Bæredygtighed og den eksemplariske regnskov.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Ekstremt vejr Extreme weather.
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Vejret i Danmark - En oversigt.
Vind, vejr og klima 1 Introduktion til vejr og klima Atmosfæren
Vejret Vandet i luften.
Vand 2 Nedbør.
Natur og teknik Fra frø til lungekræft.
Klima.
Globale økosystemer.
Astrid, Peter, Mads, Simon, Michael
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Naturfag i spil – 27. november 2013
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
Geografi C Vejr og Klima, time 3.
Nye krav og kompetencer i naturfag
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
Klimaforandringer.
Ændringer i vejr og klima
Et uformelt læringsmiljø
HVAD ER FSC? Hvem? Forestry Stewardship Council (FSC) er en global organisation til fremme af ansvarlig skovdrift.
Folk og klima People and climate. Folk og klima Jo flere mennesker på kloden, desto mere udslip af CO 2, og så bliver klimaforandringerne endnu værre.
Landbrug og fødevarer Vand Klima Global opvarmning Landbrug i DK og EU
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Evolution.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
Konsekvenserne af den globale opvarmning
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
GIS – Geografiske Informations Systemer
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Positionering Af: Bjarke & Skafte.
Har klimaet ændret sig?. Har klimaet ændret sig? Jordens temperatur er steget: Temperaturstigning fra slutningen af 1800-tallet til 2005: 0,75 °C Temperaturstigning.
Økologi.
Termisk energi - I forbindelse med opvarmning og i faseovergangene.
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Regnskoven.
-Gensplejsning Kristian og Christian 9.ID
Mandag - fugleemne.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Muldvarp.
Kyoto, dyr og dårlig Mere Kyoto efter 2012?. Pris og effekt Pris for Kyoto: Forløbig omkring 60 mia $. Effekt: afvigelse fra udviklingen uden intervention.
Påvirkning ved brug a point system i vor tid for militæret.
Skoven Feltbiologi 8.klasse.
Jordens klimazoner Inddeles i fire zoner: Tropisk klima:
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Väder- och Klimatförändringar
Tid.
Asien.
Jeopardy Tidszoner Jorden Vejret Jorden m.m.
Klimaet og vandet 25. maj It could mean more flooding, more droughts, more extreme weather and a serious disruption of water supplies.
Erfaringer med vandrådene. De grønne og landmænd står sammen i vandråd  Samarbejdet ser ud til at fungere til alles tilfredshed  Vandrådene tegner til.
Regnskoven i Sydamerika
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Affald og genbrug.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Disposition Landbrug og Natur tilbageblik Dyrkningsfaktorerne
Kulstofs kredsløb Globalt Lokalt Drivhuseffekt. Kulstofs kredsløb - principskitse.
Biogeografi Af Kim Bruun GymnasieBIOS, © Gyldendal og Kim Bruun 1.
Klimaændringer – af Otto Leholt – Jan 2007 Klimaændringer Naturlige og menneskeskabte Præsentationen kan ses på
Klimatologi (2/3) Vejledning til klimaklassifikation og klimaanalyse opgaven mv ligger på
Cesilie, Mia, Emilie, Anna Marie og Patrick
LEKTIE TIL : side 8 og side 28
Tropisk.
Tema og apparatur i undervisningen
Polarklima.
Polarklimaet.
Bestemmelse af afvandingstilstand ud fra temperaturmålinger
Grøntråd 13. maj 2019 Måling: Klimaskift rangerer som klodens største trussel Når temperaturerne stiger cirka en grad, vil dyrelivet bevæge sig 100 kilometer.
Præsentationens transcript:

Bæredygtighed og den eksemplariske regnskov. Niels Kjeldsen Ove Pedersen

Naturfag i spil. Hvordan gøres regnskoven til det regionale og eksemplariske neddyk i naturfagsundervisningen? Kan fagene tilsammen give svar på: Hvor den findes og hvorfor, kendetegn, sårbarhed, trusler og bæredygtighed, er regnskov i Danmark en mulighed? Og hvorfor planter vi ikke mere, hvis biodiversiteten er så vigtig?

Naturfag i spil. Geografiundervisningens temaer forankres i minimum 2 af følgende dimensioner: Regionale eksempler. Geografiske mønstre. Geografiske problemstillinger. Desuden tages der (ofte) afsæt i eksemplariske typeeksempler, som kobler det elementære og det fundamentale. Med regnskoven er det muligt at indfange det hele!

Hvad er en regnskov? Hvor findes der regnskov? Naturfag i spil. Hvad er en regnskov? Hvor findes der regnskov?

Definitioner Regnskov kan defineres som skove med rigelig nedbør, ingen tørkeperioder og hvor nedbøren overstiger fordampningen. Dermed forekommer der regnskove i alle klimazoner, undtagen den polare. Regnskoven er mest udbredt i troperne. Knap så meget i subtroperne (især Asien), men findes også i en tempereret udgave:

Boreal (nordlig) regnskov er kendetegnet ved: The boreal rain forest is characterized by: • spruce forest often mixed with boreal deciduous tree species (birch, rowen, aspen and sallow) • high and frequent precipitation, annual mean above 1200 mm, and more than 200 days with more than 0,1 mm. • A unique epiphytic flora containing a number of species which have their main or only European or world distribution in these areas.

Regnskove i alle klimazoner Plantebælte Nedbør Tropisk Regnskov Helårsregn - måske kort tørtid Over 150 cm regn pr. år 25-27° C hele året Savanne 3,5-7,5 måneders vintertørke Busksteppe 10-11 måneders vintertørke Ørken Tørt hele året Subtropisk Helårsregn, kort og mild vinter. Skov & Savanne Sommerregn (eller helårsregn) Græssteppe Vinter- eller sommerregn, 300-500 mm pr. år Maki & skov Vinterregn og sommertørke Tørt - meget lidt regn i alle måneder Tempereret Helårsregn og mild vinter. Mere end 1200 mm nedbør. Minimum 200 dage over 0,1 mm. Løvskov Nedbør hele året Mere end 5 måneder har over 8° C i gennemsnitsstemperatur Nåleskov Nedbør hele året 5 måneder eller derover har under 8° C i gennemsnitsstemperatur Sparsom nedbør. Hovedsagligt sommerregn Tørt - meget lidt regn i alle månder Polar Tundra og fjeldmark Nedbør hele året

Naturfag i spil. Manaus: Tropisk regnskov er langt den mest udbredte. Den findes især mellem vendekredsene, i lave områder med temperaturer året rundt på mere end 25 grader og ofte over 2 m nedbør om året. Solvinkel og temperatur giver sammen med stor nedbør enormt gode vækstbetingelse. Biomassetilvæksten er dobbelt så stor som i en dansk løvskov.

Naturfag i spil Kan regnskoven være det tema, der binder naturfagene sammen? Tværfagligt udgangspunkt i forhold til de nuværende Fælles Mål: (3 udvalgte) 1. Beskrive og forklare Jordens inddeling i klimazoner og plantebælter og give eksempler på arters tilpasning til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser.

Naturfag i spil. 2. Anvende enkle fysiske begreber og sammenhænge i beskrivelsen af fænomener der knytter sig til vejr og klima, herunder vands tilstandsformer, temperatur, tryk, luftfugtighed, gnidningselektricitet og vindhastighed. Opvarmning/afkøling, fordampning og fortætning, lav- og højtryk – dugpunktskurven. Røgen i flasken: https://www.youtube.com/watch?v=E8AvfXar9zs&feature=related

Naturfag i spil.

Naturfag i spil. 3. Beskrive hovedtræk af vands og kulstofs kredsløb i naturen. http://www.geos.gyldendal.dk/ (Flaskehaven s.64)

Naturfag i spil. Hvorfor bevare regnskoven? Hvad henter vi i regnskoven? Udvalgte produkter fra planter og dyr i regnskove produkt anvendelse plante eller dyr oprindelsessted kinin mod malaria; i læskedrikken tonic især arter af kinatræ, Cinchona Sydamerika kamfer mod gigt træarten Dryobalanops aromatica Sydøstasien vinblastin, vincristin mod Hodgkins sygdom og leukæmi rosen-singrøn, Catharanthus roseus Madagaskar kokain lokalbedøvelsesmiddel, rusgift kokaplante, Erythroxylum coca hormoner og steroider til fremstilling af p-piller og kortison arter af Dioscorea især Mellemamerika kurare bedøvelsesmiddel, nervegift bl.a. arter af Strychnos og Chondrodendron især Sydamerika batrachotoxin arter af giftfrøer, bl.a. Phyllobates peber (frugt) krydderi arter af peber, bl.a. sort peber, Piper nigrum bl.a. Sydøstasien nellike (blomsterknop) kryddernelliketræ, Syzygium aromaticum Molukkerne muskat (frugt) krydderi: muskatblomme og -nød muskatnødtræ, Myristica fragrans Molukkerne og Ny Guinea vanilje (frugt) vanilje, Vanilla planifolia Mellemamerika naturgummi kondomer, bildæk paragummitræ, Hevea brasiliensis

Naturfag i spil. Hvad truer regnskoven? Regnskoven vil være væk år 2030, hvis: Overbefolkning fortsætter – landbrugsjord Udnyttelse af eksotiske træsorter fortsætter Skoven fældes i jagten på råstoffer.

Naturfag i spil. Regnskoven kan måske sikres, hvis 1. Befolkningstilvæksten kontrolleres (Sneen smelter på Kilimanjaro)? 2. Træ FSC – certificeres http://dk.fsc.org/om-fsc.185.htm 3. Landbrug i skoven – agroforestry (3 billeder fra Thailand)

Naturfag i spil.

Naturfag i spil.

Naturfag i spil.

Naturfag i spil.

Naturfag i spil. 4. Fra kød til vegetabilske produkter http://www.geos.gyldendal.dk/ (s. 75) 5. Internationale aftaler Osv. osv.

Naturfag i spil. GEOS A GEOS B GEOS C Grundbog A B C Kopimappe Lærerresurse A Lærerresurse B Lærerresurse C I-bog

Naturfag i spil. Tak for nu.