerteforeningen Bemærk: For at benytte Google Play Butik skal du have oprettet en Google-konto. Gå ind på accounts.google.dk/signup
Hvis du ikke har en Smartphone… Gå ind Facebook I søgefeltet skriver du ‘Gå for hjertet’ Tryk på ikonet ‘Ingen smartphone’ Indtast de km. du har gået/løbet/cyklet Dine km. indgår nu i det totale kilometer-regnskab
Hjertesvigtkampagnen
Ny kampagne Hjertesvigtkampagnen lanceres den 9. maj 2014 (europæisk hjertesvigtdag) Kampagnen er en 5 årig kampagne Formålet med kampagnen er …redde flere hjertesvigtpatienters liv og give dem bedre livskvalitet Per Wiberg, hjertesvigtpatient
Hvad er hjertesvigt Hver 10. dansker ved ikke hvad hjertesvigt er Kronisk hjertesvigt betyder, at hjertet er svækket så meget at pumpefunktionen er nedsat. Når pumpefunktionen er nedsat, pumpes der ikke nok blod rundt i kroppen. Når blodet ikke pumpes videre fra lungerne og ud til resten af kroppen, får den ramte symptomer, som træthed, åndenød og eventuelt væske i kroppen. Hyppigste årsager til hjertesvigt: Ubehandlet forhøjet blodtryk Blodprop i hjertet Forsnævring i hjertets kranspulsårer
Fokus Kampagnens fokus år 1: Symptomer
Kampagneelementer TV-spot, printannoncer, webbannere og plakat Symptomer på hjertesvigt Du kan miste livet før du dør Test dit hjerte
Materialer til patienterne Minibog: Livet med hjertesvigt Bogen giver svar på mange af de spørgsmål man som ny hjertesvigtpatient kan have Hjertesvigtklinikker og RC Animationsfilm om patientforløbet En kort film til nye hjertesvigtpatienter der giver indblik i hvordan et forløb fra besøg hos den praktiserende læge til rehabilitering kan se ud Hjertesvigt.dk Til samtaler på hjertesvigtklinikker
Fotokonkurrence & udstilling For fotojournaliststuderende Med emnet ‘Livet med hjertesvigt’ Ca. 15 billeder udstilles Rejse rundt på 5 hospitaler – første fernisering Rigshospitalet – næste Odense Ny måde at formidle et svært emne Hjerteforeningen skal være synlige der hvor patienterne er
Vi fortæller om hjertesvigt På det nye subsite hjertesvigt.dk Al viden samlet til patienter og pårørende suppleret med film, downloads af hjælpemidler fx vægtdagbog og illustrationer I hjertenyt Tema om hjertesvigt med cases, forskning og kampagnen mål om at få flere diagnosticeret Via PR historier Ny faktarapport og undersøgelse af patienternes livskvalitet danner baggrund for pressehistorier. Samt information om symptomer via cases
Hjerteforeningen støtter Landsdækkende forskningsprojekt Lars Køber, Finn Gustafsson og Henrik Wiggers Teste to typer medicin - hydralazin og metformin Resultaterne kan gavne patienter med det samme 1.500 patienter Hjerteforeningen tager over når medicinalindustrien ikke er med mere/ikke kan tjene penge Det skal være muligt at følge forskningen på sidelinjen via hjertesvigt.dk Direct mail der udkommer medio maj opfordrer til at støtte projektet
Lokale aktiviteter Regionsmøde 2013 – spørgeskema Aktiviteter: Hjertecafeer om hjertesvigt Oplysning på hjemmesider/facebook/lokalaviser Selvhjælpsgrupper for patienter og pårørende Motionsaktivitet Fra Hauser Plads: Plakater og foldere, annoncering, reklamespots, finde foredragsholdere Ressourcer: Tid, planlægning, viden, penge
Aktiviteter til kampagnen 2014 Hjertecafeer om hjertesvigt Liste med forslag til foredragsholdere Lokalpresse Hjælp fra Hauser Plads. Kampagnematerialer DVD med 4 små film med pårørende og patienter Plakat med symptomer Foldere Link til animationsfilm
Hvordan er det at være hjertesvigtpatient?
Do’s and don’ts Formål Videndeling og inspirere hinanden til gode aktiviteter Opgave Finde 3 aktiviteter som har været rigtig gode og 3 aktiviteter som ikke har fungeret Gruppearbejde Ca. 4 i hver gruppe 15 min. Fælles snak om aktiviteter
Tak for nu…..