Det gode skolelederliv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Mentaltræning Målsætning
Ledelse og menneskesyn
Supervision og faglig feedback
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
”Kaldet til kærlighed”
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Maskulinitet.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Dette er en automatisk lønforhandling
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Workshop Motivation og fokus på målet
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Ledelse i forskellige retninger
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Hvad er det gode skolelederliv?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Vision mission værdier handleplaner
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Hvad er det gode skolelederliv?
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Det gode skolelederliv Oplægget var fra rep.mødet i 2008: Gør noget ved det psykiske arbejdsmiljø! Arbejdsgruppe Hvor tager vi fat??? TR-kursus 4.11.2010 1

Baggrunden for projektet DGS Ønske om en politisk vision om ”Det gode skolelederliv” funderet på viden/facts. Ønske om at kunne medvirke til at forbedre den enkelte leders vilkår og understøtte udviklingen af det personlige lederskab. 

Formål med projektet Sætte fokus på, samt styrke skoleledernes identitet Sætte fokus på, samt styrke skolelederrollen og forbedre skoleledernes trivsel Sætte en positiv dagsorden for arbejdsliv, rekruttering og fastholdelse af ledere Sætte fokus på en styrkelse af rammer og vilkår for udøvelse af skoleledelse Sætte handling på Kodeks for god skoleledelse En lang debat om formålet med projektet: Sætte en positiv dagsorden. Vi vil ikke gå ud med et billede, der viser, at vi ligger ned og at det at være skoleleder er frygteligt. Den offentlige ledergruppe, der har flest tilfredse ledere. Sidste lille undersøgelse viser at det er over 85%. Samtidig ser vi flere der går ned med stress. Spændvidden i vores job består i at trøste børn med hul i knæet og kæmpe med forældre med hul i hovedet! På en skole, hvor vi skal vride vand ud af en tør karklud!

Det gode skolelederliv Hvad får I ud af det?? Indsamle viden og erfaringer fra forskellige projekter, som skal formidles Diverse redskaber og kurser, som man kan deltage i, redskaber, som kan bruges internt i kommunen til debatter/internater mv eller i ledelsesteamet Fokus på skoleledernes arbejdsvilkår. Via al den kommunikation, vi sætter i værk. Kanonisering af begreberne Ledelsesrum, -magt og –kraft som en fælles referenceramme Metropol 4 kommune projektet: Greve, Frd.berg, Ikast/Brande og Randers. 2.workshop netop nu Mandag Morgen. Ledelse af professionsfaglige. Er i gang CBS/UCC og strategisk ledelse. Søgte 15 ledere – der meldte sig 72! Så 25 spørgeinterwievs Lederlivsvurdering. Ligger på hjemmesiden Evaluering af ledelsesmodel Århus/andre kommuner. Det arbejder vi på BKF og Ledelse af ledere. 1 konferencer i jan/feb i Kbh. Enighed om fremtidigt samarbejde i fb m 360 gr Mit etiske ståsted. I bladet Advisory board Herunder årsmødet Selvevaluering med EVA. Kursustilbud. Herom senere Boblere: Bog, film, EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo

Det gode skolelederliv 5

Det gode skolelederliv Indflydelse på eget arbejde og på relevante politiske tiltag Inspiration og meningsfuldhed både i lokale relationer og fælleskommunalt Godt samspil med kompetente medarbejdere og med egen leder Vægtning af daglig sparring i ledelsesteamet Konkret støtte og sparring både i teamet og i forvaltningen Tydelig sammenhæng mellem indsats og anerkendelse

Det gode skolelederliv Tid til at udføre arbejdet Relativt mere tid på langsigtede visioner Adgang til de nødvendige informationer Tydelighed i opgave- og ansvarsfordeling Udviklingsmuligheder, der tager hensyn til egne evner og tiltro til egne kompetencer Ansvar for medlederes trivsel

Det gode skolelederliv De vigtigste fremmere: Et godt samarbejde i ledelsesteamet byggende på tillid, åbenhed og respekt Engagerede og kompetente medarbejdere Tydelig opgave- og ansvarsfordeling De vigtigste hæmmere: Manglende sammenhæng mellem opgaver og tid Manglende kompetencer til at løse en udlagt opgave Utydelighed i ledelsen og uafklarede roller i ledelsen 8

Skolelederforeningens lokale led

Den lykkelige leder, Trine Wiese Vær dig selv Føl det som en naturlighed at gå forrest og være den, der sætter dagsordenen. Hvil i dig selv, men skru ikke op for alt i din personlighed. Vælg bevidst at nedtone nogle sider af dig selv; fx utålmodighed. 8.Accepter ensomheden 9.Plej dit helbred 10.Nyd dine privilegier 11.Bliv ved med at udvikle dig Kilde: Den lykkelige leder – inspiration til et harmonisk liv med ledelse

Den lykkelige leder, Trine Wiese 2. Vær bevidst om, at lederjobbet ikke varer evigt Betragt ikke virksomheden som din bedste ven, men som en størrelse, der kan finde på at vende dig ryggen. Magtbalancen i virksomheden kan tippe, og du kan blive vippet ud. Husk at have familie og venner at falde tilbage på.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 3.Sympatiser med din virksomhed Hold af virksomhedens mission og vision. Som leder er du virksomhedens ansigt udadtil, og du skal kunne lide det ansigt. Hold samtidig fast i din etik. Sig nej, selv om det koster. Det er en glidebane at sige ja til noget ”på kanten”, så meld din skepsis ud i ledergruppen eller direkte, fortroligt, over for chefen.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 4. Træn dit lederhåndværk Alt andet lige er det sjovere at kunne sit håndværk. Om det handler om kommunikation, procesforståelse eller for eksempel situationsbestemt ledelse – du kan altid blive skarpere. Øvelse og træning gør mester. Ledelseshåndværket handler også om at organisere og at lede jobprocesser. Tag dig tiden til at konkretisere, hvad der er virksomhedens mål, og hvilke handlinger der bakker op om målene.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 5. Hold af medarbejderne Vær leder, fordi du er oprigtig optaget af andre menneskers ve og vel. Nyd suset, når en medarbejder rykker i en positiv retning – også på grund af noget, du har sagt eller gjort. Tro ikke, at lederjobbet er den lige vej til at promovere dig selv. Det er medarbejdernes præstationer, der bør være i fokus. Og bliv heller ikke medarbejdernes mor eller far. Lær at sætte folk i sving i stedet for selv at tage alle de dårlige opgaver.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 6. Hav familiens støtte Få din ægtefælle til at bakke op om din karriere. Dermed lever du ikke i et helvede af dårlig samvittighed. Familien skal forstå, at lederjobbet kræver kræfter. Køb rengøringshjælp, take-away, amo-kageblandinger, og vælg at elske dine nullermænd under sofaen

Den lykkelige leder, Trine Wiese 7. Invester din tid Er du dybest set en doven sjæl, eller vil du helst bruge tiden på drageflyvning eller golf, så vælg et mindre krævende job.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 8. Accepter ensomheden Stræb ikke efter at være kammerat med de menige medarbejdere. Du er bossen og kan fyre dem om nødvendigt. Jeres forhold kan aldrig bliver helt lige. Sats hellere på den gensidige respekt. Overvej, om du har psyken til at kravle øverst op i virksomhedshierarkiet, eller om du mere er til at være en del af et ledelsesteam. Plej dit ledelsesteam.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 9. Plej dit helbred Gør fysisk og mental træning til en del af lederjobbet. Skriv træningen ind i din arbejdskalender. Så lang tid tager det heller ikke at løbe en tur eller at meditere!

Den lykkelige leder, Trine Wiese 10. Nyd dine privilegier Forstå at nyde din gode løn og dine frynsegoder. Nyd også, at du kan uddelegere kedelige driftsopgaver.

Den lykkelige leder, Trine Wiese 11. Bliv ved med at udvikle dig Enten er du omstillingsparat – eller også bliver du tromlet ned af det eskalerende forandringspres.

Det gode skolelederliv Svagt budskab som forening at komme ud med, at det er internt i ledelsesteamet, de største muligheder for forandring ligger! Stærkt budskab, fordi det er noget vi selv kan gøre noget ved! Tag fat i det, det er et godt værktøj EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo

Selvevalueringsværktøjet

Selvevalueringsværktøjet FASE A: Praksis som vi ser den nu Hvad kendetegner organisering, samarbejde og ansvarsfordeling i vores ledelsesteam? Hvordan sikrer vi en fælles forståelse af, hvad der kendetegner kvalitet i ledelsesarbejdet? Hvad er de vigtigste metoder vi arbejder med for at sikre kvaliteten af den samlede ledelsesopgave? FASE B: Analyse og vurdering Hvordan understøtter vores organisatoriske forhold et godt skolelederliv? Hvilke styrker og svagheder er der i vores organisering af ledelsesarbejdet? Hvordan understøtter vores forståelse af kvalitet i ledelses-arbejdet et godt skolelederliv?

Selvevalueringsværktøjet FASE C: Praksis som vi vil udvikle Hvad er vores vision for det gode skolelederliv om tre år? Hvad er de vigtigste kendetegn ved vores praksis om tre år, som sikrer, at vi har et godt skolelederliv? Hvordan vil vi konkret arbejde videre med at udvikle det gode skolelederliv? Hvilke mål har vi for de forandringer vi ønsker at gennemføre? Hvilken handleplan har vi? (Konkrete initiativer, tidsplan og ansvarsfordeling).