Studentereksamen i AT -2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Rungsted Gymnasium.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Irak Krigen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Global undervisning.
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
TSUNAMI.
Katastrofer AT-eksamen 2012.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Finanskrisen.
Studentereksamen i AT At være på – muligheder og problemer.
Det Internationale Område
Geografi mellemniveau
Studentereksamen - stx
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Finanskrisen.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
AT 2012 Katastrofen. Krig og terror (re+sa) Terror og kriser (ALLE KLASSER HAR HAFT OM ISLAM) – 11.september – Islam og terror – Muhammedkrisen Folkemord.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Orientering om studieretninger på RG En studentereksamen : 4 A-niveau, 3 B-niveau, 7 C-niveau 3 naturvidenskabelige fag på C Heraf.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Valgfagsorientering 21. November 2011
Innovation i AT/SO.
Østre Borgerdyd Gymnasium
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Almen studieforberedelse
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Dokumentar.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Den naturvidenskabelige metode
Atombomber.
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Studentereksamen i AT -2012 Katastrofen – årsager og konsekvenser

[På de næste sider præciseres opgaveformuleringens enkeltdele] Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses. Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale. Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde. [På de næste sider præciseres opgaveformuleringens enkeltdele]

Opgaveformulering præcisering 1 Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses. Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale. Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde. Du skal vælge, udarbejde, gøre rede for, begrunde og anvende. Hermed belyser du den katastrofe, som du har valgt.

[På næste side forklares begreber markeret med rødt] Opgaveformulering præcisering 2 Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses. Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale. Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde. [På næste side forklares begreber markeret med rødt]

En bestemt katastrofe: Én faktisk eller fiktiv katastrofe - ikke katastrofe som begreb. Den danske ordbog/DDO definerer katastrofe som: ”Begivenhed som har frygtelige eller skæbnesvangre konsekvenser. Voldsom begivenhed eller ulykke, der medfører store og ofte pludselige skader, død eller lidelse, f.eks. jordskælv eller krig”. Husk: Det er et krav i opgaven, at du gør rede for din brug af begrebet katastrofe i forbindelse med den katastrofe, som du har valgt. Årsager og/eller konsekvenser: Enten årsager eller konsekvenser – eller begge dele

Opgaveformulering præcisering 3 Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses. Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale. Du skal anvende viden og metoder fra to fag..Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde.

Nyt fra fagkonsulenten vedr. ressourcerum/musik: I redigeringen af ressourcerummet til årets AT-emne er der desværre gledet et bidrag fra musik ud. Det drejer sig om en liste af musikalske værker, der alle er blevet skabt i tilknytning til katastrofer. Vi beklager meget, at dette ikke er med på CD'en. Materialet er nu lagt ud på musikfagets side på emu'en og kan tilgås via denne adresse: http://www.emu.dk/gym/fag/mu/faget/AT/at2012.html Med venlig hilsen Bjørn Grøn, fagkonsulent

På de næste sider præsenteres en række eksempler på opgaver

Den endegyldige katastrofe Fag: dansk - fysik Hvordan reagerer mennesker på den endegyldige katastrofe og er den en realistisk mulighed? I Lars von Triers Melancholia nærmer planeten Melancholia sig jorden, og filmen ender i det uundgåelige sammenstød og dermed en udslettelse af jorden og menneskeheden. Fortsættes næste side

Hvilke reaktioner på den uafvendelige katastrofe kommer til udtryk i filmen? Hvilke symboler etableres i filmen og med hvilket formål? Hvilken katastrofekultur refererer filmen til? Hvor ofte rammes Jorden af legemer fra universet (asteroider/kometer/ meteorider), og er der nogen øvre grænse for, hvor store de kan være? Hvilke fysiske lovmæssigheder styrer førnævnte himmellegemers baner? I hvor høj grad kan de observeres og deres baner forudses? Foretages der en overvågning af den slags trusler fra rummet, og er der udarbejdet beredskabsplaner for en kollision med et større himmellegeme? Har det nogen betydning for filmens fortælling, hvad fysikken mener og kan regne sig frem til og tage forholdsregler i forhold til?

Tsunamikatastrofen i Sydøstasien i 2004 Fag: Naturgeografi – dansk Hvordan opstod tsunamien? Hvorfor bliver specielt Sydøstasien hyppigt ramt af tsunamier? Hvordan og med hvilke formål fremstilles tsunamien i medierne - f.eks. i Ib Michaels reportage i Politiken 29. 12. 2004 og/eller i statsministerens nytårstale 1.1. 2005 Hvilke virkemidler anvendes i de valgte tekster – og med hvilken effekt? Hvilke konsekvenser havde tsunamikatastrofen?

Flykapring i USA 11-9. 2001 Fag: dansk/mediefag - psykologi/samfundsfag Paul Greengrass spillefilm United 93, 2006, giver en skildring af reaktionerne i flyet og på landjorden i de katastrofale minutter, efter at flyet er blevet kapret, og indtil det styrter ned på en mark i Pennsylvania. Hvilke fakta - og fiktionskoder anvendes i filmen – og med hvilket formål? Hvordan og med hvilken effekt blander Greengrass forskellige filmgenrer? Hvilke reaktioner hos flykaprere, passagerer, flypersonale og militærfolk skildrer filmen? Hvordan kan reaktionerne forklares ved hjælp af psykologisk teori? (psykologi) Diskutér, om reaktionerne er realistisk skildret! Hvilke samfundsmæssige og politiske konsekvenser får kapringen? (samfundsfag)

Terrorangrebet 11.september 2001 Fag: samfundsfag - historie Hvorfor fandt angrebet sted? Samuel Huntington: civilisationernes sammenstød Tariq Ali: Fundamentalismernes sammenstød USA’s rolle i verden efter 1989 Hvilke konsekvenser fik angrebet? USA’s terrorlovgivning (Patriot act) Andre landes terrorlovgivning

Bankkrakket på Island Fag: dansk - samfundsfag Hvilke økonomiske løsningsmuligheder er der? Overvej forskellige økonomiske skoler/tilgange/teorier (ex. Keynesianisme, monetarisme etc.) Hvilken udvikling har Island gennemgået før, under og efter krisen – dokumentér med brug af økonomiske nøgletal, indeksering etc. Forfatteren E. M. Gudmundsen laver i Hvidbogen, Krisen på Island, 2009, en humoristisk og skarp analyse af det islandske samfunds krise og kollaps: Hvilke årsagsforklaringer kommer E. M. Gudmundsson frem til? Hvilke konsekvenser - og løsningsforslag? Hvilke retoriske og stilistiske virkemidler anvendes – og med hvilken effekt? Holder de årsagsforklaringer og løsningsmodeller han angiver?

Sultkatastrofen på Afrikas Horn Fag: naturgeografi - samfundsfag Hvorfor er det en katastrofe? Hvilket omfang har den? Hvilke naturgeografiske og samfundsmæssige forklaringer er der på katastrofen? Hvilke fortilfælde er der, og kan katastrofen forklares ud fra den globale opvarmning? Hvilken betydning har nødhjælpen, hvordan er den organiseret og hvilke positive og negative konsekvenser har den?

Titanic Fag: Naturgeografi – engelsk/historie Hvordan skete katastrofen? Hvilke geografiske forklaringer er der på Titanics forlis? Hvilke andre eksempler er der på lignende katastrofer? Hvordan skildres katastrofen i (udvalgt/e) litteratur, film og øjenvidneberetninger?

Laki's vulkanudbrud i 1700-tallet Fag: naturgeografi - historie Hvilket omfang havde vulkanudbruddet? Hvorfor var det en katastrofe i Island? Hvilke geologiske årsager er der til udbruddet? Hvilke konsekvenser havde det for udviklingen i Island og for forholdet til Danmark? Hvilke paralleller er der til Vesuv?

Hurricane Katrina Fag: Naturgeografi – samfundsfag/engelsk Hvordan opstod katastrofen? Hvilke konsekvenser for miljøet havde katastrofen? Hvilken sammenhæng er der mellem global opvarmning og forekomst, hyppighed og styrke af tropiske orkaner og storme? Hvilke samfundsmæssige, politiske og menneskelige konsekvenser har katastrofen haft? (samfundsfag) Hvordan skildredes katastrofen i medierne? (engelsk) Eller: Hvordan fremstiller forfatteren Dave Eggers katastrofen i bogen Zeitoun (engelsk)

Hiroshimabomben Fag: fysik – historie/engelsk Udviklingen af de første kernevåben startede under 2. verdenskrig i en kælder på Manhattan. Senere blev der truffet beslutninger om at kaste atombomber over Hiroshima og Nakasaki. Hvordan blev de første atombomber udviklet? Hvilke konsekvenser fik atombomberne for 2. verdenskrig, og var brugen af atombomber nødvendig? Eller: Hvordan skildres atomkrig i populærlitteratur og film?(overvej apokalyptisk litteratur ex. ”the Road”)

Fukushima-ulykken Fag: fysik - samfundsfag Til trods for at Fukushima-værket tilsyneladende var et højteknologisk kraftværk med mange sikkerhedsforanstaltninger, blev flere af reaktorerne kraftigt beskadiget under katastrofen i marts 2011. Hvad gik der galt på Fukushima kraftværket? Hvilke energipolitiske fordele og ulemper er der ved atomkraft? Eller: Udgør atomkraft en reel trussel, som vi skal frygte (Ulrich Beck - risikosamfundet)?

Olieudslip: Den Mexikanske Golf bliver aldrig sig selv igen Fag: bioteknologi/biologi/kemi - engelsk/ samfundsfag Hvad skete der? Hvilke økologiske konsekvenser har katastrofen haft? Hvilke samfundsmæssige konsekvenser havde katastrofen? Hvordan reagerede USA og verdenssamfundet på katastrofen?

Bhopal 1984 industriens hidtil største katastrofe Fag: bioteknologi/biologi/kemi - engelsk/dansk/historie Hvad skete der? Hvor stor var katastrofen? Hvilken virkning havde gassen? Betyder det noget, at der 25 år senere stadig lækkes gas fra 390 tons kemikalier? Hvordan skildres katastrofen i film, litteratur, blogs, erindringer, fotos og hvorfor? I juni 2010 dømmes syv tidligere ansatte til fængselsstraf – hvorfor?

Flere idéer Fag: historie - naturgeografi Sultkatastofer Tsunamier Band Aid 1980’erne… Tsunamier Orkaner Jordskælv Vulkanudbrud Askeskyen 2010? Forurening Globalisering, forurening…

Flere idéer Fag: idræt – historie/dansk/psykologi Tilskueruroligheder Egypten 1. februar 2012 Heysel, Bryssel 1995 Hillsbrough, Sheffield 1989 Fanatisme og hooliganisme Politiske grupperinger, sociologi Armstrong Fiktion: Football Factory, Green Streets Barets, …