1 Karakteristiske træk ved mennesker der evner at forandre sig Shelby Steen (1999) Portland ME, TNT Manual RESSOURCEKORT.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Palliativ indsats til KOL-patienter
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
- eller skal det være det ?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Nordre Skole Elevernes vurdering af vores undervisningsmiljø Undersøgelsen foretaget i 2008/2009 Der er anvendt TERMOMETER fra DCUM.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Grundlæggende regnskabsforståelse
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Sommeren 1942 Gruppen får to nye medlemmer
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Køn og præstationer. Her dannes et hanligt fosterhormon.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Næringsstofoverskud, effektiviteten i produktionen og tab af næringsstof- fer.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Ansvarlig.
Præsentationens transcript:

1 Karakteristiske træk ved mennesker der evner at forandre sig Shelby Steen (1999) Portland ME, TNT Manual RESSOURCEKORT

2 Ressourcekort - instruktion 1.Bed personen om at kigge kortene igennem og udvælge de kvaliteter (5-8 kort) der bedst beskriver personen. 2.Tag et kort ad gangen og bed personen om at fortælle hvad grunden er til at personen har valgt kortet og hvornår personen tidligere har udvist den kvalitet der står på kortet. Spørg f.eks.: ’Fortæl mig om en konkret situation, hvor du udviste denne kvalitet. Hvad skete der? Hvordan var det særligt godt at du besad x-kvalitet i relation til denne situation?’ Forsøg vha. af åbne spørgsmål og reflekterende lytning at ’fortykke’ historien om personen som en ressourcefuld person. Spørg f.eks. ‘Hvad siger det om dig som person at du besidder X-kvalitet’? 3.Bed dernæst personen om at overveje, hvordan vedkommende kan bruge de kvaliteter personen har nævnt i relation til personens udfordring: ‘Så hvordan tænker du umiddelbart du kan bruge X-kvalitet i relation til din udfordring’

3 Accepterende

4 Aktiv

5 Omstillingsparat

6 Eventyrlysten

7 Engageret

8 Kompetent

9 Involveret

10 Selvsikker

11 Hengiven

12 Bekræftende

13 Agtpågivende

14 Levende

15 Ambitiøs

16 Betænksom

17 Modig

18 Kreativ

19 Beslutsom

20 Dedikeret

21 Forankret

22 Assertiv

23 Opmærksom

24 Dristig

25 Tapper

26 Beslutsom

27 Viljefast

28 Handlekraftig

29 Ivrig

30 Oprigtig

31 Begavet

32 Dygtig

33 Omhyggelig

34 Opmuntrende

35 Klog

36 Effektiv

37 Energisk

38 Erfaren

39 Loyal

40 Frygtløs

41 Fleksibel

42 Fokuseret

43 Fremsynet

44 Fri

45 Glad

46 Udholdende

47 Vedholdende

48 Magtfuld

49 Hurtig

50 Sund

51 Forhåbningsfuld

52 Fantasifuld

53 Opfindsom

54 Intelligent

55 Fair

56 Imødekommende

57 Afslappet

58 Pålidelig

59 Ressourcestærk

60 Vidende

61 Kærlig

62 Moden

63 Åben

64 Optimistisk

65 Ansvarlig

66 Fornuftig

67 Talentfuld

68 Robust

69 Spirituel

70 Ordentlig

71 Organiseret

72 Tålmodig

73 Skarpsindig

74 Stædig

75 Stabil

76 Direkte

77 Stærk

78 Taknemmelig

79 Grundig

80 Hårdfør

81 Troværdig

82 Forstående

83 Ustoppelig

84 Hensynsfuld

85 Tillidsfuld

86 Sandfærdig

87 Unik

88 Livskraftig

89 Visionær

90 Beredvillig

91 Vis

92 Hel

93 Vindende

94 Værdig

95 Veloplagt

96 Tankpassermodellen – for motivation

97 To typer forandringsudsagn der relaterer sig til personens adfærd

98 Motivationskoordinatsystemet – motivation er en relation mellem vigtighed og troen på egne evner

99 Stages of Change Model Tilbagefalds- stadiet Overvejelses- stadiet Forberedelses- stadiet Handlings- stadiet Vedlige- holdelses- stadiet

100 Den Motiverende Samtale Klientcentreret og styrende Klientcentreret: •Samarbejde •Autonomi •Situation •Ønsker •Egne grunde Styrende: •Forandringsudsagn •Spørge •Reflektere •Opsummere •Støtte

101 En forbindelse mellem den professionelles adfærd, det personen siger og det personen efterfølgende gør Professionelles adfærd Personens sprog Personens adfærd

102 En forbindelseslinje mellem den professionelles adfærd, det personen siger og det personen efterfølgende gør

103 Ånden i Den Motiverende Samtale Samarbejde Accept Frembringe Oprigtig interesse MI Spirit

104 Den Motiverende Samtales 4 processer som den professionelle veksler mellem Planlæg Frembring Fokuser Opbyg relation

105 Beslutningsbalance for Tony RygningIkke rygning Fordele: Hyggeligt Fed følelse Giver et kick Morgensmøgen Slipper for opvask Fordele: Bedre helbred + rollemodel Kontrol Børnebørn Ingen stank Ulemper: Usundt Økonomi Lugter Skal på tanken - rollemodel Ulemper: Vennerne? Hvordan med trangen? Skal jeg så tage opvasken?

106 Den motiverende samtale og unge – hvorfor er det et perfekt match?  Autonomi og ikke tvang  Samarbejde og ikke eksperttilgang  Fokus på den unges styrker, i stedet for mangler

107 Forandringsudsagn er som toppen af et isbjerg Kan ikke huske Venner Hvor ender jeg? Helbred Familie Job

108 Evidensgrundlaget – virker det?  Mere end 1000 videnskabelige artikler  Mere end 200 RCT  Flere metaanalyser  Sågar et par cost-benefit analyser

109 Effektiv implementering afhænger af samspillet mellem medarbejder-, ledelse- og organisationsniveau Alle tre elementer skal spille sammen Medarbejder LederOrganisation •Inddragelse: rationalet bag indsatsen (vigtighed og mål) og indspark •Træning: tilstrækkelig uddannelse •Opfølgning: feedback/supervision •Tid: oplevet arbejdsbyrde •Åbenhed: for at lære nyt •Involver: skab forståelse og ensartethed (vigtighed) •Opbakning: støtte til medarbejdere •Tid: afsætte tid til at øve •Lytte: til medarbejdernes feedback •Signaler: kontrol (assesment - fidelity) og rekruttering •Stærk ledelse: der kan træffe beslutninger •Prioritering: ressourcer, tid og penge til implementeringen •Kultur: outcome orienteret og ikke metodefrihed •Kontinuitet: i personalet •Struktur: stillingsopslag, bonusordninger, fysiske rammer, MUS, skabeloner og standarder, uddannelse af nye medarbejdere, uddannelse af ’champions’

110 Design af læringsforløb med før-under-efter aktiviteter og involvering af medarbejdere, ledelse og organisation Medarbejder Ledere briefes og involveres Implementerings workshop for ledere Leder Fælles kick for alle Møde i lærings- grupper August Forberedelses opgaver AugustSeptember Møde i lærings- grupper Oktober dage MI Basic ½ dag Opfølgning ½ dag Opfølgning Spørge- skema om effekt December Organisation Møde med ledere og styregruppe. Udvikling af mål Nye stillings beskrivelser Indarbejdelse af DMS i MUS Møde med andre organisationer Udvikling af skabeloner Møde med styregruppe – evaluering af effekt

111 Donald Kirkpatrick’s fire evalueringsniveauer Hvor ønsker du effekt? Does it make a difference to the business (ROI)? Did they learn anything? Are they satisfied? Level 4 Do they use it? Level 3 Level 2 Level 1

112 Effekt kan måles på flere niveauer Borger/bruger •Compliance •Fastholdelse •Fremmøde •Effekt af behandling (DD, DDD) •Livskvalitet •Tilfredshed med ydelsen Organisationen Brugerniveau + resultater, - behandlings- og ventetid, + fremmøde, + brugere, - klager/spildtid Medarbejderniveau Sygefravær, personaleomsætning Forretningen + økonomi og midler Samfund •Mindre vold •Færre skilsmisser •Færre på skadestuen •Færre trafikuheld Medarbejder •Medarbejdertilfredshed •Fastholdelse og loyalitet •Employer branding •Bedre og flere ansøgere Effekt