Rækkevidde af skråt kast

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
Advertisements

AAUMap Præsentation af kort applikation fra PortalTeamet ©Copyright 2008, Kristian Bødker Licenseret under
Programmering I Java/C# Datatekniker Dit første projekt.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Modul 2.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Modellernes virkelighed
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Anvendelse.
E-learning om ballonprojektet
Studieretningsprojektet
Velkommen.
1.08 Test.
”Avanceret” Programmering
Tre lags arkitektur hardware i systemer
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Hvad betyder den enkelte betegnelse Lønarter,
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Dokumentation.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Den gode tone Lse.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Dokumentation.
Programmering.
Kommunikation - trykstil
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
Knallertens udstyr.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
6. marts 2019 Rosborg Gymnasium
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Radioaktiv henfald med NetLogo
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Workshop 2 worksheet.
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Rækkevidde af skråt kast Introduktion Beskrivelse af aktiviteten Fremtidige perspektiver Rækkevidden af et skråt kast, når affyringen sker over eller under jordniveau har ingen simpel løsning. Dette, I modsætning til affyring fra jordniveau, hvor det simpelt kan vises at den optimale affyringsvinkel er 45 grader. Hensigten med dette forløb er at undersøge den optimale affyringsvinkel og skuddets rækkevidde i tilfælde hvor affyringsniveauet kan være enten højere eller lavere end jordniveau. Eleverne skal, i grupper, skrive et program i et selvvalgt sprog som løser problemet. Elever med lille programmeringserfaring kan modificere et NetLogo program. Programmet skal afprøves og anvendes til at få en dybere forståelse for det skrå kast. I den forbindelse undersøges om programmet gør det forventede når der affyres fra jordniveau. Er den optimale vinkel 45 grader og passer rækkevidden? hvad sker der med den optimale vinkel, når der affyres over jordniveau? Hvad betyder de to løsninger til 2. gradsligningen og de tilhørende x- værdier? hvad sker der med den optimale vinkel når der affyres under jordniveau? Hvad betyder de to løsninger til 2.gradsligningen og de tilhørende x-værdier? Hvad betyder det, hvis der ikke er løsninger til 2.gradsligningen? Der er gode muligheder for at diskutere udformningen af koden. Skal der f.eks. Bruges en procedure til at løse 2.gradsligningen. Hvordan kan koden optimeres? Kan koden modificeres til at udskrive den optimale vinkel, så den ikke skal aflæses på grafen? Didaktiske overvejelser Aktiviteten er designet til at demonstrere værdien af CT tilgangen til løsning af et problem som er meget svært at løse analytisk og som ligger indenfor det normale kernestof i fysik. være mulig at løse med næsten alle program-merings værktøjer. invitere til skift i repræsentationsformer mellem matematisk beskrivelse, programkode og grafiske afbildinger med tilhørende fortolkninger. være interessant og tilgængelig for elever med vidt forskellig programmeringserfaring. Den centrale del af koden Mål med aktiviteten globals [angle x_range_1 x_range_2 D] to setup clear-all reset-ticks end to go-once set angle (min_angle + angle_increment * ticks) if (angle >= max_angle)[stop] let A ( -0.5 * g ) let B (v_0 * sin( angle )) let C (y_0) set D (B * B - 4. * A * C) if (D >= 0) [ let t_1 (( -1. * B + sqrt( D )) / ( 2. * A )) let t_2 (( -1. * B - sqrt( D )) / ( 2. * A )) set x_range_1 (v_0 * cos( angle ) * t_1 + x_0) set x_range_2 (v_0 * cos( angle ) * t_2 + x_0) ] tick to go go-once at undersøge rækkevidden af et skråt kast, når der affyres fra et niveau forskelligt fra jordniveau. Hvordan ændrer den optimale vinkel og rækkevidden når affyringshøjden bliver større, henholdsvis mindre end nul? at demonstrere nytten af programmering til løsning af fysiske problemer, hvor en analytisk løsning er vanskelig eller umulig. at træne den fysiske tolkning af multiple løsninger til matematiske problemer og disses grafiske fremstillinger. evt. at demonstrere forskelle og ligheder mellem forskellige programmeringssprog. Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Peter Snoer Jensen, H.C. Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg, TEC, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet.