Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud? Isak Isaksen
Betydelig mængde af statistik gratis tilgængelig via Statistikbanken Markedet i dag Betydelig mængde af statistik gratis tilgængelig via Statistikbanken Omfanget af data i Statistikbanken vil være stigende Skaber større kendskab til statistik Stigende efterspørgsel efter skræddersyede løsninger 4/25/2019
80 % af indtægterne kommer fra 5 % af kunderne Kundegrundlaget 80 % af indtægterne kommer fra 5 % af kunderne Vi skal sætte fokus på storkunder Storkunder kan godt være mindre virksomheder målt ved størrelse Lettere at øge salget til nuværende kunder end skaffe nye kunder 4/25/2019
Skræddersyede løsninger til den enkelte kunde Kundernes behov Skræddersyede løsninger til den enkelte kunde Ønsker årlige opdateringer (form for standard for den enkelte kunde) Produktet er det centrale – ikke prisen Kender kundernes deres behov eller muligheder? 4/25/2019
Hvordan får vi fat i nye kunder? Analysere eksisterende kunder Markedsføring skal være meget målrettet Internettet er et stærkt middel i markedsføring. Demo-data på nettet Etablere netværk 4/25/2019
Samarbejde med videreformidlere Udnytte deres kunder og markedskendskab Skabe synergi mellem statistik og konsulentydelser Samarbejdsaftale Klar og enkel prispolitik 4/25/2019
Udnytte vore mange data og deres kombinationsmuligheder Fremtidens marked Statistik vil i stigende grad indgå som beslutningsgrundlag for offentlige og private kunder Udnytte vore mange data og deres kombinationsmuligheder Fleksible løsninger (data og geografi) Samarbejde med eksterne partnere 4/25/2019
Hvad kan vi gøre bedre? Vi skal have en mere kundevenlig organisation !! Vi skal være mere synligt på markedet – brug Internettet Vi skal markedsføre os mere målrettet Vi skal forstå kundernes behov bedre Vi skal produktudvikle – primært fleksible løsningsmodeller 4/25/2019