TILKNYTNINGSTEORI PÆDAGOGISK PRAKSIS I ARBEJDET MED BØRN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Tilknytningsteori fortsat.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bokstav børn.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Elevernes digitale dannelse
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
kursusmateriale til plejefamilier
Chefanalytiker, Oxford Research
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Bipolar affektiv sindslidelse
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
DANSK RÅSTOF Tillykke til Rigshospitalet med den nye afdeling  ! INDSATSER OVERFOR PSYKISK SKRØBELIGE FAMILIER OG DERES BØRN Oplæg ved aut. cand.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Grundkursus i at være plejefamilie
Præsentationens transcript:

TILKNYTNINGSTEORI PÆDAGOGISK PRAKSIS I ARBEJDET MED BØRN PETER SABROE JANUAR 2013 Niels Peter Rygård aut. cand. psych. www.fairstartglobal.com www.fairstart.net/training www.tilknytningsforstyrrelse.dk www.attachment-disorder.net www.globalorphanage.net

Mit arbejdsfelt: Hvordan omsættes forskning i tilknytning til praksis? Hvordan forenes de 3 grupper? – Omsorgsgivere og daglige ledere: - Beslutningstagere: - Forskere: Når de nu lever hver for sig, har hvert sit sprog, tænkemåde, etc.

GRATIS INTERNETUDDANNELSE R FOR PLEJEFORÆLDRE/ institutioner EUs Leonardo Division ønskede forslag til standarder for uddannelse af omsorgsgivere for anbragte børn, baseret på afprøvning af et design. Med støtte fra Adoptionsnævnet og Dansk Psykologforening – i samarbejde med Sosumedia - designede undertegnede en 15 modulers uddannelse i forskningsbaserede metoder til organisation og praksis i arbejdet med anbragte – med særligt fokus på de 0-3 åriges tilknytning. Familiepleje/børnehjemsledere fra Rumænien, Italien, Spanien, Tyrkiet og Grækenland blev uddannet i programmet i DK, og anvendte det i deres plejefamiliegrupper/ på børnehjem med gode resultater. Uddannelsen er tilgængelig på 8 sprog på www.fairstart.net/training og kommer også på dansk i projektet FairTrans 2011-13. Se endvidere videoen på dansk på www.fairstartglobal.com

En række faktorer spiller ind på kvaliteten af en anbringelse: TEORI – Hvordan omsættes den tilknytningsbaserede forståelse i anbringelser? En række faktorer spiller ind på kvaliteten af en anbringelse: Lovgivningens rammer og organisation Samarbejde i forvaltningen mellem grupper Samarbejdsrelationerne mellem plf og tilsyn plejefamiliens forhold til det lokale netværk Plejeforældres tilknytningsadfærd Plejeforældres stimulationsadfærd

KULTUR HVAD HAR ÆNDRET SIG I VORES KULTURS MÅDE AT DANNE RELATIONER PÅ? I DEN RAMME VI SÆTTER FOR TIDLIG TILKNYTNING?

KULTURNIVEAUET: BARNETS REFORM Politisk signal om holdningsændring: Barnet i centrum. Hensynet til barnets behov for kontinuitet i opvæksten vejer tungere end før – i alle professionelle sammenhænge. Plejefamilien skal levere nærhed og stabil kontakt. Familiepleje tenderer mod at blive en profession: Ret til løbende supervision og efteruddannelse for plf. Ny type plf til mere behandlingskrævende børn. PLF skal høres ved hjemgivelse – er dermed blevet myndighedsaktør og semi-professionel. Barnet får ret til samvær med familie og netværk. Kan klage fra 12 år. Bisidderordning. 2 x tilsyn årligt. Mere fagekspertise i udvalg og klageinstanser. Hvor kommer de tanker fra?

Barnets reform spejler den nye europæiske anbringelsespolitik Globalt: 143.000.000 forældreløse - stigende Europa: ca. 1.500.000 - stigende Børn 0-3 år anbragt i Europa: ca. 90.000. 90 % har levende forældre. Italien og Spanien: børn under 3 må kun anbringes i plf. Rumænien: 80 % af institutionsbørn nu anbragt i plf. Hovedårsag: flytning til byer. 2012 tema for UNICEF er ”Børn i byer”. Antallet af anbragte børn i Europa stiger selvom børnetallet falder. Flytningen til byerne, arbejdskraftens mobilitet, den stadigt mindre familie og afhængigheden af opdragelsesnetværk peger mod omsorg som: et samarbejdssystem mellem forældre og det offentlige. Det påvirker lovgivningen i hele Europa.

DE NYE VILKÅR FOR FAMILIER OG TILKNYTNING I DAG: FØDEALDER 30 ÅR, 80 % UDEARBEJDENDE, 42 % SKILSMISSER, PASNING 0-6 ÅR DAGENS BØRN: MANGE GRUPPESKIFT, MANGE VOKSENSKIFT, MANGE RELATIONSSKIFT OG -BRUD = STRESS-SYGDOMME. DIAGNOSEKULTUR I SYNET PÅ BØRNS PROBLEMER. BØRNS REAKTIONER PÅ FOR MANGE ADSKILLELSER OG GRUPPESKIFT: BØRN TOLKER FØLELSESMÆSSIGT LANGVARIG OG HYPPIG ADSKILLELSE SOM AFVISNING. DERFOR ER LAVT SELVVÆRD HOS BØRN - OG SKYLDFØLELSE HOS FORÆLDRE - EN KLASSISK FØLGE AF DEN MÅDE VI ORGANISERER BØRNELIV PÅ. BØRNS FORSVARSMEKANISMER MOD FØLELSEN AF AFVISNING: FLINKESKOLE, ENEBOER, FALSK KYNISME, PRÆSTATIONSTVANG, AFMAGT/ VREDE, SELVCHECK, SPISEFORSTYRRELSER, SELVSKADENDE ADFÆRD, HYPERAKTIVITET, TAB AF MENING. EN TRYG OPVÆKST I DAG ER EN NETVÆRKSFUNKTION: ET SAMSPIL MELLEM MANGE GRUPPER: FORÆLDRE, DAGINSTITUTION, FRITIDSAKTIVITET. FORÆLDRE ER NETVÆRKSBESTYRERE. FORVALTNINGEN OG DENS INSTITUTIONER FÅR FLERE OG FLERE AF DE OPGAVER, SOM TIDLIGERE BLEV VARETAGET AF STORFAMILIEN-

AKTUELLE UDFORDRINGER Barnets Reform kom samtidig med krisen. Derfor skar mange kommuner ned på løn og tilsyn Samtidig var mange plejefamilier utilfredse med vejledning og supervision. Der har været sager i medierne Derfor skal tilsyn med plejefamilier ikke længere foregå i den enkelte kommune, men af udvalgte kommuner i regionerne På Sjælland skal Holbæk, Næstved og Frederiskberg kommuner varetage supervisionsfunktionen. Det rejser en del spørgsmål...

INTERGRUPPE FAMILIE, SKOLE, SFO, KAMMERATER, ANDRE FAMILIER, FORVALTNING, ETC.

INTERGRUPPENIVEAUET På intergruppeniveauet taler vi om f.eks. relationer mellem: PLEJFAMILIEN og dens forvaltning Skole/ daginstitution/ dagpleje og forældre. Fraskilte forældre Plejefamilie og biologisk familie Plejebarnets forhold til andre børn Forskningens hovedkonklusion: Jo større konflikter mellem de grupper der har ansvar for barnet, jo ringere trives det. Det er ligegyldigt HVAD de er uenige om. I den gode anbringelse er plejefamilien og rådgiverne sammen om at skabe respekt for og bedst muligt samarbejde med de biologiske forældre-

INTERGRUPPE NIVEAU Nancy Bratt: ”Det sværeste ved at arbejde med grænseløse og identitetsløse klienter er, at behandlerne regredierer til 2 års alderen inden for fjorten dage”. Konsulentens opgave er at stabilisere de grupper som skal arbejde med barnet. Børn og familier med svære vanskeligheder: udløser ofte latente spændinger og balkanisering i forholdet mellem grupper: de professionelle, familien, plejefamilien, daginstitutionen, skolen, PPR, bistandsafdeling, børnepsykiatrisk afd. udløser ofte uenighed om tidsperspektivet og samarbejdsformen for et behandlingsforløb, eller ”parallelle interventioner” uden prioritering. Udløser ofte de forskellige parters egne tabsoplevelser. Tilknytning er en kraft, der også skaber sociale konflikter –som ethvert skilsmissebarn ved…

ENGAGEMENTSSKALAEN – eksempel: plejefamilie og egen familie Det anbragte barns forældre: Lavt engagement Forældreidentitet gennem “Kampen om hjemgivelse” Plejeforældrene: Lavt “Løveplejeforældre”: forsøg på at monopolisere barnet

RELATIONER TRILLER NEDAD! Kvaliteten i plejeforhold afhænger af: Kvaliteten af samarbejdsrelationerne i plejefamiliens netværk.

GRUPPE PERSPEKTIVET

GRUPPE: DE UDSATTE BØRNS FORÆLDRE FAMILIEMØNSTRE SOM PRODUCERER ANBRINGELSER: Satellitfædre/ voldelige fædre/ vege fædre Mødre: ustabil personlighed mens barnet er 0-3 år Mødre som selv har oplevet omsorgssvigt Psykoseprægede og svært depressive mødre. Mødre i svær krise fra fødsel og frem, eller kontakt med barnet afbrudt af ydre omstændigheder. Depriverede adoptivbørn og børn med fysiske handicap. Både minusser og plusser forstærker hinanden…

BETINGELSER FOR PLEJEFORHOLD ORGANISATORISKE BEHOV: Det gode plejeforhold forudsætter: At have få behandlere over lang tid Tværfaglige teams med ansvar for en række familier En prioriteret behandlingsplan Særlig indsats under graviditet, fødsel og de første leveår

TILKNYTNING OG PLEJEFORHOLDET PERSONLIGHEDEN DANNES I DE FØRSTE RELATIONER: OBJEKTRELATION (psykoanalysen, europæisk) TILKNYTNING (tilknytningsteorien, angelsaksisk) FONAGY M.FL. (brobygning mellem de to teorier)

Tryghed og omsorgsgiveradfærd Gensidighed Agerer sammenhængende Tilgængelighed er sensitiv Føler med - aldrig som - barnet, hvis det er ophidset Reflekterer over barnets følelser og motiver = højt selvværd, megen udforskning, kommer hurtigt over tab, er selvstændig.

TILKNYTNING - forskningsresultater Børn som anbringes i plejefamilie udvikler som regel plejemors tilknytningsmønster hvis de anbringes < 20 mdr. gamle. (Mary Dozier) Hvis plejemor agerer afvisende, ambivalent eller desorganiseret vil barnet oftest blive kategoriseret som desorganiseret senere. Plejeforældre misforstår ofte det ”afvisende” barns adfærd. (Mary Dozier) Børn hvis adoptivforældre modtager regelmæssig supervision vil oftere udvikle et trygt/ autonomt mønster. (Femmie Juffer)

Hvad betyder relationsarbejde for nervesystemets udvikling? Celle CentralNerveSystemet

Hvordan påvirker tidligt samspil babyens hjerne? Generne er vildt aktive det første leveår – de danner forbindelser mellem hjerneceller. Hvilke baner og hvor mange der opstår styres af samspillet mellem omsorgsgiver og baby. De forbindelser som omsorgsgiveren opmuntrer bliver stærkere, dem hun ikke opmuntrer dør. Så hjernens indre organisation opbygges af samspil og relationer. Så: hvad er hyppigheden af samspil, dialog, berøring med børnene? Og: Hvor længe varer samspillene Hvis du ser denne adfærd er CNS aktivitet OK:

Stimulation og aktivering Omsorgsgivers adfærd i de 2 første leveår afgør i høj grad hjernens udvikling: Hjernen aktiveres fra 0-12 mdr. af ydre stimulation via RAS – det Retikulære AktiveringsSystem. I 12 mdr.s alderen er niveauet stabilt højt Kun berøring (hud, mund, tunge) og vestibulær stimulation (vugge, etc.) hæver akt. niveauet. Hvad er symptomerne på ustabil/ lav hjerneaktivitet?

Utilstrækkelig relation = utilstrækkelig aktivering af hjernen Deprivationssymptomer: Lav muskeltonus: baby vender tilbage til fosterstilling, kan ikke løfte hovedet/ sidde op til tiden. Evnen til at fokusere visuelt afhænger af berøring. Ustabile basisrytmer: Puls, vejrtrækning, kropstemperatur, søvn/døsen/vågen/opmærksom, fordøjelse, appetit, blære/tarm kontrol. Nedsat evne til at graduere sanseindtryk.

The Bucharest Intervention Study: Zeanah, Nelson, Smyke Hjerneaktivitet normale og institutionsbørn

Klassiske tegn på understimulering Nedsat produktion af væksthormon: Lille hovedomfang, i bunden af højde/vægt kurven = ”psykosocial dværgvækst” Svær kolik og diarré (fordøjelsessystemet ikke tilstrækkeligt aktivt) – ofte spiseforstyrrelser/ problemer. Manglende vækst af neurale netværk 0-2 år. Senere: problemer med aktivering (hyper/ hypoaktivitet)

HVILKE PROBLEMER – SET VED ADOPTION SOM 2 ÅRIG – FANDTES FORTSAT I 4 ÅRS ALDEREN? ADHD (hyperaktivitet): 92 % havde fortsat problemet som 4-årige Autismelignende adfærd (institutionsautisme): 91 % Stereotypier (gentager meningsløs adfærd) 71 % Aggressiv adfærd 69 % Ukritisk kontaktform 67 % Selvskadende adfærd 60 % Ekstrem tilbagetrukkethed 50 % Søvnproblemer (roterer, kan ikke sove) 43 % Spiseproblemer 38 % Apatisk adfærd 21 % Husk at listen ikke betyder at alle havde sådanne problemer, men hos hvor mange de stadig fandtes hvis de sås lige efter adoptionen i 2 års alderen. Listen viser hvilke vanskeligheder der er mindst og mest følsomme for et bedre miljø senere i livet. Symptomerne er klassiske for tidligt omsorgssvigtede børn.

DE 3 OPGAVER I TIDLIG STIMULATION BASAL AKTIVERING AF HJERNEN SKABES AF BERØRING/ BALANCE 0-12 MDR. FOKUSERING DANNELSE AF OBJEKTRELATION/ TILKNYTNING VED KONSTANTE SAMSPIL MELLEM OMSORGSGIVER OG BARN DIFFERENTIERING SKELNEEVNE, OBJEKTKONSTANS VED AT HÅNDTERE FLERE RELATIONER, OG GRADVIST FORSTÅ FORHOLDET MELLEM DEM Den første glemmes ofte i arbejdet med depriverede børn

Stimulationspraksis Gradvis tilvænning til mere fysisk kontakt Brug: at sidde hos en voksen – brug mange ritualer med berøring, især før aktiviteter. Brug vugger eller hængekøjer frem for senge. Hæng en trapez over en madras der hvor i mest opholder jer. Gynger, karusseller, etc. Sanseintegrationsterapeuter (ring ergo/ fys. Foreningen – liste over lokale SI-terapeuter) Et muligt projekt?

Tryg Base Skema Er et spørgeskema, som giver et 360 graders overblik over et socialt systems evne til at skabe tryghed for småbørn. Som øvelse: I dag skal i prøve at udfylde det i forhold til jeres praktiksted. Det består af en række spørgsmål der scores fra 0-6. Du kan score skemaet i din udlandspraktik

Henvisninger Project site: www.fairstart.net To open training program: www.fairstart.net/training Dansk præsentation af det globale projekt: www.fairstartglobal.com Background paper: www.clinicalneuropsychiatry.org , write Rygaard in “quicksearch author” Global Orphanage Program: www.globalorphanage.net click “video”, choose your language, choose between 4 tutorial videos. Bog: Tilknytningsproblemer og tilknytningsforstyrrelse www.forfatterforlaget.dk Book: “Severe Attachment Disorder”: www.attachment-disorder.net Click flag – links to local Amazon pages in different languages. For program contents, research and EU recommendations papers please mail Rygaard at: npr@erhvervspsykologerne.dk Video: Rygaard about attachment and orphan care in English on Youtube: http://www.youtube.com/results?search_query=la+teoria+dell%27attaccamento+rygaard