Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Workshop 5.
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Et væksthus for børn og voksne
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
New Insight - Noter til præsentation
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Medborgerskab – på sporet
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Skolereform august 2014………………
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
”Vi når målet – men hvordan?”
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Kontanthjælpsreformen
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Uddannelsesafklarende samtaler
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Hvad er mål/resultat (output)?
Den kommunale vejledning om STU
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
Målstyret læringsreform
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
DIALOGMØDE Socialudvalget, Brugerrepræsentanter samt ledere og konsulenter på det specialiserede socialområde for voksne Tirsdag
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
-projekter i den kommunale tandpleje. LIF Teamdag 2015 Mandag d. 30 november 2015.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
…………Skal blive så dygtige som de kan
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Rehabilitering og hjemmehjælp
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Tværgående samarbejde –
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger Lad os starte med at bytte plads!

Faaborg-Midtfyn Socialudvalg Referat fra 6. august 2014 Ændring af STU forløb til EGU forløb Motivation Et stigende pres på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) og med udgangspunkt i, at det er vigtigt at tilbyde unge en mindre indgribende indsats og en ungdomsuddannelse, der er kompetencegivende. Målsætning Antallet af STU forløb skal i forhold til niveauet i 2013 fra 2014 reduceres med i alt 10 forløb, hvor de unge som alternativ tilbydes eksempelvis EGU (erhvervsskolernes grunduddannelse) forløb eller andet. Resultater Antallet af STU-forløb er mindsket fra 25 til 14. Målgruppen er blevet meget mere entydig

Udfordringer for STU forløb Pres på økonomi (serviceniveau) Uhomogene målgrupper Konkurrence fra EGU eller andre mindre indgribende forløb Specialskoler nedlægges – fødekæden ændres Større dokumentationskrav om effektmålinger

CARF - Missionscirkel

Hvor adskiller ISU Plus sig fra andre Vi leverer ikke et IT-system Vi bringer en systematik Hvor refleksionskultur bliver en naturlig del af dagen hvor det er medarbejderne der skaber kvaliteten hvor man bliver præcis og skarp i vurderingen af borger hvor man på baggrund af borgerprofil opsætter relevante mål sammen med borger og evt. boenheden hvor man er i stand til vise effekten af indsatsen målt både på borgerens mål og borgerens helhedsprofil som understøttes af IT-løsningen Effekt Plus som i høj grad understøtter dialogen med myndighed,

Hvad skal der til? Udredningsmodel (skabeloner) Scoringsprofiler (genererer kategorisering) Bruges til progressionsmålinger Målsætningsværktøjer GAS evalueringsmetodik (genererer grafer) Tema/pejlemærker – systematiserer mål og indsatser

Krav til udredningsmodellen Understøtte nationale standarder Konkretisere områder i VUM (samme logik) Skærpe dialog med myndighed Afdække både mestring og fysisk funktion Konkretisere beskrivelser i en scoring Vise progression på individ, gruppe, områdeniveau Generere reel valid ledelsesinformation

Scoringer Funktion Mestring Ingen Begrænsninger Lette Begrænsninger   1 2 3 4 Ingen Begrænsninger Lette Begrænsninger Moderate Begrænsninger Svære Begrænsninger Totale Begrænsninger scoring 1.1 1.2 1.3 2.1 2.2 2.3 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 % tab 8 16 25 33 41 50 59 68 77 86 95 100 % duelighed 92 84 75 67 58 32 23 14 5

At Carlo får et selvstændigt liv Tema/pejlemærke Formål   At Carlo får et selvstændigt liv Fokusområder Tema Pejlemærke Resultatmål At Carlo klarer de praktiske opgaver i hverdagen Udslusning Husførelse At Carlo gør rent en gang om ugen, at der ikke ligger beskidt tøj på gulvet At Carlo overholder aftaler Personlige faktorer Vedholdenhed At Carlo er hjemme på aftalte tider At Carlo melder afbud At Carlo opnår øget læsefærdigheder Kompetencer Faglig uddannelse At Carlo kan læse bøger med lixtal 15

GAS-scoren

Målopnåelse

Vurdering af Carlo Grøn 01.09.2014 Orange 01.09.2013

Vi står ikke stille Samarbejde med Tønder og Aabenraa Kommuner Supplerende vurdering af arbejdskapacitet Supplerende vurdering af uddannelses-kapacitet

Ledelsesinformation På borgerniveau På tilbuds- og afdelingsniveau Historik på profil Historik på målopnåelse På tilbuds- og afdelingsniveau Overblik over kategorier af borgere på tilbuds- /afdelingsniveau (aggregerede data) Effekt af indsats

Overblik: Gruppe/profilsammensætning

Hvorfor igangsætte dette? Vise hvad vi kan levere – konkurrence blandt andre udbydere Synliggøre hvilke målgrupper vi er særlig gode til Dokumentere prisens relevans – derfor er det pengene værd Give medarbejderne et fælles værktøj til samlet indsats, der ikke er subjektivt og individuelt funderet