Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Advertisements

Inkludering af luftfart i CO2-kvotesystemet
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Katherine Richardson Formand for Klimakommissionen 30. april 2009
Målsætninger på klima- og energiområdet
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Klimaet - fælles ansvar for en global udfordring
Er mere motorvej løsningen?
Energistatistik 2009.
Forgasning af affald og biomasse
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Klimaændringer og udledning af drivhusgasser
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Mad, transport og klima.
Tværfaglig undervisning
Forbrænding af husdyrgødning i Danmark – omfang og muligheder Torkild Birkmose + Det Europæiske Fællesskab og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
Udledninger og råderum
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
Klimaændringer og CO 2 -målenes betydning for fremtidens planteavl Temadag 9. oktober 2007 kl. 9:30-15:30 på Landscentret Hvor meget kan biobrændsstoffer.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Sydenergi.dk - Arbejdspladser og bæredygtighed Niels Duedahl, adm. direktør Fremtidens energisystem.
BNP, CO 2 og bruttoenergiforbrug Indeks 1988=100.
MiljøForum Fyn 2007 Klima, energi og miljø Anne Grete Holmsgaard.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Energipolitik – vækst og klima
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Figurer og tabeller fra analysen
Miljøvenlig transport
Janus Hendrichsen Energitjenesten København
Figurer til “Det oppustede CO2-kvotesystem
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Udvikling i kvælstofudledning
Peter Nedergaard Den 17. august 2017
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem?
Global opvarmning Noter.
Hvad gør vi for at løse Klimaproblemerne? - Universiteternes Rolle
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Bilbranchens generalforsamling 2009
Selvstyrets klimaarbejde 2009
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Peter Nedergaard Den 23. august 2018
Et forhandlingsspil om EU, global opvarmning og den grønne omstilling
Viborg Kommunes placering i benchmarking-analyser på natur-, miljø- og klima-området Oplæg på fællesmøde mellem det Grønne Råd og Viborg Kommunes Klima-
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
CO2-tiltag her og nu En Grøn Trans- portpolitik
Figur 1: Den tidsmæssige rækkevidde af regulering med særlig betydning for BF19s “Frozen Policy” scenarie. Lyse områder afspejler tiltag, der er en del.
Præsentationens transcript:

Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved? ja! hvem indretter sig efter først efter det?

Temaer Kort om klima, forsyningsproblemer og teknologiskift EU's nye regler for klimapolitikken frem til 2020 (vedtaget den 17. december 2008) Dansk klimapolitik: Biler, Bønder og Boliger Hvad sker der med bilerne? (herunder registreringsafgift, elektrificering mv.)

Er den globale temperatur konstant?

Verdens CO2-udledning frem til 2050 Ny teknologi Kilde: IEA, Energy Technology Perspectives 2008

Verdens bil-bestand fordobles

Forsyningssikkerheden bliver truet Verdens oliereserver

EU's klimapolitik - frem til 2020 Uden en global aftale vil EU reducere med 20 pct. Hæves til 30 pct. med en global aftale EU vil nå sit klimamål ved: Ét EU reguleret kvotesystem (minus 21 pct.) Hvert EU land forpligtes til reduktioner uden for "kvote" Krav til CO2-udledning fra personbiler: 120 g/km i 2015 … vedvarende energi, energieffektivisering mv.

Dansk Klimapolitik - efter 2012 Danmark EU Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Landenes forpligtelser -2020 - uden for EU's kvotesystem Danmark -20 pct

CO2 udledning fra de ikke-kvoteomfattede sektorer - mio. ton Kilde:Dansk Energi

Transportsektorens CO2 udledning

Andel af energiforbrug i pct. Transportsektorens energiforbrug Landtransportgruppe Andel af energiforbrug i pct. Persontransport, personbiler 51 Persontransport, bus 3 Persontransport, tog 2 Varetransport, lastbiler mv. 43 Varetransport, tog 1 Total 100 Kilde: Copenhagen Economics og EA Energianalyse(2008)

Dansk Klimapolitik - efter 2012 Danmark EU Afgifter mv. Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Hvordan reducerer vi med 20 pct.? - fra biler, bønder og boliger Undgå sektortilgang Samme CO2-afgift overalt (også for landbruget) EU-krav til nye (person)biler reducerer med 25 pct. pr. km. Registreringsafgiften skal væk (som værdiafgift) Elektrificering (fra kvotesektoren) Varme og køling (fra kvotesektoren)

Afgifter på energi - kr. pr. ton CO2 Fjern- varme Natur- gas Gasolie Benzin Diesel El Land- Brug 2008 2011 819 + 1.015 806 1.726 1.125 1.926 Forårspakke 2.0 (Skattereformen) Kilde: Copenhagen Economic(2008b)

Elektrificering mv. bliver en realitet Danmark EU Afgifter mv. Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Hvordan reducerer vi med 20 pct.? - fra biler, bønder og boliger Undgå sektortilgang Samme CO2-afgift overalt (også for landbruget) EU-krav til nye biler reducerer med 25 pct. pr. km. Registreringsafgiften skal væk (som værdiafgift) Elektrificering (fra kvotesektoren) Varme og køling (fra kvotesektoren)