Velkommen til workshop Bæredygtighed En tur i tidsmaskinen Foredrag og debat starter her i lokalet ca. 11:20. Du er velkommen til at tage en folder og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

At Dividere.
Måske er I gode venner i et år,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
At Dividere Decimaltal.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Energi- & Vandværkstedet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
FOKUS! På vores udvikling.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Hallo…. her kommer lige noget, der helt sikkert vil fascinerer dig!
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Fig p669.
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Geografi mellemniveau
Tværfagligt undervisningsforløb
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Evolution.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
...Slap af... HJGHK. Hvis du er rigtig træt af af den daglige stress som du skal til at gå igennem..
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Naturfag 9.klasse Kredsløbet.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Hvor kommer vi fra og hvor er vi på vej hen?
DM-Rally er ikke kun for ”de store” … det er helt sikkert også noget for dig!!! Ka’ du li’ prøver i mørke? Ka’ du li’ efterårsvejr? Ka’ du li’ grusveje?
EN VERDEN AF MULIGHEDER - TØR DU GRIBE DEM Hold 1VRA – Gruppe 4 Linda Jensen Marius Ferstad Martin William Frederiksen Camilla Oppenhejm Sophie Løhde Jacobsen.
Jeopardy Ikast Vestre Skole
At tale om sexualitet.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Tid.
Videnskabsteori & metode
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
(Natur)Historien om Hanstholmknuden og omegn. Eller: ca. 300 millioner år på 50 minutter.
Landskabsdannelsen i Thy Syd for linien: Isen Havet Vinden mennesket Nord for linien: Undergrundens bevægelser Isen Havet Vinden mennesket Med udgangspunkt.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Og giv bæredygtighed den helt store tur
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
IFA, AARHUS UNIVERSITET
Global opvarmning Noter.
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Velkommen Aarhus Universitet i samarbejde med Folkeuniversitetet i Aarhus og Herning byder velkommen til Offentlige foredrag i Naturvidenskab se mere på.
Præsentationens transcript:

Velkommen til workshop Bæredygtighed En tur i tidsmaskinen Foredrag og debat starter her i lokalet ca. 11:20. Du er velkommen til at tage en folder og begynde at diskutere/besvare spørgsmålene. Eller du kan begive dig de 50 meter til workshoppens startpunkt ved receptionen, hvorfra vi i fælleskab vandrer gennem de seneste 5 millioner år med år per skridt til dette lokale. Bæredygtighed En tur i tidsmaskinen Startpunkt Kl. 11:15 Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Bemærk: Hvis du har lyst til samarbejde om undervisningsmateriale o.l., så sig til under workshoppen eller efterfølgende til Bo Holm Jacobsen, lektor i Geoscience, Aarhus Universitet

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Bæredygtighed og vækstfortællinger Denne workshop drejer sig IKKE om • specifikke problemer og løsninger vedrørende bæredygtighed (klima og klimagasser, kemiske stoffer og sædkvalitet, pesticider og bakterieresistens, råstoffer og mineralressourcer, ….) Denne workshop DREJER sig om • Den betydning, som Dyb Tid og Dyb Bæredygtighed som • erkendelses- og dannelses-værktøjer • drivkraft til etiske og politiske valg.

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Bæredygtighed og vækstfortællinger Konklusioner: 1.Den geovidenskabelige fortid lærer os, at vækst ikke varer længe 2.Fuld bæredygtighed (3 milliarder års horisonten) kan nås på 500 år som et vækstforløb med 3 gange større bæredygtighed pr. 30 år. Workshop: 1.Hvor meget fremtid ønsker vi os, og hvor meget ønsker vi os det? 2.Tidsvandring som dannelsesværktøj: Tur-retur gennem historisk, geologisk og kosmologisk tid. 3.Igennem Nuets port: Hvad ved videnskaben? 4.Vækst: Fra forbandelse til velsignelse? 5.Debat-arket Tro på fremtiden !

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Hvor meget fremtid ønsker vi os, og hvor meget ønsker vi os det? ”Lad os se på klimaet år 2100, …, nej det kan vi nok ikke forholde os til. Lad os i stedet for se på klimaet år Det er når vore børnebørn lever. Det kan vi forholde os til.” (sagt af yngre vejr- forsker til geoscience-studerende) ”Jeg har aldrig egentlig tænkt over, om Jorden kan bestå uden at der lever mennesker på den”. (sagt at akademisk skolet teolog) Hypoteser: 1.Dyb fremtid, dvs. fremtiden ud over 2050 opfattes af ”næsten alle” som hypotetisk og uvirkelig. 2.Forståelse af dyb fremtid er den væsentligste flaskehals for etisk/politisk stillingtagen/prioritering/handling hos moderne vælgere og politikere. Begrib tiden; grib fremtiden ! 1.Detaljeret forståelse af ”historisk tid” er almen dannelse. 2.Almen forståelse af arkæologisk/geologisk fortid og evolution er almen dannelse. 3.Detaljeret forståelse af arkæologisk/geologisk fortid og evolution er almen dannelse hos teknisk-naturvidenskabeligt uddannede og alle lærere.

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Tidsvandring som dannelsesværktøj: 1 millimeter per 100 år Nemme omregninger: 1 cm=1000 år = 1 ka 1 m=100 ka 10 m =1 Ma 1 km= 100 Ma 45,67 km=4,567 Ga 137 km=13,7 Ga Historisk tid finder plads på et Dankort

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Nemme omregninger: 1 cm=1000 år = 1 ka 1 m=100 ka 10 m =1 Ma 1 km= 100 Ma 45,67 km=4,567 Ga 137 km=13,7 Ga Om år 0: Nuets port 100 ka: Mennesker som os! 600 ka: ”Neandertalere” opstår 1,6 Ma: Ild, madlavning og jagt 2,6 Ma: Istiderne begynder 3 Ma: Lucy, lille rank løber med chimpanse-hjerne 4 Ma: Hominider skilles fra aber 5 Ma: Middelhavet oversvømmes Geologisk/kosmologisk tid tur-retur: Mennesket (Homo)

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Geologisk/kosmologisk tid tur-retur: Fodsporenes tid Landdyrenes evolution 3,9 km= 390 Ma (Spændende historie, se Nemme omregninger: 1 cm=1000 år = 1 ka 1 m=100 ka 10 m =1 Ma 1 km= 100 Ma 45,67 km=4,567 Ga 137 km=13,7 Ga

Nemme omregninger: 1 cm=1000 år = 1 ka 1 m=100 ka 10 m =1 Ma 1 km= 100 Ma 45,67 km=4,567 Ga 137 km=13,7 Ga Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Geologisk/kosmologisk tid tur-retur: Livets og Jordens tid Livets udvikling Hvirveldyr på land ca. 3,9 km= 0,39 Ga Flercellet liv Ca. 10 km= 1 Ga Celler med cellekerne ca. 20 km=2 Ga Bakterier ca. 40 km= 4 Ga Solsystemet og Jorden fra 45,7 km= 4,57 Ga

Nemme omregninger: 1 cm=1000 år = 1 ka 1 m=100 ka 10 m =1 Ma 1 km= 100 Ma 45,67 km=4,567 Ga 137 km=13,7 Ga Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Geologisk/kosmologisk tid tur-retur: Universets tid Solsystemet og Jorden fra 45,7 km= 4,57 Ga Lyset; første stjerner ca. 126 km= 12,6 Ga Big Bang ca. 137 km = 13,7 Ga

Nemme omregninger: 1 cm=1000 år = 1 ka 1 m=100 ka 10 m =1 Ma 1 km= 100 Ma 45,67 km=4,567 Ga 137 km=13,7 Ga Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Geologisk/kosmologisk tid tur-retur: Retur i bil Solsystemet og Jorden fra 45,7 km= 4,57 Ga Lyset; første stjerner ca. 126 km= 12,6 Ga Big Bang ca. 137 km = 13,7 Ga Tøf tøf tøf tøf i over en time

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Geologisk/kosmologisk tid tur-retur: Retur i bil Landdyrenes evolution 3,9 km: Sidste piratos nydes. Pattedyrenes tid 650 m: Vi slipper speederen Mennesket skilles fra Chimpanser 40 m: Vi bremser. Mennesker som os 1 m: Sidste halve hjulomdrejning. Og det virker naturligt at fortsætte: Mennesker som os? 1 m ude i fremtiden

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Igennem Nuets port: Hvad ved videnskaben? Her står vi så, 100 tusinde år ude i fremtiden. Hvad er mon vore eksistensvilkår? Ikke detaljerne, bare rammerne. Arters gennemsnitlige levetid:50 m= 5 Ma Klima som vi kender det:5 km=500 Ma Drivhuskatastrofen,  havene fordamper (slut på liv)10 km= 1000 Ma Møde med Andromeda:30 km= 3000 Ma Solen svulmer som ”rød kæmpe”  Jorden fordamper (slut på Jord) 50 km= 5000 Ma Røde dværgstjerner lyser stadig:10000 km= 1000 Ga

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Den ikke-presserende ToDo liste: Arters gennemsnitlige levetid:50 m= 5 Ma  Husk at pleje genomet(?) Klima som vi kender det:5 km=500 Ma   Bare flyd med og lad være at gøre noget dumt Drivhuskatastrofen, havene fordamper:10 km= 1000 Ma   Husk at lære terraforming af planeter, eller flyt Jorden Møde med Andromeda:30 km= 3000 Ma  Overvej at lære interstellare rejser Solen svulmer og Jorden fordamper: 50 km= 5000 Ma   Interstellare rejser er i sidste øjeblik! Røde dværgstjerner lyser stadig:10000 km= 1000 Ga   Der er steder at tage hen

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Den simple men presserende ToDo liste: Vend væksten fra forbandelse til velsignelse – i en fart ”Alle” råmaterialer og naturgrundlag ”holder” 100 år eller mindre: 1 mm= 100 år  Iværksæt eksponentiel vækst i bæredygtighed: Hver generation (30 år) forøger alle bæredygtighedshorisonter med en faktor 3: 2020: 30 år 2050: 100 år 2080: 300 år : 2520: 3 milliarder år

1.Eksponentiel vækst: Fysik, matematik, geografi, … (giv Svend Tveskæg et hvedekorn og 6% i rente i 1000 år, og se hvad der sker) 2.Naturvidenskabelig tid versus historisk og politisk tid: AT i gymnasiet. 3.Selve evolutionens tidsproportioner og højdepunkter: Fra børnehave til Uni; lege med medierne som demonstreret på 4.Evolution og menneskets fremtid: Hvor længe eksisterer en art typisk? Hvor længe kan arter leve? Hvor lang tid tager det en art at udvikle sig/uddø? 5.”Der er rigeligt af dette mineral, nok til over 500 år”: Samfundsfag, AT, men glem ikke de mindste elever. Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Til os som lærere: Eksempler på anvendelser af disse emner Samarbejde?

Bæredygtighed – en tur i tidsmaskinen. Big Bang 2014 Bæredygtighed og vækstfortællinger Konklusioner: 1.Den geovidenskabelige fortid lærer os, at vækst ikke varer længe 2.Fuld bæredygtighed (3 milliarder års horisonten) kan nås på 500 år som et vækstforløb med 3 gange større bæredygtighed pr. 30 år. Vækst giver tro på fremtiden ! Workshop: 1.Hvor meget fremtid ønsker vi os, og hvor meget ønsker vi os det? 2.Tur-retur gennem historisk og naturvidenskabelig tid. 3.Igennem Nuets port: Hvad ved videnskaben? 4.Vækst: Fra forbandelse til velsignelse? 5.Debat-arket, summe 3 min, så debat a)I hvilke fag ser du de bedste muligheder for at udnytte dyb fortid og dyb fremtid? b)Bruger du allerede vandringsfortællingen kvantitativt i din undervisning? Hvordan? c)Ideer til brug, nye materialer, etc.? d)Hvad er dine yndlingsnedslag i fortid og fremtid? e)Tekniske spørgsmål og udfordringer