Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Vil de prøve at sige A? - ’fladt a’ i radioavisen 1950-2010 Jacob Thøgersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Livets Ord November 2008.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
At bruge disse to ord rigtigt
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
”Intet” af Janne Teller
Filipperbrevshymnen.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Livets Ord April 2012.
Borgernes barrierer for brug af IT
Livets Ord Livets Ord December 2011 December 2011.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Sprog/billeder på Internettet
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Kommunikation.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Tradition og Fornyelse
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
At vente på Guds time.
Vokse gennem venskab!.
Hvorfor er Bibelen troværdig? 66 bøger Ca. 40 forskellige forfattere Ca år Guds ord!
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
November 2006 – 47 deltagere Erhvervskvinder.dk - København.
Guds glæde gennem generøsitet
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Chefen ser fortvivlet på sit ur og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden for at holde et meget vigtigt seminar på en konference som netop.
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Vædderen Af Cecil bødker.
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Krise og flexicurity - hvordan klarer den danske flexicurity model krisen? Christian Lyhne Ibsen FAOS, Københavns.
Skrevet af Alexander E, Amalie og Wootae 6.a
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Præsentationens transcript:

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Vil de prøve at sige A? - ’fladt a’ i radioavisen Jacob Thøgersen LARM/DGCSS Københavns Universitet

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 2 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) De danske a’ers fonologi •Dansk har to a-fonemer /a/ og /a:/ •Traditionelt svarede disse til to udtaler [α] og [α·], han og ham, hane og harme udtaltes altså med samme vokallyd •Ca. 18./19. årh skete der en fremskydning af /a:/ før alveolærer sådan at vi fik to udtaler af /a:/: [a·] før alveolærer og [α·] før velærer og labialer: hane/harme. •Ca. 19./tidligt 20. årh. skete en lignende fremskydning af /a/ før alveolærer så vi fik [a] før alveolærer og [α] før velærer og labialer: han/ham. •Samtidig sker en gradvis hævning af [a·] mod [a ̇ ·]

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 3 Den danske ’Statsradiofoni’ •Etableret 1925, først som monopol, siden 1980’erne stadig med de facto monopollignende status •Stiftet med fokus på nationsbygning og folkelig dannelse •Fokus på ’korrekt’ sprog, især i seriøse programmer som (Pressens) Radioavis(en) •Ser (ifølge sprogredaktør Martin Kristiansen) ’korrekt’ sprog som et tegn på troværdighed •Generelt accepteret som mere sprogligt ’korrekt’ end andet talesprog, og mødt med et krav om at være mere ’korrekt’ Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) … jeg [mener ikke] at vi skal have et meget rent sprog. Det synes jeg ikke vi skal. Men tilsvarende så synes jeg at det skal være mere rent når det er officielt, og når det er Radioavisen og TV-avisen. Og begynder det at blive alt for popsmart dér, så rejser nakkehårene sig på mig (Thøgersen 2007: 237).

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 4 Hvad er ’fladt’ a? •Georg Forchhammers Udkast til en dansk artikulationslære ( ) siger at a-vokalen har flere udtaler: Dels “den Udtale, den faar efter r” og dels “den mere æ-agtige, vi sædvanlig har paa Dansk, og som navnlig er udpræget i ’det Københævnske’”. Den er karakteriseret ved “[dens] ufuldstændig tilbagetrukne Tungerodsstilling” som står i modsætning til “den noget renere Udtale, som vi har i ordet Krat”.  Forskellen på [a(·)] og [α(·)] er fremskydning af [a(·)] som gør den ’æ-agtig’. •Gregersen (2009) giver to arbejdsdefinitioner på ’fladt a’, dels at det er “æ-agtigt” og dels at det “minder om det lange a”, [a ̇ ·].  ’Fladt a’ er hævet (kort) [a] (som bliver mere æ-agtigt). Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 5 Det udskældte ’flade’ a “Vi maa inderligt ønske, at Tidens skandinaviske Strømning kunde hjælpe til at udrydde den uhyggeligt tiltagende æ-udtale (i ”Gade” og ”glade”...), en ildelugtende Svamp i sproget” (Læserbrev i Berlingske Aftenpost , citeret fra Jacobsen 1973: 176). “A bør holdes i tilbørlig Afstand fra æ; der skal være hørlig Forskel mellem glade og glæde, Hale og Hæle, Palle og Pelle, kalder og kælder, Stald og Stel, Land og Lænd, Tante og tændte” (Albeck 1942: 4). “Der hersker desværre, især blandt yngre danskere, en skræmmende ustabilitet i vokalbrugen. Mange vokaler kommer ud, som betyder det ikke spor, om man rammer rigtigt eller aldeles ved siden af. […] en /a/-lyd bliver udtalt som et /æ/. Så hører vi om ‘Æ-kassens formand…’, ‘grevinde Ælexændra…’ […], golfspilleren Søren /hænsn/ […], /mæ:låsyndrom/ […], /sdæ:dig/” (Skyum-Nielsen 2008: 356). ”[Modersmål-Selskabet] fandt at det var nødvendigt [at stifte selskabet], for man var begyndt at tale, ikke alene ungdommen, men måske især ungdommen, begyndt at tale meget fladt, man kunne ikke høre forskel på vokalerne, og man sagde æ i stedet for a”. (Gerda Thastum Leffers i Sproglaboratoriet )

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 6 Spørgsmålet… •I mere end et århundrede ( ) har man påpeget at der var noget på færde med udtalen af [a]/[a·] især blandt unge og ’københævnere’ •’Fladt a’ har lidt forskellige betydninger (kort/langt, fremskudt/hævet), men definitionerne kredser omkring [a(·)]’er der nærmer sig [æ(·)]’er •I hele radioens levetid har man foreskrevet radiooplæsere ikke at bruge de udskældte ’flade’ a’er  Hvordan har radioavisoplæserne håndteret disse krav? Er deres [a(·)]’er hævet eller ej?  Og hvad med normeringen? Er det de samme træk der kritiseres i dag som for 120 år siden? Er tilstanden stabil variation eller konstant udvikling? Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 7 Metode Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Radioaviser ( ) ≈ 7 timer ≈ 43 programmer ≈ 54 talere Kontrollerede kontekster: Kun nyhedsoplæsninger, ikke interviews, reportager mm. Semi-automatisk formantmåling •Ord der indeholdt de undersøgte vokaler (eller andre vokaler der anvendtes som referencer) blev fundet automatisk baseret på normaludtaler •Vokalens placering blev estimeret ud fra tid og akustisk intensitet •Alle vokalplaceringer (≈ 7.000) blev manuelt verificeret og korrigeret •Formant 1, 2 og 3 blev målt automatisk med standardindstilligner •Formantmålene blev normaliseret og plottet med hjælp af NORM- programmet (

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 8 Resultater Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 9 Resultater: Forandringer Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Oplæsere 1950’erne og 1960’erne Oplæsere 1970’erne og 1980’erne Oplæsere 1990’erne og 2000’erne

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 10 Konklusion •Radioavisens standard [a] og [a·] bliver artikuleret markant højere over en 50-årig periode •Bliver a’et ’fladere’? •’Nærmer sig æ’?  ja •(Kort) [a] ’nærmer sig (langt) [a ̇ ·]’?  (ja) •Bedømmes af præskriptivister som ’fladt’  (nej)? •Den præskriptive litteratur kritiserer det samme fænomen, men det er usandsynligt at de beskriver de samme udtaler •Ulla Albecks (1942) ’flade’ a, er formentlig Skyum-Nielsens (2008) ’standard’ (eller måske endog konservative) a, mens Albeck måske ville høre Skyum-Nielsens ’flade’ a’er som æ’er  Hvordan lyder Radioavisernes a’er sammenlignet med hverdags-a’er? Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 11 Sammenlignet med københavnsk Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Radioavisens mandlige talere sml. med mandlige middelklassekøbenhavnere (BySoc 1980’erne og 2000’erne)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 12 Sammenlignet med københavnsk Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Radioavisens mandlige talere sml. med mandlige middelklassekøbenhavnere (BySoc 1980’erne og 2000’erne)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 13 Har ’det flade a’ sejret (Jørgensen 1980)? •Københavnere i 1980’erne havde et [a] som var markant højere end det man kunne høre i samtidens radioavis, og som næsten var sammenfaldende (i artikulationssted) med [a ̇ ·] i samtidens radioavis •Københavnere i 2000’erne har [a]’er der ikke skiller sig ud fra samtidens radioavis  Enten har ’det flade a sejret’ fordi det er blevet accepteret i standardnormen, eller ’det flade a er dødt’ fordi der ikke længere er forskel på [a] udtalt af københavnere og i standardnormen  Uanset hvilken fortolkning man vælger, er det tydeligt hvorfor ’unge’ danskere ikke længere kan høre ’flade a’er’…  Konsekvenser for sprogholdninger: Enten vil kritikken af ’det flade a’ uddø, eller mærkaten vil blive tilskrevet til nye træk (som det er sket før), fx det lavere fremskudte [a] som tidligere var standard-a’et… Mærkaten er så veletableret at den næsten ikke kan uddø. Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer)

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 14 Forandringer: Alle oplæsere (M/K) per årti Oplæsere: 1950’erne Oplæsere: 1970’erne Oplæsere: 1990’erne

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 15 Relative forskelle i formantværdier (Pillai) Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer)