Litteraturen i skærm-mediernes fortælleunivers Nordisk skolebiblioteksudvikling - er det muligt? Nordisk skolebibliotekarforending - Konference på Færøerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Norrøne myter som ressourcer for nutidens børn og unge. Hvordan?
Advertisements

Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
Hvordan bidrager litteratursiden
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Global undervisning.
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Taskbaseret sprogundervisning
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
- gennem Marte Meo metoden
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Ta Dig tid….
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Finanskrisen.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Billedbøger.
Faglighed og omgangsform
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Jeg støtter barnet ved:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
Lav din egen bog LAD BØRNENE KLIPPE OG HÆFTE.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
NLS Sommarkurs Laugarvatn, Island 6. júlí 2000 Lad os fiske kundskab i nettet Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder: Islands Pædagogiske Universitet.
6. juli 2001 Lad os fiske kundskab i nettet Presentation af BarnUng – et Internetprojekt med børne- og ungdomslitteratur i Islands Pædagogiske Universtiet.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Uddrag af politiske principprogrammer
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
At tale om sexualitet.
Børn og pædagoger i en digital verden
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Årsplan – en kort en lang
Skolesangen Af Strandby skoles elever. Mel: Jeg er så glad for min cykel Jeg er så glad for min skole Der har vi mange sjove fag Og det er fordi i en.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Nye bøger på PLC Sammensat Materiale Musik. Nye bøger på PLC Musik Indskoling Bog + CD.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læsning.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Hvor blev indholdet af ? af Keld Reinicke Hvor blev indholdet af ?
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Jagten på den gode børnebog
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Oplæg til diskussion Island: Eventyr på vulkaner.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Livets Ord Marts 2016 “Guds rige er kommet til jer” (Luk 11, 20).
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Livets Ord April 2018.
Saga er et internationalt digital-forlag med en bred udgivelsesprofil
Præsentationens transcript:

Litteraturen i skærm-mediernes fortælleunivers Nordisk skolebiblioteksudvikling - er det muligt? Nordisk skolebibliotekarforending - Konference på Færøerne 27. juni – 2. juli 2001 Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder ved Islands Pædagogiske Universitet 28. juni 2001

Old Norse Hvorki ég né mínir nánunstu getum tjáð okkur um okkar eigin mál á öðrum tungum Bragi Ólafsson, 1999 Hverken jeg eller mine nærmeste kan udtrykke os om vores egne sager på andre sprog 28. juni 2001

Jeg vil diskutere: Litteraturundervisning i et samfund hvor fortællinger i største grad formidles via skærm-billeder Hvordan har islandske forfattere reageret til den situation at behovet for fortællinger næres først og fremmest af skærm-medierne? Presentation af BarnUng – et Internetproject vedr. børne- og ungdomslitteratur i Islands Pædagogiske Universtiet http://barnung.khi.is 28. juni 2001

Situationen på overfladen børn ser på tv/video 3-4 timer dagligt børn læser færre bøger færre børn læser bøger flere børn og unge har deres eget tv og vido på deres værelse flere unge har deres egen computer med Internet - forbindelse og /eller computerlege 28. juni 2001

Folk har altid haft behov for fortællinger muntdlige fortællinger - Edda håndskrifter - Island fra 1100 tallet trykte bøger - reformationen 1500 billedebøger filmen - videoen computer-spil interaktive fortællinger 28. juni 2001

Intertekstualitet alle nye tekster bygger på ældre tekster hver ny generation/person bygger op deres sagneverden af fortællinger læserens forståelse af en ny tekst bygger på forrige erfaring af tekster 28. juni 2001

Game over 28. juni 2001

Den norrøne sagneverden eddadigte - nordiske myter - kongesagaer, islændingesagaer o.s.v. mundtlige fortællinger og interaktivitet lytteren påvirker fortælleren hyperlink fra Laxdæla til Heimskringla Harpa: brug av Internet i undervisning af forn-islandsk (norrøn) litteratur http://www.fva.is/~harpa/index.html 28. juni 2001

Islænding født 1930 mundtlige fortællinger endnu vigtige bøger fra læse-foreninger (bibliotek) folk læser højt og nyder fortælling sammen radioen er kommet folk er tørstige efter bøger med nye fortællinger børn drømmer om fred til at læse en bog alene - til og med i stalden 28. juni 2001

Islænding født 1950 Gísli Súrson, Grettir, Tarzan og Roy og Trigger lever godt sammen i børnenes lege en eksplotion i udgave af børne- og ungdomsbøger unge har deres egne bøger og kan ligge alene og læse børneprogrammer på radioen (kun én kanal) og de unges musik én gang om ugen Radio Luxemburg - et øre ud i verden Anders and på dansk bogen den vigtigste fortællermiddel ? 28. juni 2001

Islænding født 1990 TV og video billedbøger musikstudio i sit værelse computerspil, CD-ROM Internet den kulturelle islolation er forbi engelsk tekstforståelse er nøglen til verden 28. juni 2001

Traditionsbrud i islandsk kultur ? bilingualitet vil vi fastholde det islandske sprog? Mål: at islandsk litteratur fortsat bliver en del af den internationale sagneverden duer ikke at konkurrere men kæmpe for sin plads alligevel er formen for formidling af litteratur vigtig? Islændinge har været meget tekst-centrerede 28. juni 2001

Bevidst litteraturpædagogik analysere situationen hvilken viden har børn i dag, hvilke fortællinger kender de og hvilket form af fortælling kender de? Intertekstualitet: hjælpe de unge at lænke ny litteratur til den som de har erfaring af Den norrøne sagneverden som et eksempel 28. juni 2001

2. Del Islandsk børne- og ungdomslitteratur 2000 Hvordan har islandske forfattere reageret til den situation at behovet for fortællinger næres først og fremmest af skærm-medierne? 28. juni 2001

Filmsprogets påvirkning i form og fortællingsmåde hurtighed og spænding i fortællingen iscenesættelse og hurtige klip mellem scener flash back i valg af emner krimier ; mystik, UFOs islandsk natur brugt som scene (jfr. musikvideo og filmer) 28. juni 2001

bogens samtale med filmverden forfattere regner med at læseren handler komplisered fortællingsmåde som han kender fra filmfortællingen at den implisitte læser er en del af the global village det islandske stof samtaler med det internationale intertextualitet: nye texter bygger på ældre texter hvori filmen som tekst nu tydeligvis går 28. juni 2001

Návígi á hvalaslóð naturfilm i tv nyeste teknik international computer-kommunikation krimier med kamp mellem godt og ondt naturværn international markedsføring af islandsk stof? 28. juni 2001

Mangt bor i mørkret En islandsk gyser i midtvinter mørk og snestorm islandsk natur - et sted kendt for mystiske kræfter bl.a. UFOs, Snæfellsnes islandske folkesagn om en serialmorder Interetextualitet - X-files 28. juni 2001

Uden for bymuren ude på landet er naturen farlig mystik som gerne bygger på gammel folketro - overtro bybarnet må kæmpe mod kaoskræftene bybarnet henter styrke ude i det vilde Hvem er den implicitte læser? Hvad for en virkelighed genspejler dette? 28. juni 2001

Kreativitetens nødvendig vilkår den evige kampen mellem kosmos og kaos samfund og natur tryghed og risiko åser og jotner paraleller i nordiske myter og islandske folksagn ude på landet fungerer som et vildt område se Þuríður Jóhannsdóttir: Uden for bymuren en artikel i Forankring og fornying. Nordiske Ungdomsromarner fram mot år 2000. Cappelen 1999. 28. juni 2001

Livet ude på landet Palle har en hund Palle bor hos sin bestefar Palle leger på stranden Palli snitter træ Palle bygger hytte Palle er et uskyldigt naturbarn Palles far er en dritsæk (skiderik) i Reykjavík 28. juni 2001

At skape en tråd i tilværelsen nutidens hurtige forandrigner skaber behov for fobindelse med det gamle nutidens indviklede byliv og teknik skaber behov for et enkelt liv i naturens favn god litteratur bearbejder denne situation bygger på gammelt samtaler med det nye intertekstualitet i begge retninger 28. juni 2001

Sigrún Eldjárn: Málfríður og tölvuskrímslið 28. juni 2001 Sigrún Eldjárn: Málfríður og tölvuskrímslið

Málfríður og computer-uhyret tekst og billeder af Sigrún Eldjárn 28. juni 2001

28. juni 2001

28. juni 2001

Sálin hans Jóns míns, billeder Gylfi Gíslason 28. juni 2001 Sálin hans Jóns míns, billeder Gylfi Gíslason

28. juni 2001

Sagan af Bláa hnettinum Den islandske litteraturpris 1999 forfatter: Andri Snær Magnason billeder: Áslaug Jónsdóttir 28. juni 2001

28. juni 2001

28. juni 2001

Computer – multimedia effekter i design f: Andri Snær Magnason billeder: Áslaug Jónsdóttir 28. juni 2001

Sagan af Hlyna kóngssyni. Billeder: Ragnheiður Gestsdóttir 28. juni 2001 Sagan af Hlyna kóngssyni. Billeder: Ragnheiður Gestsdóttir

Blákápa - Billeder: Anna Cynthia Leplar 28. juni 2001 Blákápa - Billeder: Anna Cynthia Leplar

Gunnar Karlsson: Grýlusaga 28. juni 2001 Gunnar Karlsson: Grýlusaga

28. juni 2001

28. juni 2001

28. juni 2001

28. juni 2001

28. juni 2001 THE END