Læseteori på femten minutter
Hvad er læsning? Læsning er ikke bare en færdighed som eleverne lærer sig én gang for alle de første skoleår. God læsekompetence er noget, der kræver kontinuerlig udvikling i mødet med stadig mere avancerede tekster. Det drejer sig om at videreudvikle elevernes læseforståelse.
En model over læsningens dele LÆSE- FÆRDIGHED Viden om verden Metabevidsthed Afkodning Ordforråd Hukommelse for tekst Viden om sprog Viden om tekster Ehris model
Et svært ord skal læses cirka tres gange, før man er sikker Afkodning Et svært ord skal læses cirka tres gange, før man er sikker At knække læsekoden! K – i – n – a = Kina h – e – s – t – e – s – e – l – e – r = hesteseler v – e – j – r = vejr
Ordforråd ”I det herrens år 1639 kuldsejlede en portugisisk fuldrigger ud for Saint Christophers kyst og forsvandt med mand og mus. På sin vej fra Afrika til Brasilien var galeonen kommet ud for en orkan, senere mytteri, hvorfor kursen var lagt om. Hvad der videre var hændt med besætningen og de firehundrede slaver var uvist, men rygterne om deres forlis fløj som en løbeild mellem de små caraibiske øer”
Ordforråd ”I det herrens år 1639 kuldsejlede en portugisisk fuldrigger ud for Saint Christophers kyst og forsvandt med mand og mus. På sin vej fra Afrika til Brasilien var galeonen kommet ud for en orkan, senere mytteri, hvorfor kursen var lagt om. Hvad der videre var hændt med besætningen og de firehundrede slaver var uvist, men rygterne om deres forlis fløj som en løbeild mellem de små caraibiske øer” Jo større ordforråd man har, jo bedre mulighed er der for en god læseforståelse.
Viden om sprog stå med fletningerne i postkassen melde pas gå ned med flaget brænde sit lys i begge ender kaste håndklædet i ringen tage bestik af situationen tone rent flag tage noget i den rette ånd råbe vagt i gevær tage sig selv i nakken kaste lys over noget være mand for (at gøre) noget være en mand med hår på brystet rage kastanjerne ud af ilden det kører på skinner slå koldt vand i blodet lægge hjernen i blød der er ingen ko på isen dele sol og vind lige være i sit es han er blevet bidt af det have hjertet på rette sted tabe sit hjerte til nogen/noget være fyr og flamme stå på hovedet af begejstring vi kunne ikke få armene ned være helt oppe i skyerne svæve på en lyserød sky være i den syvende himmel høre englene synge Det er vigtigt at have et bredt kendskab til udtryk med overført betydning for at sikre læseforståelsen.
Viden om tekster BESKRIVENDE INSTRUERENDE FORKLARENDE BERETTENDE FAGLITTERATUR ARGUMENTERENDE TEKSTER FANTASY SKØNLITTERATUR KRIMI UNGDOMSROMAN KÆRLIGHEDS-NOVELLE GYSER Mange flere…
Man skal læse mange og varierede tekster! Genreforventninger… Hey Julie! Fuck dig, hvis du ikke ryster op med 3015 kroner inden 1. juli 2006. Vi smadrer dig, din tabernar! Hilsen Told og Skat Kære Julie Pedersen, I henhold til skrivelse af 1. marts 2006 vedr. manglende indbetaling af restskat for 2005, anmodes De om snarest muligt og inden 1. juli 2006 at bringe forholdet i orden. Venlig hilsen Told og Skat Man skal læse mange og varierede tekster!
Viden om verden Der er ingen anden enkeltfaktor, som har så stor betydning for hvad personer forstår og husker af det de læser, som den baggrundsviden de bringer med sig til teksten. Det gælder om at aktivere sin baggrundsviden, når man læser. Gode læsere bruger baggrundsviden som kompensation for manglende eller mangelfuld information i teksten, til at fylde huller og skabe tekstsammenhæng, der hvor sammenhængen i teksten er dårlig.
Viden om verden Jo større baggrundsviden, jo bedre forudsætninger for vellykket læsning. Jesper sad med en konge… Han overvejede, om han skulle smide den. Han overvejede, om han skulle rykke den et felt frem. Han overvejede, om han skulle sige Deres Majestæt eller bare De.
Hukommelse for tekst Det sker desværre tit at elever kommer i skole og har læst en tekst, men intet kan huske. Når man har læst teksten, lægges den væk og glemmes. Derfor er det vigtigt undervejs og bagefter at reflektere over, hvad teksten egentlig handlede om. Det er noget, vi arbejder meget med i dansktimerne: Vi lærer eleverne forskellige læseforståelsesstrategier, som de kan bruge for at huske og forstå teksterne bedre. Det kan fx være ved at give hver side, de har læst, en overskrift eller det kan være at skrive nøgleord ned. I faglitteratur kan man udarbejde skemaer og diagrammer, så man bedre kan huske de vigtigste detaljer fra teksten. Lisa og Louise vil fortælle jer mere om, hvordan I kan hjælpe jeres barn med netop denne del af læseforståelsen.
Metabevidsthed = opmærksomhed på egne tankeprocesser. Hvad skal jeg især lægge mærke til undervejs i læsningen? Hvad er formålet med læsningen af netop denne tekst? Jeg forstår det ikke. Hvad gør jeg så? Skal jeg ændre læse-strategi?
Den barske virkelighed… Matthæus-effekten ”For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.” Matthæus, kapitel 25 I 4-5. klasse er der enorm forskel på elevernes fritidslæsning. De dygtigste 10 % læser omkring 100 gange så meget som de dårligste 10 %. Hvad der kan tage et helt år for en dårlig læser, kan en dygtig læser læse på bare et par dage. Det som en dygtig læser, kan læse i løbet af 4. klasse kan være mere end den dårlige læser igennem hele skoletiden. LÆS!