Den gode modtagelse og frivillig trivsel At sætte rammerne Modtagelse af nye frivillige Frivilligtrivsel og pleje Red Barnets uddannelsesdag 13. og 20. april 2013
Elevatortalen Du møder én til en fest og skal fortælle om dit frivillige arbejde i Red Barnet – hvad siger du? – Du har et minut! Forbered din pointe Præsentér dit budskab på et minut Brug konkrete eksempler Slå din pointe fast ved at starte og slutte med den SIG HVAD DU VIL SIGE! SIG DET! SIG HVAD DU HAR SAGT!
At sætte rammerne Hvad er jeres praksis i dag? Hvem er ansvarlig? Hvor længe går der fra en ny henvendelse til I kontakter? Hvordan kontakter I? (telefon, mail, sms?) Hvor skal de foregå? Holder I intromøder for nye frivillige?
Forventningsafstemning Frivillige har forskellige bevæggrunde og motiver Hvorfor vil han/hun være frivillig i Red Barnet – spørg ind og lyt Hvad motiverer den nye frivillige – tag den nye frivilliges motivation alvorligt Matcher det I kan tilbyde med den frivilliges motivation Husk at hjertet alene gør det ikke
Den gode modtagelse Formål: At den frivillige kender og bliver klædt på til opgaven At den frivillige kan se at det nytter At den frivillige føler sig som en del af et godt kammeratskab At den frivillige føler sig værdsat og anerkendt At den frivillige bliver hørt og har indflydelse på beslutninger
Intromødet Skab en god stemning Intro til børnerettigheder Intro til Red Barnets værdier og vision Intro til medlemsdemokratiet Intro til mangfoldigheden i lokalforeningen Intro til den konkrete opgave
Save the Children – fælles grundlag Vision: en verden, hvor hver enkelt barn opnår ret til overlevelse, beskyttelse, udvikling og deltagelse Mission: at sikre udsatte børn øjeblikkelige og varige forbedringer i deres liv samt kæmpe for positive forandringer i den måde, verden behandler børn på. Værdier Ansvarlighed| Ambition | Samarbejde Kreativitet | Integritet
Red Barnet Lokalforening Lokalforening Lokalforening Repræsentantskab Hovedbestyrelse Red Barnet Ungdom Generalsekretær Sekretariat Frivillig-kontor
Hovedbestyrelse og udvalg Repræsentantskab Hovedbestyrelse Frivillig Uddannelse, udvikling, deltagelse Overlevelse, nødhjælp og beskyttelse Red Barnets Sekretariat
Lokalorganisering Bestyrelsen Fund- raising Nødhjælps agenter Hjemme- Events Nødhjælps agenter Bestyrelsen Hjemme- side Familieop- levelsesklub Fri for mobberi Sommerlejr
Hvor er du i din frivilligkarriere? Hvervning Fastholdelse Udvikling Afsked
Frivilligtrivsel Hvad motiverer dig – hvad kunne få dig til at holde fast og blive længere end du havde tænkt dig? Hvad demotiverer dig – hvad kunne få dig til at gå ”i morgen”?
Takketalen Hvor gode er vi til at give feedback og huske hvad hinanden siger / at lytte? Opmærksomhed Gensidig respekt Anerkendelse Ros Konstruktiv kritik ?????????????????