Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
17½ års samarbejde i Aarhus
Konklusion på Workshop om sindslidende
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Reform af førtidspension og fleksjob
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Ved sous- chef Said Akrim
Forandringsteori for Venindenetværket2013
mangfoldighedens søgelys
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Tilbud på RCF Behandling efter sundhedsloven Forrevalideringsforløb
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hverdagsrehabilitering
Fastholdelsesstrategi: En strategi der styrkes gennem samarbejde.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Maskulinitet.
Børns omsorgssituation og trivsel
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Fakta om kursisterne på HF 9 % af alle med en studentereksamen kommer fra HF Gnm. alder ved start 19 år mod 16 år på de øvrige gymnasiale uddannelser 70.
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Motiver, motivation og barrierer.
At spotte æresrelaterede konflikter At spotte æresrelaterede konflikter November 2013 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Fritidspas.
Håndtering af Sygefravær
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Muligheder og rettigheder
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Socialpædagogisk arbejde i et spændingsfelt mellem behov for beskyttelse, længsel efter familien, og ønsker om frihed.
Præsentation af forårs-sfo
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Stress En folkesygdom?.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Spot på æresrelaterede konflikter! Korsør 23. juni 2015
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
1 Vold er ikke løsningen, Katuaq november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk.
Sundhedsplejen & Sundhedsfremme Overvægtsindsats i Hedensted kommune 2015 Tværfaglig indsats mellem Sundhedsfremmeafdelingen og Sundhedsplejen.
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
Fra græsrod til professionel. Danners rejse fra græsrod til professionel organisation Det faglige arbejde nu Bud på, hvor de næste opgaver ligger Hvad.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger
Præsentationens transcript:

Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret i foråret 2008  Ny bevilling til udgangen af 2012

RED  Kvinderne på RED:  Typisk unge kvinder mellem  Presset/ tvunget i forskellig grad til ægteskab  Udsat for æresrelateret fysisk/psykisk vold  Kommer fra familier med slægtsorienteret livssyn  Isoleret fra den danske omverden  Levet under ekstremt kontrol  Har undertrykt egne ønsker og behov  Langvarig fysisk/psykisk nedbrydning – flere PTSD, psykiske skader

RED  Tilbud:  Højt sikkerhedsniveau  Tværfagligt behandlingstilbud  Længerevarende ophold op til 2 år

RED  Indskrivnings-/kontrolfasen: 0-1 mdr.  Sikkerhed  Krisebehandling  Udredning/pædagogisk observation  Daglige aktiviteter (individuelt/gruppe):  Fokus: Rammer og struktur – træne døgnrytme og aftalekultur

RED  Reorienterings-/reintegrationsfasen  Individuelt tilrettelagt behandlingsforløb  Handleplan – med overordnede mål og delhandleplan med udviklingsopgaver for f.eks. En periode på 2 mdr.  Fokus: Se muligheder frem for begrænsninger.  Tage ansvar, rettigheder og pligter

RED  Stabilisering/udskrivningsfase:  Støtte kvinderne i at få fodfæste til at klare sig i et moderne samfund  Fastholde selvudviklingen  Etablering i egen bolig  Efterværn  Fokus: Selvstændighed

RED  6 indsatsområder  Arbejde/uddannelse  Socialt  Psykisk  Fysisk  Praktisk  økonomisk

RED Område Kvindens mening Medarbejders mening Pædagogisk vurdering/handling Arbejde Vil gerne tjene penge – men usikker på om jeg kan få/klare job Hurtigst muligt i job Job coaching Skrive jobansøgninger Træne jobsamtaler Uddannelse Måske skole På sigt Socialt Vil gerne vise, at hun ikke stikker af, når det bliver svært Udholder dårligt frustrationer Opgiver hurtigt – svært ved kravsituationer Udfordre i forhold til realiteterne. Konfrontere og fastholde i kravsituationer Psykisk Komme videre med mit liv – glemme min familie. Få bearbejdet traumer – psykologbehandling Bevidstgørelse om egne ønsker og målsætninger Styrke selvrespekten Tværkulturel mægling? Henvisning til psykolog 2 ugentlige samtaler med teammedarbejder Lytte, være nysgerrige og udvise interesse Fysisk Tabe sig Ændre kostvaner Fysisk træning Deltage i step 2 gange om ugen- følge kostplan Praktisk Økonomi Gæld – hvad gør jeg? Lære at tage vare på sin økonomi Overblik og oprydning i al gæld – for en periode lade sig administrere