Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Advertisements

Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Ved overlæge Jes Gerlach
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
LIVETS ORD November 2016 “Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft” (Fil 4,13)
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Nyretransplantation og donation
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Antal besvarelser: 52.
BOG: HUSK: DUÅ: HISTORIEFORTÆLLING: SANGE: REMSER: FORÆLDREOPGAVER:
Behov, motivation og mestring
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Trivsel og mental sundhed
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
VELKOMMEN TIL B-BOX! Arbejdsark.
hanne Thordsen Hospicepræst
1. Relationel kommunikation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Formålet med kommunikationsstrategien
Kursus for personer med demens og pårørende
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Foredragsrække for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Foredragsrække for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Den uundgåelige smerte
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
AF Mads Korsgaard Poulsen
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Den uundgåelige smerte
Præsentationens transcript:

Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig Underviser: XXX Dato Sted

Modul 3 At se det hele menneske Dagens emner: Det komplekse demensbillede Livshistorie

At se og forstå personen med demens Mennesker med demens er lige så forskellige som alle andre Mennesker reagerer forskelligt, når de får en demenssygdom Vigtigt at have fokus på det unikke menneske bag sygdommen Video fra Alzheimerforeningen: Se mennesket bag sygdommen Demens er ikke en identitet. Pas på, at sygdommen ikke skygger for det vigtigste – mennesket. https://youtu.be/n_VtCZ-f0kI Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

At se det hele menneske

Personlighed Hvad er vigtigt for mig? Får jeg lov til at være den jeg er? Mine holdninger og værdier Hvordan opfatter jeg mig selv? Hvordan mestrer jeg gode og svære stunder? Hvad kendetegner mig? Hvad gør mig glad og ked af det? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Hvilket liv har personen levet? Personlighed og værdier Interesser, vaner og rutiner Barndom, ungdom og voksenliv Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Helbred Er der andre sygdomme eller helbreds-gener? Bivirkning fra medicin Dårlig søvn Forstoppelse Smerter Infektioner Væskemangel Hørelse Syn Anden kronisk sygdom Urolig adfærd skyldes ofte fysiske sygdomme eller helbredsproblemer Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Neuropatologi Hvilken demenssygdom? Hvilke kognitive funktioner er påvirket og i hvilken grad? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Socialpsykologi (omgivelser) De fysiske omgivelser Overskuelighed, tilgængelighed og synlighed Er der lys nok? Er der for mange ting? Kan jeg finde rundt? De sociale omgivelser Måden man bliver mødt på af andre Bliver jeg mødt med respekt og forståelse? Bliver der taget hensyn til mine udfordringer og ressourcer? Får jeg mulighed for at være sammen med andre på mine vilkår? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Forstå adfærden Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Hvorfor kende til personens livshistorie? Fordi livshistorien kan fortælle: hvem personen har været og er i dag hvad der skaber en god hverdag for personen hvad der vigtigt for personen om personens værdier, vaner og ønsker hvordan andre kan bidrage til at skabe gode rammer for tryghed, nærvær og samvær med personen. At fortælle og få fortalt sin livshistorie hjælper til med at understøtte hukommelsen og identitetsfølelsen Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Der findes mange måder at gøre det på: Bøger og hæfter med fortrykte emner Fotobog med kort tekst til billeder Elektronisk livshistorie, fx app, video Livshistorie-plakater Livstræ Scrapbog Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Livshistorie Hvad er vigtigt at andre ved om din kære med demens? Personlighed Relationer og samværsformer Vaner og rutiner Interesser Barndom Ungdom Voksenlivet Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Følelser og behov Citat: ”Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen. Følelser og behov, der opleves inde i personen selv, kommer ofte til udtryk i adfærden”. . Bo Hejlskov Elvén m.fl.: Adfærdsproblemer i ældreplejen. Dansk Psykologisk forlag, 2015

Grundlæggende psykologiske behov Det fremmer trivslen, når behovene er dækket Kilde: Tom Kitwood. Figur og tekst: Steen Kabel, Inquiry Jeg har brug for at knytte mig til andre mennesker og til de steder, hvor jeg opholder mig Jeg har brug for ømhed og nærvær, når jeg skal prøve at klare de tab, jeg oplever Jeg har brug for at opretholde og forny min identitet Jeg har brug for at være en del af et fælleskab, hvor nogen har brug for det, jeg er og kan Jeg har brug for at deltage i aktiviteter, hvor jeg kan bruge det, jeg kan og er god til Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag