ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Du får hvad du belønner Motivation, tro og vilje.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Bokstav børn.
De sidste undervisningstimer
Mentaltræning Målsætning
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
At leve med en kronisk sygdom
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Mestring af ADHD som voksen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Omgangstone og kollegialitet
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Sårbarhed hos børn og unge
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Workshop Motivation og fokus på målet
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
TRIK TM Workshop - Træd i karakter som senior Seniorkonference. Helsingør kommune Cand phil Kirstine Andersen, Kompashuset.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Psykoedukation skizofreni
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Personlig stof- og alkoholpolitik
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre? Futuracaféen, Frivillighedscenteret d. 26/1 2014 Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk Foredragsholder Speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Ingrid Sindø Praktiserende i Sorø og konsulent i Holbæk B&U Særlig interesse i neuropsykiatriske tilstande: Tourettes syndrom, ADHD, autisme og OCD Kognitiv adfærdsterapeut Forfatter til: Tics og Tourette. Håndbog i at leve med tics Dansk psykologisk forlag 2012 Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

ADHD-diagnosen: en hjælp eller et problem? Hvad kan diagnoser? De er ”grove kasser”, som i sig selv ikke siger noget om sværhedsgraden af personens problemer, eller hvordan vanskelighederne viser sig for denne person De er et ”sprog”, som er nødvendigt for at kunne tilrettelægge behandling i psykiatrien og støtte i det kommunale system De siger intet om personens styrkesider Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Ny måde at tænke om diagnoser (diagnoser som et spektrum) Fra ”enten-eller” til ”mere eller mindre” Opløsning af grænsen mellem normalitet og sygdom Fra helbredelse til bedre funktion (ikke fra dårligt til godt, men fra én tilstand til en bedre) Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Mere eller mindre ADHD – en ”normalfordeling”: Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

”Bivirkninger” ved ADHD-diagnosen? En diagnose kan blive en ”sovepude”: ”Når jeg ikke ”kan gøre for det”, så kan man ikke kræve noget af mig” At gå ind i en offerrolle”: ”Jeg har ADHD så jeg kan ikke…” At give ”eksperter” autoriteten: Lægen, psykologen, den alternative behandler eller medicinalindustrien ved bedst Diagnoser er ”fejlfindende” og er usunde at identificere sig med: Det er noget man ”har – ikke ”noget man ”er” – man er så meget andet! Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Kan man selv gøre noget ved ADHD? Der er altid noget man kan gøre – uanset hvilken situation man er i At tro på, at man selv har indflydelse, kan gøre en stor forskel Alle har deres udfordringer og ingen slipper for at øve sig i at tage ansvar selv Kom ud af offerrollen – for din egen skyld! Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Gode ting at arbejde med når man harADHD: Bruge struktur i hverdagen Finde gode ”kanaler” til energien Passe på med ”selvmedicinering” Træne selvkontrol (”Bremsen”) f.eks. fastholde job/udd./relationer/beslutninger Lære problemløsningsteknikker Træne bevidst nærvær (mindfulness) Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk 1. Struktur Hvor mange af jer elsker stuktur? Hvor mange af jer kan ikke fordrage struktur? Hvad kan struktur være: Skemaer/lister (hukommelse) Kalender (træner tidsperspektivet) Alarmer (varsling) Organiseringsprincipper (overblik) Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

2. Brug ADHD-energien godt! Fysisk krævende jobs Sport Sælger-jobs Stand up? Eller…? Træn at ”skrue op og ned”: fysisk selvregulering med kroppen/åndedrættet/sindet Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk 3. Selvmedicinering Når man gerne vil vækkes eller bedøves/beroliges: ”Uppers”: Kaffe, amfetamin, ekstacy, kokain, ect. ”Downers”: Alkohol, nikotin, hash, stesolid (benzodiazepiner) ect. Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

4. Træning af selvkontrol: Måske er det vigtigste her i livet at lære at kunne udsætte sine behov til gengæld for at kunne nå et mere langsigtet mål Skumfidus-testen Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

4. At øge sin selvkontrol: Prioriter hvad du vil bruge den på (planlæg!) Lav vaner for så meget som muligt (struktur!) Pres dig selv (”No pain no gain!”) Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Selvkontrol kan give selvtillid Selvtillid får man, når man kan en bestemt ting (selvværd er derimod ikke afhængig af en bestemt færdighed, men af at man har følt sig elsket og værdssat som barn) Så man kan ikke ”snakke sig til” at man får mere selvtillid Der er kun én metode: Man udfører en opgave og lykkes med det I starten er det svært og man skal presse sig selv til at gøre det (selvkontrol) Så opgavens sværhedsgrad skal tilpasses til ens formåen Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Hvor meget kan jeg presse mig selv (eller mit barn)?: Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Typiske ting, som er værd at træne: At spise fornuftigt At have et godt søvnmønster At lave motion At tilrettelægge pauser og afslapning At skabe et godt socialt liv At leve op til krav i skole eller job At styre sit temperament Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

5. Problemløsningsteknikker Hvad du gerne vil lave om? Analyse af en situation Samarbejdsbaseret problemløsning Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Samarbejdsbaseret problemløsning En metode skabt af psykolog Ross Greene, som kan bruges til at løse problemer i et samarbejde med andre Bøger på dansk om metoden: Ross Greene: ”Det eksplosive barn” Ross Greene: ”Fortabt i skolen” Jenny Bohr: ”Samarbejdsbaseret problemløsning” Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Plan B (samarbejdsbaseret problemløsning) 1. Lytter til den andens mening om det man gerne vil have ændret 2. Fortæller om sin egen mening på en respektfuld måde 3. Forslag til løsninger, jo flere jo bedre :O) 4. Vælge ét forslag, som kan lade sig gøre, og som begge synes er værd at prøve 5. Beslutte hvornår man snakker sammen igen for at høre, om forslaget har løst problemet Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

6. At træne opmærksomhed og nærvær Bevidst nærvær – en evne som vi alle har brug for at træne løbende og som giver: Tilstedeværelse i nuet (og glæde) Naturlig styrke At være mere ”levende” Øger opmærksomhed og koncentration ”Mindfulness” er bevidst nærvær og kan læres på kurser Flere NU-oplevelser Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk

Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk Tak ! Børne- og ungdomspsykiater Ingrid Sindø – www.bupklinik.dk