Læseteori på femten minutter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Elsker DU også at læse lektier?
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
”Fatter vi Guds hjerte for de fattige”? Guds glæde gennem generøsitet.
Læsning..
De sidste undervisningstimer
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Juleafslutning for Kostskolen Assersbølgaard.
SJOVE GÆTTERIER Micro Trivial 2 hold.
Tekst: Ludvig Holstein, 1903
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
1 Én og én er tre, og jorden den er flad
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Engelbert H – og den sidste chance
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Sygdomme En lille husker.
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
En ganske from historie….
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Maskulinitet.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Progression i arbejdsmarkedsparathed Et kvalitativt forløbsstudie af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres forløb mod arbejdsmarkedet Sophie Danneris.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den barmhjertige samaritaner
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
I dag er det sidste skoledag - hurra, hurra, hurra!
Puff den magiske drage Puff, hvor kan man finde drager som dig Du ligger på en klippeø og venter kun på mig Du kan li at lege, du var min ven men kære.
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Sammenligningsspejle
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
162_Bliv forenet, alle hjerter 1, S1 Bliv forenet alle hjerter, søg i Herrens hjerte fred. Giv vor frelsers tunge smerter løn i enig kærlighed. Han vort.
RUNDT OM RØDHALSEN.
Fornyet syn på mennesket
468 – Stiftet Guds Søn har på jorden 1, S1
Mini konfirmander Skabelsen.
Livets Ord Marts 2018.
Det er i dag et vejr – et solskinsvejr!
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Præsentationens transcript:

Læseteori på femten minutter

Hvad er læsning? Læsning er ikke bare en færdighed som eleverne lærer sig én gang for alle de første skoleår. God læsekompetence er noget, der kræver kontinuerlig udvikling i mødet med stadig mere avancerede tekster. Det drejer sig om at videreudvikle elevernes læseforståelse.

En model over læsningens dele LÆSE- FÆRDIGHED Viden om verden Metabevidsthed Afkodning Ordforråd Hukommelse for tekst Viden om sprog Viden om tekster Ehris model

Et svært ord skal læses cirka tres gange, før man er sikker Afkodning Et svært ord skal læses cirka tres gange, før man er sikker At knække læsekoden! K – i – n – a = Kina h – e – s – t – e – s – e – l – e – r = hesteseler v – e – j – r = vejr

Ordforråd ”I det herrens år 1639 kuldsejlede en portugisisk fuldrigger ud for Saint Christophers kyst og forsvandt med mand og mus. På sin vej fra Afrika til Brasilien var galeonen kommet ud for en orkan, senere mytteri, hvorfor kursen var lagt om. Hvad der videre var hændt med besætningen og de firehundrede slaver var uvist, men rygterne om deres forlis fløj som en løbeild mellem de små caraibiske øer”

Ordforråd ”I det herrens år 1639 kuldsejlede en portugisisk fuldrigger ud for Saint Christophers kyst og forsvandt med mand og mus. På sin vej fra Afrika til Brasilien var galeonen kommet ud for en orkan, senere mytteri, hvorfor kursen var lagt om. Hvad der videre var hændt med besætningen og de firehundrede slaver var uvist, men rygterne om deres forlis fløj som en løbeild mellem de små caraibiske øer” Jo større ordforråd man har, jo bedre mulighed er der for en god læseforståelse.

Viden om sprog stå med fletningerne i postkassen
melde pas
gå ned med flaget
brænde sit lys i begge ender
kaste håndklædet i ringen
tage bestik af situationen
tone rent flag
tage noget i den rette ånd
råbe vagt i gevær
tage sig selv i nakken
kaste lys over noget
være mand for (at gøre) noget
være en mand med hår på brystet
rage kastanjerne ud af ilden
det kører på skinner
slå koldt vand i blodet
lægge hjernen i blød
der er ingen ko på isen
dele sol og vind lige
være i sit es
han er blevet bidt af det
have hjertet på rette sted
tabe sit hjerte til nogen/noget
være fyr og flamme
stå på hovedet af begejstring
vi kunne ikke få armene ned
være helt oppe i skyerne
svæve på en lyserød sky
være i den syvende himmel
høre englene synge Det er vigtigt at have et bredt kendskab til udtryk med overført betydning for at sikre læseforståelsen.

Viden om tekster BESKRIVENDE INSTRUERENDE FORKLARENDE BERETTENDE FAGLITTERATUR ARGUMENTERENDE TEKSTER FANTASY SKØNLITTERATUR KRIMI UNGDOMSROMAN KÆRLIGHEDS-NOVELLE GYSER Mange flere…

Man skal læse mange og varierede tekster! Genreforventninger… Hey Julie! Fuck dig, hvis du ikke ryster op med 3015 kroner inden 1. juli 2006. Vi smadrer dig, din tabernar! Hilsen Told og Skat Kære Julie Pedersen, I henhold til skrivelse af 1. marts 2006 vedr. manglende indbetaling af restskat for 2005, anmodes De om snarest muligt og inden 1. juli 2006 at bringe forholdet i orden. Venlig hilsen Told og Skat Man skal læse mange og varierede tekster!

Viden om verden Der er ingen anden enkeltfaktor, som har så stor betydning for hvad personer forstår og husker af det de læser, som den baggrundsviden de bringer med sig til teksten. Det gælder om at aktivere sin baggrundsviden, når man læser. Gode læsere bruger baggrundsviden som kompensation for manglende eller mangelfuld information i teksten, til at fylde huller og skabe tekstsammenhæng, der hvor sammenhængen i teksten er dårlig.

Viden om verden Jo større baggrundsviden, jo bedre forudsætninger for vellykket læsning. Jesper sad med en konge… Han overvejede, om han skulle smide den. Han overvejede, om han skulle rykke den et felt frem. Han overvejede, om han skulle sige Deres Majestæt eller bare De.

Hukommelse for tekst Det sker desværre tit at elever kommer i skole og har læst en tekst, men intet kan huske. Når man har læst teksten, lægges den væk og glemmes. Derfor er det vigtigt undervejs og bagefter at reflektere over, hvad teksten egentlig handlede om. Det er noget, vi arbejder meget med i dansktimerne: Vi lærer eleverne forskellige læseforståelsesstrategier, som de kan bruge for at huske og forstå teksterne bedre. Det kan fx være ved at give hver side, de har læst, en overskrift eller det kan være at skrive nøgleord ned. I faglitteratur kan man udarbejde skemaer og diagrammer, så man bedre kan huske de vigtigste detaljer fra teksten. Lisa og Louise vil fortælle jer mere om, hvordan I kan hjælpe jeres barn med netop denne del af læseforståelsen.

Metabevidsthed = opmærksomhed på egne tankeprocesser. Hvad skal jeg især lægge mærke til undervejs i læsningen? Hvad er formålet med læsningen af netop denne tekst? Jeg forstår det ikke. Hvad gør jeg så? Skal jeg ændre læse-strategi?

Den barske virkelighed… Matthæus-effekten ”For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.” Matthæus, kapitel 25 I 4-5. klasse er der enorm forskel på elevernes fritidslæsning. De dygtigste 10 % læser omkring 100 gange så meget som de dårligste 10 %. Hvad der kan tage et helt år for en dårlig læser, kan en dygtig læser læse på bare et par dage. Det som en dygtig læser, kan læse i løbet af 4. klasse kan være mere end den dårlige læser igennem hele skoletiden. LÆS!