Simulering af binomialforsøg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Advertisements

Lyd fra musikinstrumenter
5 IT-didaktiske principper
Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Anvendt Statistik Lektion 2
Vejlederens kommunikation
Man siger at X er binomialfordelt med
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Trigonometrisk Lommeregner
Sandsynligheder Udfald og hændelser Sandsynligheder Additionsreglen
Skrivning i de store formater
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Mundtlig matematik eksamen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Matematikkens dag Andreas mogensen.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Naturfag.
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Metoden fælles beslutningstagning
Fra komfortzone til læringszone
Karakterer og læring.
Velkommen til fagligt samspil
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Rækkevidde af skråt kast
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Radioaktiv henfald med NetLogo
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Simulering af binomialforsøg Introduktion Beskrivelse af aktiviteten Didaktiske overvejelser Modellen understøtter undervisningen i binomialfordelingen og konfidensintervaller. Modellen understøtter, at man skal gentage forsøget mange gange før man kan sige noget om sandsynligheden for succes. Eleverne skal i par udforske Interfacen og i steps øge antallet af gentagelser – undervejs skal de flere gange gætte på hvad sandsynligheden for krone er. rette i koden og ændre farven på krone – og se hvor mange steder det påvirker koden. Selv skrive koden til de to knapper go100 og go1200 – og få lidt CT-selvtillid. benytte modellen til at finde ud af hvor mange gentagelser der er nødvendige, før man kan udtale sig fornuftigt om sandsynligheden for succes. at knytte ovenstående an til konfidensintervaller. ændre sandsynligheden for succes og undersøge om deres konklusioner fra tidligere holder stik. det er ikke en svær model at gå til i starten – men fordi den netop kan udvides til at omhandle mange forskellige ting kan det godt blive komplekst. eleverne kender godt fornemmelsen af, at ”de aldrig slår seks” – så de kan godt se ideen i at teste det – og at man ikke kan kassere en terning på baggrund at et spil ludo. det vil formentlig være for svært for mange elever at lave interfacen om til at omhandle et forsøg, hvor noget gentages et par gange i hvert forsøg – det kan være svært at få placeret objekterne rigtigt – men statistikken vil stadig være rigtig. de kodemæssige opgaver er simple i denne omgang, da det er tænkt som en indgang til netlogo. De to udvidelser indeholder sværere elementer og forudsætter altså et vist kendskab. figuren til venstre viser en del af interfacen fra CT_3_coin hvor en ærlig mønt kastes tre gange og man tæller antal krone. figuren til højre viser en del af interfacen fra CT_2_dice_d6 hvor to ærlige terninger kastes og summen af øjnene tælles. Den centrale del af koden Mål med aktiviteten at skabe en kobling mellem deres hverdagserfaring og teorien. at gøre op med udtaleleser som ”NU må der altså komme en sekser!”. at skabe en fornemmelse af, at formlen virker hos eleverne. at anvende ”matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning”. at lave simuleringer – og at få eleverne til at indse, at modellen kan bruges til alle binomialforsøg. at træne Use-Modify. at eleverne lærer at gennemskue små kode-bidder. at forberede eleverne på de to udvidelser (i den ene kastes en mønt tre gange og man tæller antal krone, i den anden kastes to terninger og summen af øjnene tælles) Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Inger Steensgaard Jensen, Egaa Gymnasium, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. Fremtidige perspektiver at udvide koden til at lave simuleringer, der kan bruges til hypotesetest. at kunne udvide koden til at omhandle kast med to mønter samtidigt hvor den ene er vægtet.