Borgermøde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Efter mange års søgen har vi jo fundet vores nye Spanske Paradis i Guaza ca 300 km nord for Madrid …. Julen og nytår 2009.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Fra individuel til systemisk traume forståelse – familierettet psykoedukation Aarhus Januar, 2010 Peter Berliner Faculty of Social Sciences University.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Velkommen…. Grænser Venner Signaladfærd Det er weekend og nat Kim er en fyr mellem år Kim er på vej hjem fra en fest Kim har venner med i bilen.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Løsningsfokuseret Ledelse
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Styrk forældreansvaret
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Alle rettigheder forbeholdes
SPØGELSESHUSET OG KIRKEGÅRDEN
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Envina-årsmøde-Middelfart Forurening med TCE- Samarbejde og kommunikation Rygesmindevej i Them Hanne Bach Lorentzen, Silkeborg Kommune Steffen Gram.
Det gode møde i folkeskolen
Livets Ord November 2017.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Da jeg fik sommerferie skulle jeg hente en pige som hedder Matine
Hvor meget hjælper familier i dag?
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers.
Klasseven for nyankomne elever
El Salvador Kontrasternes land
Baba – Modul X.
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvad er meningen med dit liv?
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Livets tog Forfatter ubekendt.
Alle rettigheder forbeholdes
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
NU MED ØGET FOKUS PÅ PIGEFODBOLDEN
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Indsæt billede af din skole
Velkommen til forældremøde
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Skole-hjemsamarbejde
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

Borgermøde

Velkommen til borgermøde I dag skal vi skal snakke om: Hvad vi kan gøre for at vores børn får et godt liv. Hvordan vi som forældre, naboer og venner kan støtte hinanden. Hvilke muligheder vi har her, hvor vi bor. Hvordan vi kan skabe et godt og trygt miljø for børn.

Isbryderen Nu skal vi i gang med en lille første øvelse Rejs dig op, hvis du er enig i det, der bliver sagt. Bliv siddende med armene over kors, hvis du er uenig i det, der bliver sagt.

Vores børn Animationsfilm om vores børn

Hvem havde særlig betydning for dig som barn? Hvem betød særlig meget for dig, da du var barn? Hvordan oplevede du det? Tal med de andre om, hvad der gjorde dem så betydningsfulde. Hvad var det, de gjorde? Hvad var det, det gjorde ved dig?

Vores drømme Hvilke liv drømmer du om vores børn skal have mulighed for at leve? Alle slags drømme er velkomne.

Et godt liv for vores børn Snak om: Hvor trives jeres børn godt? Hvad laver de der, hvor de trives godt? Hvorfor er de glade for at være der?

Hvad er ikke godt for vores børn? Hvad kommer nogle af vores børn ud for, som de helst ikke skulle opleve? Hvad kan vi gøre for at beskytte dem? Hvad skal ændres for, at vores drømme for vores børn kan blive til virkelighed?

PAUSE

Hvad vil du gøre? Det ufødte barn Du er til en stor 60-årsfødselsdagsfest i forsamlingshuset. Der er musik og god stemning. Dine venners barnebarn er kommet hjem for at deltage i festlighederne sammen med sin kæreste. Barnebarnet er gravid og langt henne i graviditeten. Hun griner og danser med sin kæreste, de ser meget forelskede ud. Du lægger mærke til, at barnebarnet drikker alkohol. Som aftenen skrider frem, bliver hun mere og mere beruset.

Hvad vil du gøre? Den lille familie Alle ved, at familien for enden af vejen har det svært. Familien har tre børn, et nyfødt barn, et på to år og et på 4 år. Din nabo fortæller dig, at hendes søster har hørt råben fra huset. Du synes børnene ser beskidte ud, og drengen på 4 år går ofte rundt udenfor alene om aftenen.

Hvad vil du gøre? De unge drenge Det er sent tirsdag aften, og du er på vej hjem fra et besøg hos nogle venner. Henne på hjørnet står tre unge drenge og griner højlydt. Da du kommer tættere på, kan du se, at de ryger hash. Du overvejer om, den ene af drengene er din kollegas søn, men er i tvivl da det sner, og de har deres hætter oppe.

Hvad vil du gøre? Kusinens døtre Din kusine har to døtre på 9 og 11 år, som hun bor alene med i en lille lejlighed. Pigerne er i den senere tid begyndt at se triste og tomme ud i blikket. Du er bekymret for, at din kusine drikker for meget alkohol og ikke passer godt nok på sig selv og familien. Omkring lønningsdag inviterer hun ofte en masse venner med hjem i lejligheden. For nyligt har hun fået en ny kæreste, en mand som du udmærket kender, men ikke for noget godt. En dag, du kommer forbi lejligheden for at aflevere noget bemærker du, at din kusines ældste datter på 11 år sidder på skødet af den nye kæreste. Han holder om hende og nusser hende. Du synes umiddelbart, han går for tæt på. Det virker mærkeligt.

Hjælp eller indblanding Hvornår oplever du det, andre gør, som en hjælp? Hvornår oplever du det, andre gør, som en indblanding eller et overgreb?

Vores fælles ansvar Alle har et ansvar for børnene i vores by eller bygd Hvad er dit ansvar som medmenneske, familie, bekendt, fagperson? Hvad er forældrenes ansvar? Hvad er børnene ansvarlige for?

Det næste skridt Hvad kan jeg selv gøre Hvad kan jeg selv gøre for, at vores børn får et godt liv? Hvem kan eventuelt hjælpe mig? Hvad kan de gøre? Hvem ønsker jeg ikke skal hjælpe mig? Hvad er det, de helst ikke skal gøre? Hvad kan vi gøre sammen Hvordan kan vi samarbejde om at give vores børn et bedre liv? Hvad er vi enige om at gøre? Hvem kan hjælpe os?

Tanker om borgermødet

Farvel og tak for i dag