Den gode fortælling som læringsredskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Det narrative og narrative undervisningsformer.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Bevidst undervisning i billeder
Faglig læsning Dagsorden
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Fag lærer på SDE Odense siden 2003
Fagets formål, fokus og fagmål
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Kortfilm – de 7 parametre
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
En kompleks opgave for dansklæreren
Audiovisuel betydning
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
GNU - Historie. Historie AnneMette, Dag Frode, Helge, Kurt, Kåre, Niels Erik, Maria, Per, Rakel, Rene, Sofia Didaktisk design; - Eleverne præsenterer.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Læringskultur og elevinddragelse
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
Hvem er vi?  Vi er studerende på EAL’s MMD Film & Animation.  Vi elsker det vi laver.  Vi gør alt for at kunderne er tilfredse.  Vi er en innovativ.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp:
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Årsplan – en kort en lang
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Narrativitet i teori &praksis
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
GNU - Historie. Historie Anne-Mette, Asgjerd, Dag Frode, Helge, Kurt, Kåre, Niels Erik, Maria, Per, Rakel, Rene, Sofia Didaktisk design; - Eleverne.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Inklusion og Specialviden
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
læse- skrivevanskeligheder
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Små glade ben i tal.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Den naturvidenskabelige metode
Biologens bynatur historierne om 'det vilde'' Steffen Brøgger-Jensen Biolog PhD COWI A/S 5 marts 2016 Bynatur.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Hvad er dokumentarfilm?
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Den gode fortælling som læringsredskab Mai Murmann Seminar for skoletjenesten, 12. september 2013

Eksempel på fortælling i undervisningen Resultater fra mit PhD-projekt Narrativ teori Historiens egenskaber psykologisk og strukturelt Eksempel på fortælling i undervisningen ”Kejseren der troede sine egne øjne” Resultater fra mit PhD-projekt Elevernes oplevelse af fortællingen som redskab Den narrative redskabskasse Greb til at bruge fortællingen som didaktisk redskab Program

PhD i museumsdidaktik Cand. Scient. i biologi og formidling Lidt om mig

Fælles opgave: Hvad kan fortællingen tilbyde undervisning og læring? 5 minutters fælles opgave

Handling Mening Identifikation Fascination Hukommelse Sammenhæng Indlevelse Fortællingens bidrag Følelser

Literært: Eventyr, fiktion, teater, film Psykologisk: En vinklet fremstilling af et hændelsesforløb som kan udgøre rammen for erfaring narrativ teori: Narrativer er en fælles betegnelse for de mange forskellige typer af fortællinger der findes Personlige fortællinger, historiske begivenheder, eventyr

Narrativ tankegang: Det som vi ikke kan se, men skal forestille os Narrativ tankegang: Det som vi ikke kan se, men skal forestille os. Erfaringer og følelser. Mening og sammenhæng Den tabte fortælling Fortællinger er en helt eminent måde for os mennesker at huske ting på Derudover kan historier rumme en hel masse følelser og derfor betyder fortællinger ofte rigtig meget for os mennesker De kan fortrylle os og fascinere os, og få os til at forestille os verdener som vi aldrig har sat vores ben i Men faktisk så husker vi ikke altid vores viden og erfaringer som historier Jerome Bruner taler om at der er to forskellige slags tankegange Og inden for naturvidenskab bekender man sig ofte til den logiske tankegang Faktisk så meget, at man næsten glemmer de mange historier der ligger bag Man har måske tabt fortællingen i kampen efter naturvidenskabelig sandhed og objektivitet? Logisk tankegang: Det vi kan se eller vise og forholde os til. Det videnskabelige. Årsag og forklaring. Sand eller falsk.

Vores hjerne elsker historier Fortællingen er den tidligste, mest basale måde at organisere viden og erfaring Og det er synd og skam, for historierne har faktisk en masse at tilbyde naturvidenskaben. Hvis man skeler til det felt der hedder narrativ psykologi, så har psykologen Jerome Bruner sagt at fortællinger er menneskets mest basale måde at organisere viden på Når vi oplever noget, eller hører noget fra andre, så arrangerer vores hjerne det helt automatisk som en fortælling Man mener at historiernes struktur simpelthen er blevet lavet så de passer perfekt til den måde vi mennesker husker på

Vores hjerne genkender historien Fortællinger følger en række universelle principper såsom mål, hændelser, tid, aktører, som vi genkender vi kan gense en masse af de samme strukturer i forskellige fortællinger Fortællinger følger en række universelle principper såsom mål, hændelser, tid, aktører, som vi genkender

Hvis I fx tænker tilbage på barndommens folkeeventyr, vil I måske huske at der som ofte altid er et mål (få prinsessen) en række hændelser som hænger sammen (finde en krage, noget pludder og en træsko) og med nogle bestemte aktører (klodshans som helt, brødrene som modstandere, prinsesen som gevinsten) Mange af de her strukturer går igen og igen, uanset hvad for en historie vi fortæller

Fortællingens landskaber Handling: Historiens opbygning og udvikling driver historien fremad og skaber motivation for at læse mere Fortællingens landskaber Foruden det rent strukturelle som vi genkender, så har historien har nogle iboende egenskaber, som gør den interessant for os mennesker Man taler om at historien har to landskaber. Handlingens landskab kender vi rigtig godt fra for eksempel actionfilm hvor der hele tiden sker noget nyt, så vi suser gennem historien Bevidsthedens landskab kender vi måske bedre romantiske film og dramaer, hvor vi skal indleve os i personernes følelser og tanker, -ofte følelser og tanker som vi kender fra os selv. Bevidsthed: Indlevelse gennem de menneskelige intentioner, og følelser, typisk indlejret i historiens aktører

Historien bliver bliver personlig fordi vi udfylder dens tomme huller med vores egne oplevelser, drømme og erfaringer. For at forstå historien SKAL vi indleve os i historien og udfylde dens tomme huller med vores egne oplevelser og erfaringer

Kejseren der troede sine egne øjne Afprøve forløb Hvad betød det for jer, at skulle løse opgaven indenfor historiens rammer? Hvilke følelser og tanker kan det give børn i 3-6 klasse? Hvad er styrkerne og ulemperne ved at løse opgaven på den måde? Kejseren der troede sine egne øjne

Fortællingen som stillads

Fortællingen som redskab

I menneskets virksomhed bruger vi redskaber for at nå et mål I menneskets virksomhed bruger vi redskaber for at nå et mål. Fx en ske til at spise, en plov til at harve Fortællingen er en slags redskab som vi putter ned mellem os selv og opgaven - vygotsky

Fortælling = Mentalt redskab = repræsentation I kejseren er narrativiet tænkt som en mental repræsentation

Mentale redskaber giver handlekraft, mål og struktur pga Mentale redskaber giver handlekraft, mål og struktur pga. sine (historiske) egenskaber Mentale redskaber begrænser handlinger pga. sine (ensidige) egenskaber

”Kejseren der troede…” som læringsredskab Resultater fra phd Strukturelle komponenter giver kognitiv guidning Motivation, indlevelse og handleevne

”Kejseren der troede…” som didaktisk design Resultater fra phd En ramme med få didaktiske retningslinjer Vanskeligt at bruge fortællingen sammen med undersøgende læring

Fortællingen placeret i et læringsmiljø Læreren som gatekeeper Forhåndsforståelser af metoder i N/T Bevidsthed om historien som læringsredskab Resultater fra phd

Den narrative/didaktiske redskabskasse Den modificerede berettermodel: At skabe samspil mellem den narrative rygrad og læringselementerne

Den narrative/didaktiske redskabskasse Aktantmodellen: At træffe de rette valg iht. placering af information, mål og aktører

Befri dyrene Kejseren Eleverne Viden om sanser

Opgave Lav en kort fortælling, der kan stilladsere en 4. klasse i at lære om LUFTPUDER som fysisk fænomen Start med at formulere et læringsmål og placer det som HJÆLPER Beskriv dernæst hovedpersoner, mål og modstandere i fortællingen

TAK FOR I DAG Spørgsmål? Skriv til: maimurmann@hotmail.com