Relation og nærvær om at gå over broen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor skal børn have rettigheder?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Karakterdannelse for begyndere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
God trivsel = God læring
Lærerprofessionen.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Hvad er et godt liv for vores børn?
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Støvring den 11. september 2007
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Er karakterdannelse en vej for børn og unge med ondt i sjælen?
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
Børns omsorgssituation og trivsel
Læring i et vejledningsperspektiv
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Sårbarhed hos børn og unge
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Risikobørn og unge anno 2006
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.
Om sårbarhed, robusthed og karakterdannelse Samba 4-vejlederkonferencen 28. oktober 2015 Per Schultz Jørgensen.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Brobyggende relationer
Læge Poul Lundgaard Bak
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Relation og nærvær om at gå over broen Relationspsykologi i praksis Roslev Maj 2014 Per Schultz Jørgensen

dagsorden Hvordan har børn og unge det? Nye opvækstvilkår Risikogruppen Selvlidelsen Relationstilgangen Karakterdannelse

Aktuelle danske undersøgelser ”Skolebørnsundersøgelsen” 11-15 år, 5.000 elever, senest 2010 ”Unges tryghed og trivsel i Frederiksberg Kommune” 12-16 år, 1.250 elever, 2008 ”Københavnerbarometer” 11-15 år, 12.129 elever, senest 2010 ”Børn og unge i Danmark, Velfærd og trivsel” 3-19 år, 6.267 børn og unge, SFI, 2010

Hvordan har de store skolebørn og unge det? De fleste store skolebørn synes, de har det godt, et godt helbred, trives i skolen Venner spiller en stigende rolle I forhold til for 10 år siden dyrker de mindre motion, har mere stillesiddende aktivitet, De bruger langt mere tid på elektroniske medier Der er færre rygere, men flere der drikker alkohol blandt de 15-16årige Der er en stor minoritet af unge med risikoadfærd Det drejer sig om 15-20 pct.

Børn og unge med problemer Sociale problemer Funktionsforstyrrelser som ADHD, Asberger, autisme Omsorgssvigt Fysiske handicap Stress og dårlig trivsel Symptomer på egentlige psykiske problemer Skole-faglige problemer Anden etnisk baggrund kan forstærke problemer

Opbrudssamfundet De store paraplyer er borte Det individualiserede samfund Den enkelte skal klare sig selv Nye krav om kompetence Og især nye krav om selvstændighed Det er også en ny familie Og en ny opdragelse

En åben barndom Kammeratgruppens store betydning institutionsliv gennem barndommen mediernes enorme indflydelse Ydrestyrede børn udvikling af sociale kompetencer Hvad er kerne-kompetencerne i barndommen?

Kompetencer i det åbne samfund Robusthed Reflektere og lære af egne erfaringer Tage ansvar - for sig selv og andre Indgå et socialt fællesskab Sociale og kommunikative kompetencer Karakter, mentalisering, mindfulness

Risikogruppen 1993: ”Risikobørn – hvem er de – hvad gør vi” 15-17 procent af børnegruppen Behandlingskrævende Gråzonegruppen Midlertidige vanskeligheder 2002: ”Risikobørn i Danmark” Samme andel risikobørn 2010: SFI: ”Børn og unge i Danmark” Samme andel af risikobørn og unge

Er det en stigende tendens? Til at ”sygdomsgøre” og diagnosticere Medicinalindustriens enorme indflydelse Sociale belastninger – der ikke er aftaget? Mange familier, der ikke opdrager deres børn Manglende psykisk robusthed hos mange En enorm individualisering - Risikosamfund - med forstærket socialt og kulturelt pres

15 årige, symptomer dagligt

Har du nogen at tale med hvis du har vanskeligheder (2010)? 79 pct.: mor og far - og venner (de integrerede) 8 pct.: mor og far (forældrenes børn) 9 pct.: venner (kammeraternes børn) 4 pct.: isolerede (de isolerede)

Fortrolig med andre

Erhvervsskolerne i Aars Udfordringer mht. gennemførelse af uddannelsen Usikker parathed Personlige vanskeligheder hos mange elever

Elevcoach kontakt med 36 unge Gennem 3 mdr. 2012-2013

Pia er 17 år og lige begyndt På grundforløbet på social- og sundhedsskolen En dag vil hun måske også læse videre til sygeplejerske, siger hun hun bor sammen med mor, stedfar og fire mindre søskende i en tre-værelses lejlighed Hun synes det er svært at finde tid til sig selv

Pia er til tider plaget af Hun har mange negative tanker om sig selv Om sit udseende, som hun ikke er tilfreds med hendes overvægt bekymrer hende Hun synes de andre i klassen ser ned på hende Derfor siger hun ikke så meget i timerne Holder sig ofte for sig selv Har svært ved at sove om natten Føler sig udmattet og irritabel Hun kan ikke koncentrere sig om skolen synes at verden er ”grå og trist” – og kan pludselig begynde at græde

Selv-lidelsen Selvusikre unge, der ikke trives Socialt marginaliserede unge, der mangler normer og motivation Et gråzoneområde i forhold til psykiatrien og egentlige symptomer Fx hallucinationer tvangshandlinger selvmordstanker

”Mellem drøm og mareridt” Lisbeth Bendtsen (2007) ”Unges fortællinger om engle, dæmoner, anerkendelse og skam” Kravet om selvrealisering - leve op til…. Oplevelsen af ikke at slå til Ydre kontrol – indre kaos Negative billeder: dæmonisering og skam Vejen frem: anerkendelse og støtte ”narrativ terapi” og eksternalisering

Min tilgang Relationsorientering Forholdet mellem lærer og elev Vejleder og studerende Elever i gruppen Det afgørende: de personlige bånd

Hvad er relationsorientering? Anerkendende, bekræftende og ressourceorienteret tilgang ”at arbejde med processen mellem barn og voksen ud fra en principiel ligeværdighed” Dialog-orienteret Realitetsorientering Selvudvikling

”Båndet mellem mig og et andet menneske eksisterer kun i min tanke” ”På sporet efter den tabte tid”

To vigtige begreber Interaktion Udveksling Af genstande Ord Venligheder Snak Gode råd Relation Et bånd af Følelser Tillid Håb Kærlighed interesse

Hvad er et socialt bånd Tillid og fortrolighed Empati Nærvær Engagement Det vigtige er troen på, at vi er i det samme ”rum” At vi deler en tid - et her og nu

Procesorienteret støtte Gå over broen – og skab kontakt Afdækning af virkeligheden Fælles refleksion Anerkendelse Eksternalisering Opfølgning karakterdannelse

Over broen til Pia Fortæl om dine tanker Du fortæller, at du ikke tror din stedfar kan li´ dig – det må være svært – fortæl noget mere om din stedfar, og det du tænker Du fortæller om din tristhed – hvornår er det, at du især er trist – Fortæl mig om de gange, hvor du er ked af det

Hvad er opfølgning? ”Den gule flyver” Allan Simonsen og Anni Lauridsen Heldagstilbud Allan fortæller om Johnny opfølgningspædagogik

nærvær

At være nærværende At være tilstede – er noget rent fysisk Nærvær er tre ting Fysisk berøring: din hånd i min hånd Øjenkontakt: det gensidige blik Sproglig opfølgning: gå over broen ind i den verden, den anden lægger frem Du skal ikke svare - men spørge ind til mennesket og sagen

Hvad er karakterdannelse? Karakter – versus - personlighed Robusthed, selvstændighed, Vedholdenhed Selvkontrol

Skumfidus eksperimentet

Walter Mischel, Stanford, USA Første eksperiment 1970 Børn 4-6 år sidder med en skumfidus på en tallerken Hvis de kan vente et kvarter med at spise får de en til! Og de kæmpede med sagen nogle kunne udsætte og få belønningen

Børnene blev fulgt i 20 år Børn der kunne udsætte klarer sig bedst igennem livet Større kompetence Bedre uddannelse Holder sig fri af risikofaktorer selvstændighed Selvkontrol

Hvad er kernen i selvet? Det jeg er Det jeg ved Dette jeg kan

Hvordan styrker man børns karakterdannelse? Ved at hjælpe børn til at blive bevidste om den Ved at fokusere på processen – mere end resultatet Men hvor ligger processen?

Hvordan går man ind i processen? Drengen der har været i Zoo med sin far Gå over broen Tage del i den, spørge til den, udvikle den: give ny erkendelse Tegningen, matematikopgaven, guitartræningen, kartoffelskrælningen, stileskrivningen,beretningen I processen ligger børns læringskraft

Den professionelle rolle Vi indgår i et sikkerhedsnet Og har et enormt ansvar som ”øjenvidne” Og dermed underretning ved vanskeligheder Men ansvaret er knyttet til den almindelige kontakt til børn Her er vi deres ”livline” Og her har vi et etisk ansvar

Advokatorisk etik Emanuel Levinàs Ansvaret Mødet Ansigtet Blikket

litteratur Bendsen, L. (2008) Mellem drøm og mareridt. København: Hans Reitzel Jørgensen, P. S. (2014) Styrk dit barns karakter. København: Kristeligt Dagblads forlag. Undervisningsministeriet: ”Jeg kommer heller ikke i dag” – om støtte af sårbare unge i uddannelse. Håndbogsserie nr. 3, 2010