BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Den gode fortælling som læringsredskab
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
7. undervisningsgang den
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Undervisning med Storyjumper
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Formularer (Access, del 3)
Engelbert H – og den sidste chance
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Naja Marie Aidt Bavian.
Karl Henrik Flyums model
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Dannelse og kompetencer
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Fortællertyper.
Årsplan – en kort en lang
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Projektleder Gert Melchiorsen, medlem af "Troikaen" Ambassadøruddannelsen Funktionsnedsættelser: Funktionsnedsættelser: –Uoplagthed –Søvnløshed –Døsighed.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Folkeskolens afgangsprøve
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Faglig læsning – KIS/UV-forløb 4. årgang H.C Andersen Skolen 2008
Kortfilm Et overblik.
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Læreren som læringsleder
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
Skrivekursus 1.e ..
DANSK Intro Dagens program.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Analyse af Eventyr Kontraktmodellen & Aktantmodellen Strukturalisme – En litterær strategi.
ÆLDRE LITTERATUR Folkeeventyr & Kunsteventyr. Definition: Eventyr Kommer af ‘adventure’ (latin: Hændelse eller Hvad der kan ske) To hovedgrupper: Folkeeventyr.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Sso SKRIV!.
Komposition - modeller
Titel – Forfatter - Årstal
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Engelskfagets metoder
Komposition - modeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvad er en Feltrapportage?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT På baggrund af et længere undervisningsforløb omhandlende eventyrgenren, skal eleverne som afslutning på dette, fremstille deres eget eventyr. I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med eventyrgenrens mange karakteristika. Eleverne har i forløbet analyseret eventyr og skal nu bruge deres viden herom, til selv at fremstille et eventyr.

MÅL FOR UNDERVISNINGEN Målet for undervisningen er, at eleverne bliver bevidste om eventyrgenrerne og deres virkemidler. Endvidere er målet, at eleven udvikler kompetencer i, at hive tekstens budskab op på et højere niveau og se dette i et andet perspektiv.

TRINMÅL FOR DANSKFAGET EFTER 6. KLASSE strukturere og skrive tekster i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer indsamle og disponere stof før skrivning samt skrive fra ide til færdig tekst strukturere og variere eget skriftsprog og skabe sammenhæng mellem sætninger og afsnit skrive kommenterende, forklarende og argumenterende med et ordforråd tilpasset forskellige teksttyper bruge skrivning bevidst som støtte for tænkning.

EVENTYR Du skal skrive dit eget folkeeventyr. Du må selv vælge om det foregår i ”gamle dage” eller nutiden.

Typiske genretræk i eventyr Eventyrgenren har sine rødder tilbage fra de gamle folkeeventyr. Folkeeventyr er oprindeligt fortællinger, der er gået fra mund til mund og senere blevet nedskrevet. Folkeeventyrene havde nogle fortælleregler, som med tiden er blevet generelle for denne eventyr genre. F.eks. Sætningerne: ”Der var en gang” og ”De levede lykkeligt til deres dages ende”: Handlingen forløber kronologisk og efter hjem – ude – hjem princippet.

3-tals loven Det er meget karakteristisk for eventyrgenren at benytte sig af 3-tallet i opbygning og indhold: tre personer, tre begivenheder og tre ting. Hvis der forekommer et større tal end tre betyder det i eventyrsammenhæng ofte bare en større mængde.

Tema - Budskaber Tema og budskaber i eventyr, har ofte en belærende eller opdragende funktion. Dette stammer tilbage fra de gamle folkeeventyrer. De traditionelle eventyr signalerer et enten direkte eller indirekte budskab om, hvilke værdier og moralske egenskaber der er vigtige at besidde. Eventyrerne sætter ofte de ”indre” værdier, som trofasthed, mod, godhed og kærlighed op i mod de ydre ”forbudte” værdier som penge og magt og sociale status/position.

Modsætningsforhold Folkeeventyr er fyldt med modsætninger. F.eks. rig og fattig, smuk og grim, ond og god. Eks: H.C Andersens: Klodshans

DU SKAL NU GØRE DIG TANKER OM DIT EGET EVENTYR

TID, STED, MILJØ Hvilken tid foregår dit eventyr i? Eks: Gamle dage, nutid, fremtid osv. Hvilket miljøer foregår dit eventyr i? Eks: Rig, fattig Hvor foregår dit eventyr?

PERSONGALLERI Personerne er vigtig for enhver fortælling. Derfor er det vigtigt at du gør dig nogle tanker om, hvilke personer der skal eksistere i dit eventyr. Brug evt. Aktantmodellen, som vi har gennemgået på klassen.

Hjælper Subjekt Modstander Giver Objekt Modtager Hjælper Subjekt Modstander Giver - (ex. kongen) Objekt - (hovedpersonens mål, ex. prinsessen) Modtager - (ex. prinsessens bejlere) Hjælper - (ex. en god ven, en vis mand, etc.) Subjekt - (hovedpersonen) Modstander - (ex. En heks, en trold eller en drage

PERSONER Hvem er din hovedperson? Hvilke bipersoner optræder i dit eventyr?

PROBLEMSTILLING Hvad er problemstillingen i eventyret? Eks: Prinsessen skal reddes, fra den farlige drage. Kampen om det hele og halve kongerige Eller noget helt andet

Hovedpersonens prøvelser Hvilke problemer og prøvelser kommer din hovedperson ud for? Husk her på 3-talsloven.

Budskab/morale Hvad skal dit eventyr fortælle? Hvilken belærende morale, skal dit eventyr indholde?

GOD FORNØJELSE!

LITTERATURLISTE Textanalyse.dk