TOILETDAG på Katrinebjergskolen 1.A og 7.x samarbejder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
TOILETDAG på Katrinebjergskolen
HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
…ny Muhammed krise ??.
Undersøgelse af vandforbrug 5.a
Middelalderaften på Ikast Nordre Skole Skrevet af eleverne: Pernille Bjerg Iversen 5A og Mia Søndergaard Jepsen 5B.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
3 Historier fra det virkelige liv
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Irak.
Koblingspunkter Sammenhænge og samarbejde mellem skole og praksis
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Synger regnvejrsdag i november
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
Grøn stues skovtur Alle børnene var på Grøn stue kl. 09. Vi tog vores overtøj og tasker på og gik op mod stationen. Kl. 11 var vi på Klampenborg st. og.
Vejlederens kommunikation
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Lærings- og praksisfortælling
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Futureavenue Fremtidens by.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Skoletoiletdagen 2016 Rudersdal Kommune 2. maj 2016.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
Præsentationens transcript:

TOILETDAG på Katrinebjergskolen 1.A og 7.x samarbejder

Baggrunden: Også på Katrinebjergskolen beklager eleverne sig over toiletterne. 7.X lavede brainstorm over problemstillingen og opstillede følgende områder, som de ville arbejde sammen med 1.a om. 7.x forberedte og planlagde toiletdagen. 7.x samarbejdede med 1.a for at formidle viden til andre og inddrage andre brugere og fordi de små elever, skal lære gode hygiejnevaner. GrupperStatus Spørgeskema til eleverne Oscar, Mohamed, Signe, Anne Lave spørgeskema til store elever Laver sp.skema til små Undersøge hvordan rengøringen erLine og Freja Fakta om skolens toiletterBenjamin, Lasse, Anders Tager en gruppe af elever fra 1. kl laver statistik på skolens toiletter Forslag til forbedringer på forskellige toiletter Emilie, Therese Er gået i gang Skal overveje hvordan 1. kl. inddrages Planlægge ”skydeskive” i toiletterneNicolaj, Oliver Skal have tilladelse på kontoret. Gennemfører projektet med en gruppe elever fra 1. kl. Undersøge om 1-2 pissoir kan lukkesNahom, Mathias, Mikkel Skal have tilladelse på kontoret Fortælle om bakterier (tælletræ)Marie, Maha Forklarer for hele 1. kl. HåndvaskUbah, Julie Gennemfører med hele 1. kl. Hvordan finder vi bakterier? Hvor skal vi undersøge? Marjam, Dina Undersøger med en lille gruppe 1. kl. Planlæg/ide til film

Arbejdsopgave Styres af disse elever fra 7.x For hele klassen/kun for nogle i klassen Vaske hænderUbah og Julie Hele klassen i mindre grupper SpørgeskemaerAnne og SigneEn lille gruppe SpørgeskemaerOskar og MohamedEn lille gruppe Fakta om skolens toiletterAnders, Benjamin og LasseEn lille gruppe Planlægge skydeskiveNicolaj og oliverEn meget lille gruppe Finde bakterierMarjam og Dina En lille gruppe (evt. to grupper) OpsamlingStyres af Liselotte Emilie og Therese noterer til en fælles rapport som skal indsendes Hele 1.a Plan for skoletoiletdagen tirsdag den 17. april 2012 •1.a bliver præsenteret for planen •Marie og Maha (7.x) fortæller hele klassen om bakterier og om hvordan de spredes. •Ubah og Julie (7.x) fortæller 1.a om hvordan man skal vaske hænder for at få dem helt rene. •Nicolaj og Oliver fortæller om, hvorfor det kommer til at lugte, når drengene tisser ved siden af. Bagefter fortæller de om planen med en skydeskive i en toiletkumme. •Grupper

Katrinebjergskolens toiletter Vi har arbejdet sammen med 1.a om Katrinebjergskolens toiletter. Vi har fortalt om bakterier og om hvordan de spredes. Det har vi så vist ved hjælp af et tælletræ. (Vi har selv regnet det ud med potensregning). Hvis man nu ikke vasker hænder, når man har været på toilettet, så spredes der bakterier, når man rør ved fx et håndtag, og der dannes flere og flere. Sådan har vi lært 1.a om bakterier. Vi har selvfølgelig også lært 1.a, hvordan man vasker hænder godt og grundigt. Vi smurte deres hænder ind i en slags creme. Når de så var færdig med at vaske hænder med cremen kunne man se med en UV-lampe, om deres hænder var vasket godt nok. Vi fortalte om, hvorfor det lugter, når drenge tisser ved siden af. Når drenge tisser ved siden af kommer der urin på gulvet. Så kommer det til at lugte. Men det er ikke sikkert at det er den første dråbe urin, der kommer til at lugte, men når der så kommer ti dråber, kommer det til at lugte grimt. Vi fortalte om planen med en skydeskive i en toiletkumme. Når man sætter en skydeskive ned i en toiletkumme, vil drengene prøve at ramme den, når de tisser. Så er problemet med den grimme lugt på toiletter ovre. Vi gav også elever på Katrinebjergskolen et spøgeskema og vi har optalt svarene. Eleverne syntes toiletterne er ulækre og ikke særligt rene. Vores rengørings damer har fået en sur smiley for deres rengøringen på skoletoiletterne. Vi har undersøgt, hvor tit der bliver gjort rent på toiletterne.

Maha og Marie fortalte 1.a om bakterier

Hvis ikke vi vasker hænder, formerer bakterierne sig, og vi kan få dem ind i kroppen, når vi spiser. Så kan vi blive syge.

Ubah og Julie underviser 1.a i håndvask og bagefter prøver de om de kan vaske hænderne helt rene.

I tirsdags havde vi toilet dag og Ubah og Julie skulle lære 1.a at vaske hænder. Vi delte dem ud i grupper og tog på skift 5 af gangen med ud og vaskede hænder. De skulle først have det selvlyseende creme på. Da de havde fået det, skulle de vaske deres hænder, som vi lige havde lært dem. De var alle super gode, men ligesom alle andre var alt det selvlyseende creme ikke kommet af deres hænder, men de var alle meget interesserede i at sætte deres hænder ind i UV lyset, så de kunne se at deres hænder lyste. I går (onsdag) fik vi af vide af deres lære, at 1.a hele dagen havde gået og vaskede hænder, og de kunne huske, hvad vi havde lært dem. Vi tror, at de vil blive ved med at være grundig med at vaske deres hænder, da de nu ved hvor vigtigt det er.

Oliver og Nicolaj fortalte 1.a om, hvorfor det kommer til at lugte, når drengene tisser ved siden af wc-kummen.

Bagefter lavede 1.a forskellige ting i grupper sammen med dem fra 7.x Oliver og Nicolaj har sammen med to fra 1.a sat skydeskiver op på toiletterne, for at se om det ville lugte mindre, hvis de små kun ramte toilettet og ikke gulvet. Og det virkede nu lugter du ikke så meget mere. Det vi gjorde var, at vi brugte et stykke papir til at tørre den toiletdel hvor vi skulle sætte klistermærket/skydeskive op på. Bagefter vi havde tørret og sat klistermærket/skydeskive skulle vi teste om klistermærket kunne holde, når man skyllede ud eller tissede på det ( vi brugte en plastiksprøjte ). 2 dage efter kunne vi lugte, at det havde virket.

Bakterier Vi har ledt efter bakterier med 1.a. De var delt op i små grupper på 4-5. Vi tog en vatpind og strøg den over der, hvor vi troede, der var flest bakterier. Og så havde vi agar i petriskåle, vi strøg den klamme vatpind på agaret. Vi lukkede skålen og tappede det med tape, så skålen var godt lukket. Vi har lagt petriskålene et sted, hvor der ikke er sol, og der er varmt og mørkt, så vokser bakterierne, og vi kan se hvor mange bakteriekolonier, der har været fra starten.

Vi har sat to plasticsække på to pissoir, for at finde ud af om det hjælper på stanken. Vi har sat plasticsække ind over pissoirerne og sat gaffa-tape rundt i kanten. Der er ikke brug for dem alle sammen. I pissoirerne er der er ikke nogen måde at skylle pisset ud på, så de kommer let til at lugte. Det har allerede hjulpet lidt på stanken.

Der var også en gruppe, der fandt ud af, hvor mange toiletter, der er på skolen. 533elever 25toiletter6 ud af de 25 er toiletbåse 21,32elever pr. toilet Og en gruppe var med til at lave spørgeskemaundersøgelse. Piger21Drenge25 Vasker Hænder17Vasker Hænder16 Sæbe13Sæbe14 Står op15 Hvor ofte på toilet ?Hvor ofte? 0 gange om dagen4 2 1 gange om dagen7 3 2 gange om dagen1 3 3 gange om dagen1 4 gange om dagen1

Rengøring Tirsdag den 17 april 2012 besøgte vi rengøringen for at spørge dem om noget. Vi ville høre - Hvor tit toiletterne bliver gjort rent om dagen - Hvornår de bliver gjort rent - Om der er forskel på hvor grundigt de bliver gjort rent - Hvor grundigt de bliver gjort rent - Hvor mange der gør dem rent Rengøringen sagde at toiletterne bliver gjort rent 1 gang om dagen, kl. 9, men der var ikke nogen forskel på hvor grundigt de bliver gjort rent.

Konklusion Vi er ikke helt færdige med alle resultaterne, men allerede nu er der flere af drengene (både store og små, der synes, at det lugter mindre på toiletterne, der hvor der er skydeskive og hvor pissoirerne er dækket til. 1.a har fortalt sundhedsplejersken om, hvordan man skal vaske hænder. Ideer og ønsker: Vores ideer til forbedringer på vores toiletter: - Rene toiletter. - Automatisk vandhane. Når man tager hænder under hanen kommer der vand med det samme. - Automatisk sæbe. - Sæbe, der lugter godt. - Automatisk håndtørre. - Ingen båse. Man skal kunne lukke døren. - Musik på toiletterne. Idet hele taget skal man bare undgå at røre ved så mange ting som overhovedet muligt.