Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Skattemappen – Hent økonomiske oplysninger
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Regler ved job i Sverige
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Langvarigt sygefravær
Det svære liv i en sportstaske
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Borgernes barrierer for brug af IT
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
NemID = den nye digitale signatur
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
22.1 Udarbejdelse af lønseddel
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Design og arkitektur for borger.dk
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
SKAT Data og dokumenter i Skattemappen
Selvbetjeningsløsninger på
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o Digital Signatur o ”Min side” o Opsamling ?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Den fællesoffentlige integrationsmodel Jens Krieger Røyen Den Digitale Taskforce.
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Kontor for It-infrastruktur og implementering IT og Telestyrelsen IT Arkitekt Søren Peter Nielsen - OISAML Workshop DEL 2 Århus 31. marts 2009.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Mobil minSide Rasmus Espholm Center for borger.dk Mobilseminar –
Udlejningsboligernes rolle på boligmarkedet Hans Skifter Andersen Statens Byggeforskningsinstitut.
Ny, offentlig myndighed fra 1. oktober Børnecheck Børnechecken er et økonomisk tilskud, som forældre modtager, indtil børnene fylder 18 år. Udbetaling.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. Økonomi på Spil (Arbejdshæftet: Styr på dine penge)
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal Ingen veje Ingen benzintanke Ingen færdselsregler Ny teknologi i gammel tankegang Ingen integrationsmodel Ingen Single Sign On Ingen Min Side Ingen borgertemaer

Borger.dk version 2.0 Dokumentboks Min Bolig NemSMS Mine Børn FOA Næste version – 20/10 – infrastruktur på plads. SSO = fælles nøglehul / digital signatur = nøgle Center for borger.dk – kun ½ af arbejdet. FOA Min Pension Top 30 Min Økonomi FORM SSO OIM

Tre vigtige begreber Borgertema (subsite) Min Side Borger.dk Personificerede data og tjenester Borger.dk Tekster og selvbetjeningsløsninger Eksemplet med en CD-butik på nettet: På borger.dk er der tekster og selvbetjeningsløsninger, som man skal bruge, hvis man skal noget nyt i forhold til det offentlige, fx søge om pension etc. Hvis det var en pladebutik var det her jeg kunne finde nye CD’er, som jeg gerne ville købe. Borgertemaerne er der, hvor myndighederne arbejder sammen på tværs. Det er her hvor indholdet kommer i dybden. Hvis det var på pladebutikken ville det være her hvor butikken har specialiseret sig, fx i Jazz eller folkemusik. Min side er hvor der er personaliseret data om borgerne, altså det det offentlige allerede ved om borgeren – Løn, skatteprocent, adr. oplysninger om boligen osv. I CD-butikken er det hvor jeg kan se det kontonummer, hvor pengene til mine indkøb trækkes. Her er mit mobilnummer, hvor de sender en SMS til, når de har sendt en pakke af sted. Man kan også se hvilke CD jeg har købt. På borgertemaerne er der også ”Min Side” funktion, så man kan se et overblik, hvis man er logget ind.

Økonomi, skat og pension Ydelser Skat Familieforhold Arbejdsmarked Helle Bach Nielsen Kløvervej 16 7100 Vejle CPR: 230466-1234 Indkomstoplysninger Pension Uddannelse Under udarbejdelse i samarbejde ml SKAT og borger.dk, herunder leverandører CSC/KMD og NNIT Maj 2008: Indkomst, Novo Nordisk AM-bidrag A-skat + 41.000 kr. - 2.800 kr. - 12.500 kr. På min side kan du administrere dit studielån Se om du har styr på pensionen På min side har du adgang til dine data når du vil og hvor du vil

Hvilke Økonomiske muligheder har jeg? Peter er 33 år og bor på Frederiksberg i en lejlighed sammen med sin kone Anne. Hvilke Økonomiske muligheder har jeg? Hvor får jeg overblik? Anne er på barsel med deres datter Alba Borger.dk bygget med borgeren i centrum. Og mange borgere er klar og finder det helt naturligt at betjene sig selv over nettet. Peter er 33 år, cand.scient.pol. og bor på Frederiksberg i en lejlighed sammen med sin kone Anne. Anne er på barsel med deres første barn, Alba som er 11 måneder. Peter arbejder i kommunikations-afdelingen i et større medicinalfirma og har ambitioner for sin karriere. Peter deler ikke sin tid op i arbejde og fritid. Han arbejder meget, men kan fordele timerne, så han kan komme hjem til familien før Albas sengetid Det offentlige er i princippet en serviceorganisation, som skal servicere hårdtarbejdende borgere som Peter. Han forventer professionalisme og imødekommenhed overfor den enkeltes behov, og han kan ikke klare slendrian Peter er glad for selvbetjeningsløsninger som Rejseplanen og Told & Skat - han foretrækker til enhver tid at ordne tingene selv online Anne er jurist og arbejder i en offentlig virksomhed. Lige nu er hun på barsel. Under sin barsel er Anne på dagpenge, så hun har ikke det samme udbetalt hver måned, som hun plejer. Selvom der ikke er meget tid til at gå ud og spise og gå i biografen bruger de lige så mange penge som de plejer på alt det nye med at have et lille barn. Peter og Anne er blevet enige om at Peter skal prioritere karrieren, mens Anne skal være på barsel. Peter føler at han har frihed til at udvikle sig, mens Anne står lidt stille på grund af Alba. Peter vil gerne kompensere ved at betale de ekstra penge til budgettet, som Anne ikke tjener nu hvor hun er på barsel. Peter går ind på forsiden af borger.dk og klikker på ”Min Side”.

På Min Side kan jeg få overblik over min økonomi Peter logger på ”Min Side” med digital signatur og giver samtykke til, at borger.dk indhenter og viser oplysninger, som kun han kan se.

Min Økonomi Indkomstoplysninger SU Hold styr på din SU på SU-styrelsens selvbetjeningsløsning MinSU: minSU.su.dk SU-oversigt Udbetalinger Klippekort Skattekort Årsopgørelse Under udarbejdelse i samarbejde ml SKAT og borger.dk, herunder leverandører CSC/KMD og NNIT Maj 2008: Novo Nordisk AM-bidrag A-skat + 41.000 kr. - 2.800 kr. - 12.500 kr. April 2008: Studielån Samlet på SU-lån 63.137 Næste afdrag, beløb 1.087 Næste afdrag, dato 10-11-2008 Du kan administrere dit SU-lån på borger.dk/su-laan Ændr størrelse eller tidspunkt for næste afdrag Betal hele dit SU-lån af Hvis du har fået udbetalt for meget SU Hvis du har et tidligere statsgaranteret lån Novo Nordisk AM-bidrag A-skat + 41.000 kr. - 2.800 kr. - 12.500 kr. Hvis jeg holder pause i tilbagebetalingen af mit studielån, mens Anne er på barsel, har vi 1000 kr. mere om måneden SKAT TastSelv Borger, skat.dk/tastselv Indberetning/beregning: Ændre forskudsopgørelse/skattekort Ændre årsopgørelse (selvangivelse) Selvbetjening af restancer Skattemappen: Personlige skatteoplysninger mv. Forskudsopgørelsen/skattekortet Årsopgørelse mv. Oplysninger om restancer Min side

Hvorfor en fællesoffentlig borgerportal? Graviditet og fødsel? Ejendomshandel? Pension? Sygdom? Sammenhæng for borgeren 70% af borgerne ønsker en indgang. Borgerne kender ikke myndighedsstrukturer og interesserer sig ikke for dem Borgerne tager udgangspunkt i egen situation og eget problem Kommunen Staten Regionen Den private sektor Borgeren i centrum – naturligvis. Naturligt at betjene sig selv over nettet.

Sammenhæng for borgeren Kommunen Staten Regionen Den private sektor

Borgerne efterspørger En samlet indgang på internettet, hvor al information og selvbetjening er samlet Et bedre overblik over, hvor det er relevant at henvende sig på internettet En personlig side med alle ens informationer hos det offentlige samlet et sted Et mere ensartet design ”Digital kommunikation mellem det offentlige og borgerne” 2005. Videnskabsministeriet (formand), IT- og Telestyrelsen, Den Digitale Taskforce,Finansministeriet, Amtsrådsforeningen, KL og Københavns kommune - Borgeren i centrum, ikke myndighederne - Arbejde på tværs af myndighedsskel med fokus på borgeren - Der er ingen forkert indgang

Hvad kan kommunerne bruge? Brugercentrisk udvikling Tekstimport Emnestruktur Opdatering af tekster Markedsføring Informationskilde (medbetjening af borgerne)

Personas Brugercentrisk udvikling Se www.borger.dk/personas Ahmad, 34, Nørrebro Anna, 27 Århus Bjørn, 64, Hjørring Birgit, 60, Korsør Helle, 42, Vejle Christian, 19, Nakskov Maria, 34, Østerlars Mehtap, 21, Albertslund Henrik, 25, Sønderborg Lars, 58, Svendborg Rikke, 18, Birkerød Peter, 33, Frederiksberg Disse personer kan I princippet selv, de kan komme ud af køen på borgerservicecenteret. Se www.borger.dk/personas

Helle, 42 år Vejle Helle er 42, nyligt skilt fra Torben og mor til Martin på 16 og Mathias på 9. Hun er sygeplejerske på Vejle Sygehus og bor i en 2-plans villa på Kløvervej. Helle har nok at se til med to børn, et job med varierende arbejdstider og ikke mindst en hård skilsmisse, der stadig plager hende lidt. Det bedste for Helle er at være sammen med drengene, men også den time, hun en gang i mellem har alene om aftenen.

Tekstimport

Markedsføring Borger.dk er endnu en reklamesøjle for kommunens løsninger Hver gang nogen trækker borgere ind på borger.dk er de også potentielle brugere af jeres løsninger Fælles markedsføringsstrategier har mere effekt

Hvad betyder det for borgerservicecentrene? Borgere der henvender sig i borgerservicecenteret via borger.dk henvender sig det rigtige sted - borger.dk giver kontaktoplysninger til den rette myndighed har en større forståelse af sin egen situation - borger.dk giver brugerne et billede af relaterede problemer – fx skal du skilles, skal du måske også flytte, søge boligstøtte eller børnene skal skifte skole kan tilskyndes til at bruge flere løsninger på borger.dk bruger et værktøj som borgerservicemedarbejderne også kan bruge til at hjælpe andre borgere med at benytte. En borger, der ligner en persona kan i princippet bruge borger.dk