Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Web 2.0 Teoretisk viden.
Advertisements

HTX – teknisk gymnasium
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
NetBeans Installation og brug.
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Hvordan lettes overgangen relevant
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Trigonometrisk Lommeregner
Fagdidaktisk kursus i biologi
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Prestudy med fleksibel vejledning Rasmus Mørk Underviser på HTX Skjern Byggeri og Energi.
Daves Hoszowski TEC htx
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Skrivning i de store formater
KEMI B – Reaktionshastighed
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Sprogbaseret læring i naturfag
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
It i folkeskolens matematikundervisning
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
11. og 13. december 2018 Birkerød hhv. Silkeborg
Studievalgsportfolio
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Rækkevidde af skråt kast
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Selvevaluering og opfølgningsplan
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Radioaktiv henfald med NetLogo
Barnesyn og børneperspektiv
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten Udvidelse af øvelsen Hensigten med modellen er at illustrere kollisionsteorien herunder temperaturens betydning for reaktionshastigheden og introducere til programmeringsværktøjet Netlogo. Modellen virker ved at nogle tilfældigt placerede ”molekyler” bevæger sig og kolliderer med hinanden. Hvis molekylernes samlede energi er høj nok, vil der ske en kemisk reaktion og molekylerne skifter form og farve. Eleverne skal i par udforske Interface og prøve at lure hvad der sker og hvad pointen er køre modellen et par gange med forskellige indstillinger og se, hvilken effekt det har på modellen. rette i koden så molekylerne skifter form. rette i koden, så reaktionens aktiveringsenergi ændres og afprøve modellen igen. overveje, hvilke forenklinger og tilnærmelser der ligger i modellen og, om disse forenklinger og tilnærmelser er rimelige. Data kan eksporteres til en csv-fil fra vinduet Molekyler i alt. Disse data kan behandles i Excel eller Logger Pro for at finde og sammenligne reaktionshastigheder. Fremtidige perspektiver Der kan ændres på forholdet mellem reaktanter og produkter. Modellen kan udvides til at gælde ligevægte ved at inddrage den modsatrettede reaktion. Didaktiske overvejelser Den centrale del af koden Målgruppen er gymnasielever med kemi B eller tilsvarende. Kemifagligt er det hensigten at illustrere reaktionshastighed på mikroniveau, noget som kan føles ret abstrakt for mange elever. Øvelsen er tænkt som en introduktion til Netlogo og kræver ikke mange færdigheder i programmering. I it-perspektiv er det meningen at få eleverne til at erkende, at programmer er skrevet af nogen, og at de kan ændre modellens opførsel ved at ændre i koden. Det er desuden et ønske af få eleverne til at forstå, at modeller som denne ofte bygger på nogle antagelser om verden, som det er godt at forholde sig kritisk til. to start ask turtles [ if not Konstant-partikelenergi [let kollision count turtles-here if kollision > 1 [kollidere] ] let reaktion count turtles-here with [color = green] if reaktion > 1 [ask turtles-here [set shape "square" set color blue ] ] forward random energi / 100 ] tick end Mål med aktiviteten at anskueliggøre kemiske reaktioner på molekylært niveau. at give eleverne en hands-on tilgang til kollisionsteori at koble det mikroskopiske til det makroskopiske niveau (grafer). At illustrere Maxwell-Boltzmann-fordelingen for molekylerne. at illustrere temperaturens betydning for reaktionshastigheden. at give en introduktion til programmeringsværktøjet Netlogo. Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Brigitte von der Ohe, Struer Statsgymnasium, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. STRUER STATSGYMNASIUM STX - HHX - HTX - HF - EUD/EUX - IB - 10. KLASSE KOSTSKOLE