Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Advertisements

Lederudvikling.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
PR Kampagne for folkeskolen
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Tillid Temadag for AMIR
Dagsorden for seminar den Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Hovedpunkterne i en ny strategi
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Ny regering, nye tider – dag 1
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Hvad har kommunerne tænkt sig? Ledertræf den 10. december 2009 FOA Fag og Arbejde.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
How to: Vælg slide layout 1.Højreklik på slide 2.Vælg ”Layout” 3.Vælg slide i flyout Indsæt billede Template uden billede 1.Klik på ikon, ”Indsæt billede.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Vidensbaseret praksis i botilbud
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Digitalisering i den offentlige sektor
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Danskernes digitale bibliotek
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse.
Administrativ organisering
Danskernes digitale bibliotek
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune

Vi er 3000 ansatte i Syddjurs Kommune - heraf 150 ledere

Vi gør det sammen – også når vi taler ledelsesudvikling VISION Syddjurs Kommune: Vi gør det sammen – også når vi taler ledelsesudvikling

Ledelsesudvikling med strategisk afsæt i Syddjurs Udvikling af ledelse er del af en større organisatorisk udvikling, forståelse og fortælling med fokus på resultater Derfor arbejder vi med afsæt i vores Ledelses- og medarbejdergrundlag strategisk med: Økonomi- og resultatstyring via budgetstrategi Ledelses- og trivselsmålinger Ledelsesudviklingsprogrammer (LUP, KUP, ØLA) Fælles ledelsesfortælling

Ledelsesudvikling: forankret i direktionens strategiplan 1. Vi styrker den poliske ledelse 5. Vi er omstillingsparate og modstandsdygtige 2. Vi har fokus på resultater og det, der virker 4. Vi arbejder sammen på tværs 3. Vi skaber gode løsninger i samarbejde med omverdenen

Ledelse gør en forskel i Syddjurs http://video.syddjurs.dk/c1352/v35079

Ledelses- og medarbejdergrundlag - LMG Forskellige lederroller kalder på forskellige kompetencer! Forskellige roller i styringskæden Introforløb – direktionen italesætter ledelse fra dag 1

Sammenhængende ledelsesudvikling Strategisk og faglig ledelse udvikles sammen Styringskæden styrkes Tydelig forankring i LMG, vision og strategiplan Koordineret ledelsesudvikling og sammenhæng

Ledelsesudvikling i Syddjurs Kommune KUP Udviklingsforløb for koncernledelsen med fokus på strategisk ledelse (udvikles med CBS) LUP Udviklingsforløb for alle ledere med fokus på faglig ledelse og resultater(udvikles med KL og COK) ØLA Tværkommunalt samarbejde om tværgående ledelsesudvikling, hvor ledere er sammen på tværs af fagområder

Hvordan tænker vi den nationale dagsorden ind i ledelsesudvikling i Syddjurs? KUP Koncernledelse LUP Alle ledere STRATEGISK LEDELSE FAGLIG LEDELSE

Aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner om ledelse og kompetencer i den offentlige sektor Januar 2019

Regeringsudspil ”En offentlig sektor rustet til fremtiden ledelse og kompetencer i den offentlige sektor” 22 konkrete initiativer 1. Kompetenceprofiler for statslige topledere Der udformes kompetenceprofiler for afdelingschefer og styrelsesdirektører i staten, der kan anvendes til rekruttering og udvikling af statslige topledere. Kompetenceprofilerne skal supplere dem, der i dag er formuleret for departementschefer, der samtidig revideres. 4. Eftersyn af de offentlige lederuddannelser I samarbejde med udbyderne af offentligt godkendte lederuddannelser gennemføres et eftersyn af lederuddannelserne. Undersøgelserne skal danne grundlag for ændringer af og evt. udvikling af nye offentlige lederuddannelser. 2. Mobilitet blandt ledere i den offentlige sektor Der nedsættes en taskforce til at fremme forståelsen i den private sektor for offentlig ledelse og identificere, hvad der blokerer henholdsvis fremmer mobilitet. 5. Styrket lederudvikling i staten Der satses yderligere på udvikling af de statslige ledere. Videreudvikling og udbygning af Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS) skal være med til at sikre, at flere ledere får tilbudt lederudviklingsforløb af høj kvalitet – uanset hvor de befinder sig i lederkarrieren 3. Evaluering af offentlig ledelse Der udvikles i samarbejde med Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse et værktøj til den enkelte leder om lederevaluering af høj kvalitet, som lederne frit kan vælge at anvende. Værktøjet skal styrke den enkelte leders udvikling. Desuden kan evalueringerne benyttes til at skabe et landsdækkende overblik over udviklingen i offentlig ledelse. 6. Udvikling af lederaspiranter og nye ledere Der gennemføres en indsats i staten for at identificere talentfulde lederaspiranter samt motivere og udvikle dem såvel som nye ledere lokalt på de enkelte ministerområder. Med initiativet udvikles et nyt forløb for særligt udvalgte, talentfulde kommende ledere i staten med henblik på at accelerere deres udvikling. Initiativet skal endvidere sikre, at der er et overblik over vækstlaget, at alle ledelsestalenter opfanges, og at der etableres bedre muligheder for at prøve kræfter med ledelse, inden der tildeles et formelt ledelsesansvar.

Regeringsudspil ”En offentlig sektor rustet til fremtiden ledelse og kompetencer i den offentlige sektor” 22 konkrete initiativer 7. Direktionsforløb på tværs af den offentlige sektor Der igangsættes udviklingsforløb for offentlige direktioner på tværs af stat, regioner og kommuner. De nye forløb skal skabe øget indsigt på tværs af sektorer – herunder de forskellige vilkår, udfordringer og muligheder, der er i forskellige dele af den offentlige sektor. 11. Målrettet kompetenceudvikling med øget effekt Kompetencerådet får til opgave at undersøge, hvordan der arbejdes med kompetenceudvikling lokalt, om indsatserne har den ønskede effekt og om midlerne anvendes på den bedste måde. 8. Systematisk anvendelse af brugertilfredshedsundersøgelser Der tages initiativ til, at anvendelsen af nationale brugertilfredshedsundersøgelser udbredes langt mere systematisk på de store velfærdsområder, herunder på skoler, SFO’er, dagtilbud, genoptræningsområdet og i misbrugsbehandlingen. 12. Medarbejdernes kompetencer skal bringes bedre i spil Regeringen vil følge op på, om kompetencerne og viden hos medarbejderne bringes i spil bedst muligt som led i det nationale partnerskab om kulegravninger med kommunerne og de faglige organisationer. 9. Bedre prioritering på tværs Ministerierne skal være bedre til at anvende opsparinger, hvor behovet er størst, og Finansministeriet vil se positivt på anmodninger om adgang til forbrug af opsparing i løbet af finansåret. 13. Rotationsforløb på tværs af den offentlige sektor Via rotationsforløb for medarbejdere og ledere skal det gøres nemmere for offentlige ledere og medarbejdere at udveksle arbejdsopgaver og erfaringer, så de kan bidrage til at skabe sammenhæng på tværs og opbygge kompetencer og viden på tværs af sektorer. 10. Tværoffentligt kompetenceråd Et tværoffentligt kompetenceråd skal skabe et styrket, fælles fundament for offentlig kompetenceudvikling og sætte strategisk retning for udviklingen af de offentligt ansattes kompetencer. 14. Digitale læringsløsninger De offentlige arbejdspladser understøttes i at udnytte mulighederne for bedre fælles kompetenceudvikling mv. via den digitale læringsløsning Campus.

Regeringsudspil ”En offentlig sektor rustet til fremtiden ledelse og kompetencer i den offentlige sektor” 22 konkrete initiativer 15. Undersøgelse af motivation i det offentlige Motiverede ledere og medarbejdere er en vigtig prioritet, og vi skal derfor interessere os mere for, hvad der driver de offentlige ledere og medarbejdere. Der gennemføres derfor en motivationsundersøgelse blandt offentlige ledere og medarbejdere. 19. Nationalt partnerskab om ledelse og kompetencer Regeringen vil invitere KL og Danske Regioner til at indgå i et nationalt partnerskab om ledelse og kompetencer. Partnerskabet skal følge op på initiativerne i reformudspillet En offentlig sektor rustet til fremtiden og implementeringen af Ledelseskommissionens anbefalinger. 16. Mere nærvær – mindre sygefravær Der gennemføres en fællesoffentlig indsats, som skal nedbringe sygefraværet i den offentlige sektor. Der afsættes 100 mio. kr. til en særlig indsats, hvor udfordringerne med sygefravær er størst, eller hvor arbejdsmiljøet er særligt belastet. Der afsættes desuden 45 mio. kr. til at udvikle ledelsesinformationsværktøjer og videnspakker samt til at nedsætte et rejsehold. 20. Ledelsesuge Der afholdes en årligt tilbagevendende ledelsesuge, hvor ledere, offentlige organisationer, lederforeninger, forskere, faglige organisationer og ledelseskonsulenter kan sætte fokus på ledelse. 17. Serviceeftersyn af samarbejdssystemet De statslige arbejdspladser gennemfører et serviceeftersyn af deres samarbejdssystem. Kommunerne og regionerne opfodres til at gennemføre et eftersyn af deres MED-systemer lokalt. 21. Ambassadører for offentlig ledelse Regeringen vil invitere KL og Danske Regioner til i samarbejde at udnævne en årlig ambassadør for offentlig ledelse, der skal sætte fokus på ledelse og behovet for at skabe plads til ledelse samt stå i spidsen for ledelsesugen. Der udnævnes årligt en ambassadør i 2019-2021. 18. Velfærdsstafet Der igangsættes en velfærdsstafet, der skal gives til arbejdspladser, som har skabt nye og virkningsfulde løsninger til gavn for borgerne. Stafetten løber i tre år frem til 2021 22.Regeringen forpligter alle statslige institutioner om opfølgning på Ledelseskommissionens anbefalinger.

Fokus i fremtidens offentlige lederuddannelser? Udvikling af ledelse på alle niveauer i styringskæden er en vedvarende opgave! Ledelsesadfærd skaber både løbende resultater/effektiviseringer OG radikale innovationer Ledere skal have kompetencer ud i at kunne agere i en kommunalpolitisk ramme Ledelse handler også om at lytte, sætte andre i spil og skabe relationer Ledere skal have fokus på at udvikle medarbejdernes kompetencer Praksisnær ledelse Velfærd skabes sammen med andre Digital transformation og datadreven ledelse