Sådan kommer I i gang med digital signatur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skattemappen – Hent økonomiske oplysninger
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
NemID har en offentlig digital signatur
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
VirkLogin – log ind med nøglefil (BGL-slide)
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Hvordan man logger ind på Dansk ACL database
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
WordPress Nyeste version af WordPress kan hentes her:
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hvad er CURIS? CURIS er et IT-system til registrering af forskning og formidling på KU CURIS er navnet for Copenhagen University Research Information System.
NemID = den nye digitale signatur
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Convergens / Mads Anker Højlund
ESigner - Signatur på Web Bernt Bisgaard, Cryptomathic IT-erfagrupper i advokatbranchen.
Aktiv brug af Søften Portalen
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Digitale signaturer og CD-kort
Adgangsstyring og brugeradm.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
2014 MobilePeople All Rights Reserved Digital selvbetjening - der giver glade brugere MobilePeople MP Telebetaling & MP Mobilbetaling En nem løsning til.
Elektroniske holdkort
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, en borger har fået? Som betroet medarbejder eller lignende kan du opnå mulighed for at se detaljer om en fuldmagt,
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Studiestart - hjælp med IT
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Sådan bestiller du mad hos Bagelsringen. Gå til denne hjemmeside.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Foreningsguide koege.kultur.egon.dk/forening
Hold dit NemID for dig selv
Nye digitale løsninger
Elektronisk tinglysning Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen.
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Præsentationens transcript:

Sådan kommer I i gang med digital signatur Indberet pension til Industriens Pension, moms til SKAT, sygedagpenge via VIRK.dk etc.

Tre trin for at komme i gang 1. I skal udpege og registrere en lokal administrator af digital signatur – du kan selv undersøge, om I allerede har en 2. Lokaladministrator installerer egen signatur 3. Lokaladministrator bestiller medarbejdersignaturer til kolleger

Udpeg og registrer lokal administrator

Udpeg og registrer en lokal administrator En lokal administrator er en person, som på vegne af virksomheden kan udstede digitale signaturer både til sig selv og til kolleger i virksomheden. Udpegning af en lokaladministrator skal passe til den måde, jeres virksomhed er bygget op. I større virksomheder typisk en IT-administrator – i mindre virksomheder den person, der tager sig af personale, IT og/eller løn. En lokaladministrator må selvfølgelig ikke være straffet eller på anden måde være uegnet til at tage ansvar for Digitale Signaturer.

Tjek: Har I allerede en lokal administrator (LRA)? Gå ind på https://bestilling.certifikat.tdc.dk/ (TDC’s hjemmeside) Tast jeres cvr-nr:

Hvis I allerede har en lokal administrator ... Har I allerede en lokal administrator kommer du til en side, hvor du kan maile til ham/hende og bede om at få en medarbejdersignatur.

Hvis I ikke har en lokal administrator ... Tast navn og mail-adresse på lokal-administator for digital signatur. Tast navn på den person i virksomheden, der skal underskrive kontrakten om digital signatur. Det skal være en bemyndiget, dvs. en person, der kan indgå aftaler for virksomheden, f.eks. direktøren.

Vælg signatur type Vælg ”digital signatur til 10 medarbejdere” – det er gratis.

Udskriv aftale Udskriv aftale. Ledelsen skal fysisk skrive under på, at de godkender, at medarbejderne i fremtiden kan underskrive med digital signatur. Kun den fysiske underskrift kan gøre den Digitale Signatur juridisk bindende.

Send eller fax aftalen Den underskrevne aftale sendes eller faxes til TDC: Fax: 89 37 61 79 Adresse: TDC Oluf Palmes Allé 36 8200 Århus N. Att.: Certificeringscenteret

Lokaladministrator registrerer egen signatur

Lokaladministrator installerer egen signatur Når aftalen er modtaget hos TDC modtager I : E-mail med adgang til det bestilte administrationsværktøj - LRA Administration. E-mail med adgang installation af lokaladministratorens personlige medarbejdersignatur. Brev med en PIN-kode, som lokaladministratoren skal anvende ved installation af hans/hendes personlige signatur. Dette brev sendes til bemyndigende ledelse på virksomhedens officielle CVR-adresse.

Lokaladministrator installerer egen signatur For at starte installationen skal du klikke på linket i den mail, du har fået fra TDC – startbillede vises:

Software installeres på din maskine Så installeres software til din digitale signatur – efter dette billede kommer et popup-billede, hvor du skal klikke ”Ja”. Når installationen er færdig, klikkes ”Næste”.

Tast pinkode og referencenummer Tast PIN-kode og referencenummeret fra det brev, I har modtaget fra TDC. Herved kontrolleres, at der er sammenhæng mellem brevet og den person, der har modtaget e-mailen. Brev med PIN-kode kommer i løbet af 3 dage efter bestillingen. PIN-koden er et 8 cifret tal.

Tast ny adgangskode og bekræft Herefter skal du taste en ny adgangskode: Så kommer et billede, hvor du skal bekræfte installation af softwaren på din maskine. Du skal klikke ”Yes” for at få signaturen til at virke:

Kvittering vises Kvitteringsbillede vises. På www.industrienspension.dk/selvbetjening kan du nu indberette pensionsbidrag. Eller du kan bruge signaturen fx. på SKAT’s hjemmeside.

Lokaladministrator bestiller signatur til kolleger

Lokaladministrator bestiller signaturer til kolleger For at bestille en signatur til en kollega skal du åbne den e-mail, du fik tilsendt ved din registrering som lokaladministrator. Klik på web-adressen i mailen:

Tast din adgangskode Herefter skal du taste den personlige kode, du valgte, da du installerede din egen signatur:

Side for lokaladministrator vises Du får nu adgang til en side, hvor du kan oprette nye brugere af signaturen eller ændre eksisterende brugere (f.eks. spærre deres adgang):

Opret en ny bruger af signaturen Indtast navn og e-mail-adresse på bruger Vælg brugergruppe – det vil typisk være en afdeling Vælg om e-mail-adresse må fremgå af signaturen. Når e-mailadressen fremgår af signaturen kan medarbejderen underskrive e-mails med digital signatur og læse e-mails, som andre har sendt krypteret til ham/hende. Vælg om certifikatet må placeres i offentlig tilgængelig telefonbog. Når certifikatet placeres i den offentlige telefonbog bliver det lettere at sende og modtage krypterede mails. Klik på 'Opret bruger'

Kvittering for oprettelse af bruger Du får nu en kvittering for oprettelse af bruger. Er der fejl, klikkes ”Søg bruger”, hvorefter der kan rettes i det indtastede.