Optimering af driftsafdelingens opgaver med mobil it

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Talsmandsseminar september 2010
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
NemID har en offentlig digital signatur
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Undervisning og introduktion november 2013
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
Gruppe 9 Præsenterer Smartphone = smart politi. Formål • Det vil gøre daglig dagen nemmere, ved bla. at have kamera og GPS samlet, adgang til internettet.
WordPress Nyeste version af WordPress kan hentes her:
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Medarbejderen i den Digitale Verden
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Med OmniFleet til Android kan chaufføren: OmniFleet Android  Modtage en prioriteret liste af ordrer fra administrationen.  Redigere og sende ordrer tilbage.
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Convergens / Mads Anker Højlund
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
Søg på kundes navn. Klik evt. på inaktive eller filialer Vælg når søgeresultaterne fremkommer, et af resultaterne ved at sætte et kryds i boksen, og tryk.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Oversigtsvejledning til Lync 2013 FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Delforlig på KL-området januar 2008 TR-vilkår Ansættelsesvilkår.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
- Medarbejderen og biometri
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Mission Digital kvalitetssikring med Fotodok. Mission Så nemt er det at bruge FotoDok For at anvende FotoDok på en ny byggesag skal følgende nemme trin.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Ansvarsskader - Sådan anmelder du en skade!. Du skal have dine anmeldelsesdata klar til indtastning. Du skal minimum indtaste: Skadested Skadedato Tidspunkt.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Oplæg til medarbejderne
Introduktion til selvbetjening for
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Danmark banker for hjertet Det gælder livet
OS2indberetning – tjenestekørselsindberetning og ferie
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Bestilling og ordrebekræftelse
KONSULENTERNE GUIDER ONLINE:
Sådan anmelder du en skade!
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Optimering af driftsafdelingens opgaver med mobil it Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker, Michael Nielsen og Paul Graugaard 8. maj 2012

Gladsaxe driftsafdeling – kort fortalt Gladsaxe Kommune, ca. 64.500 borgere og 182 km vej og 2.279.000 m2 overfladearealer, samt 340 ha grønne arealer Driftsafdelingen hører organisatorisk under By- og Miljøforvaltningen, 89 ansatte Vedligeholdelse af grønne områder og vejarealer

Kubeinspektioner – kort fortalt 144 kuber fordelt over hele kommunen 5 ugentlige kørsler opdelt på geografi Kun én medarbejder med overblik over placeringer og ruterne3. januar 2012

Oversigt over funktionerne Administration på PC Farveindikationer for inspicerede kuber Fanen ”kort” viser den geografiske placering ved tidspunktet for inspektionen og kan både vises som kort, satellitfoto, eller som her hybrid. Synchronicer tilgås via en webbrowser på kontoret, eller via tablet i marken Fane med info om inspektionerne. Planlagte ankomsttidspunkter, samt de faktiske tidspunkter Besked viser de indrapporterede skriftlige meddelelser Oversigt over funktionerne Titelbjælke med valgt funktion, samt turene for den valgte medarbejder i tilstandene: Konstruktion: hvor man planlægger nye ture. Planlagte: ture der er planlagt til kørsel. Aktive: Kørsel der er i gang. Færdig: Allerede kørte ture

Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012 Inspektioner på telefonerne Navigation til valgte kube. . januar 2012 Observationsmelding enten her i løsningen, eller i særskilt app (Asfaltskader). . januar 2012 Retur til menu og næste kube i rækken. . januar 2012 Registrering af ankomst ved kuben. . januar 2012 Skriftlig meddelelse. . januar 2012 Opstart af Google Navigation, eller CoPilot. . januar 2012 Login med navn og password. . januar 2012 Dagens opgaver med kubernes listenr. og definerede start- og sluttider. . januar 2012 Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012

Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012 Observationsmeldinger før Kun slaghuller. Observationer vha. GPS-logger, faste planlagte kørsler. Efterfølgende manuelt overføre enkelte observationer til GIS, holdt sammen med eventuelle noter. Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012

Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012 Observationsmeldinger nu Alle observationsmeldinger på skader og opgaver i kommunen. Observationer vha. smartphones. Registrere opgaver fra borgere og forvaltning, mails eller pr tlf; direkte i poolen. Observationer havner med det samme i ”opgave-pools” samt på oversigtskort. Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012

Hovedsiden indeholder følgende muligheder: - Skadetype - Prioritet - Tekst - tilføj billede - Vælg position - Send Hvorefter observationsmeldingen sendes. Og man er retur ved hovedmenuen og klar til næste observationsmelding. Herefter tilføjes den geografiske position. Tekstfeltet giver mulighed for besked tilknyttet observationsmeldingen men er valgfri. Vælg skadetype giver følgende muligheder i dette workflow: - Slaghul - Skilte - Fortov - Overkørsel - Brønd - Grafitti - Diverse Vælg prioritet: - Normal - Haster Ved ”tilføj Billede” aktiveres kameraet og man får mulighed for at dokumentere observationen.

Og komme retur til opgavelisten. Ankomst hos: Ved ankomst kan man: - Se detaljer og evt. aflyse opgaven. - Skrive en returbesked til kontoret. - Melde opgaven færdig. Og komme retur til opgavelisten. Ankomst hos: - Kundens navn (Destination) - Forventet ankomst tid & faktisk ankomst. Tilbage til opgavelisten: - Tryk på en opgave starter navigation til opgavens position. Hovedsiden indeholder: - Liste med registrerede opgaver - Opdatering (tilføjer eventuelle nye opgaver Indkommende besked: - Fortæller om opgavetype, samt kunde. - Skal accepteres for at påbegynde workflow. Loginsiden indeholder: - Firmanavn - Brugernavn - Kodeord

Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012 Hvad siger reglerne? § 2. Formål med aftalen Formålet med denne aftale er at skabe størst mulig tryghed for de ansatte i forbindelse med en kommunes eventuelle anvendelse af kontrolforanstaltninger. Bestemmelserne i denne aftale er et supplement til den lovmæssige regulering. Som eksempler på lovgivning, der også regulerer området kan nævnes regulering af persondata som findes i Persondataloven, straffelovens bestemmelser om brevhemmelighed og overvågning, Lov om tv-overvågning mv. Aftale om kontrolforanstaltninger for kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte, KL 2008. Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012

Hvem og hvad? § 3. Stk. 3: Kontrolforanstaltninger må ikke være krænkende overfor medarbejderne, og de må ikke forvolde medarbejderne tab eller nævneværdige ulemper: Bestemmelsen omfatter også iværksættelse af kontrolforanstaltninger i form af overvågning af ansatte, hvor overvågning sker via den ansattes anvendelse af digitale arbejdsredskaber eller via sikkerhedsudstyr i kommunen. Anvendelse af GPS, logning af internet ved brug af PC, videoovervågning, elektroniske nøglekort m.v. er eksempler på digitale arbejdsredskaber/sikkerhedsudstyr, som omfattes af bestemmelsen. Eksemplerne på digitale arbejdsredskaber og sikkerhedsudstyr ændrer sig i takt med den teknologiske udvikling. § 3. Iværksættelse af kontrolforanstaltninger Stk. 1. Kommunen kan i medfør af ledelsesretten iværksætte kontrolforanstaltninger. Stk. 2. Kontrolforanstaltninger skal være sagligt begrundede i driftsmæssige årsager og have et fornuftigt formål. Kontrolforanstaltninger skal indrettes således, at der er et rimeligt forhold mellem formål og midler.

Information til de ansatte Dog kan der informeres senere hvis: …formålet med kontrolforanstaltningen vil forspildes ved en forudgående information, eller tvingende driftsmæssige grunde er til hinder herfor, skal kommunen informere de ansatte snarest muligt efter iværksættelsen af kontrolforanstaltningen samt redegøre for årsagen til, at der ikke kunne ske en forudgående information § 4. Information til de ansatte: Kommunen skal senest 6 uger forud for iværksættelsen, informere de ansatte. Informationen skal som minimum indeholde oplysninger om kommunens overvejelser om de driftsmæssige begrundelser, hvilke oplysninger der tilvejebringes og håndteringen af disse oplysninger. . januar 2012

Hvad gjorde Gladsaxe? Gode råd Dokument om etiske spilleregler Inddrage de ansatte Dokumentere de udførte opgaver. Ikke overvåge Gøre de ansatte fortrolige med brugen af teknikken Dokument om etiske spilleregler Baggrunden – hvorfor indføre kontroller? Hvor gælder kontrollerne? Konkrete kontroller: Videovervågning GPS tracking af positioner og arbejdsopgaver

Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012 Fremtiden med mobil it Nordvand som kunde Ruteoptimering Bestiller – udfører modellen, kopiering af opgaver til ekstern leverandør Indberetning fra myndighedsfunktion Gladsaxe Driftsafdeling, Uwe Becker 3. januar 2012