Krav til informationsformidling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Det Internationale Område Studieområde 3/
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Synopsis VIP3/2012.
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Studie rapport opbygning
Energiforsyningen ”Fra olie og kul til lys og varme” Tværfagligt emne.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Marts A Tekstområde Marginer: 1:2 / 1:3 / 1:4 1:5 Fx: 1=0,8 Bund: 0,8*2 = 1,6 cm Højre: 0,8*3 = 2,4 cm Top: 0,8*4 = 3,2 cm Venstre: 0,8*5.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Skriv til nettet November
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
StudieRetningsOpgaven
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Titel på naturvidenskabsprojekt
StudieRetningsOpgaven
Information om specialeskrivning v. studievejledningen
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Karl Henrik Flyums model
StudieRetningsOpgaven
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
SRO 2018 hHx.
A Tekstområde Marginer: 1:2 / 1:3 / 1:4 1:5 Fx: 1=0,8
MUNDTLIG FREMSTILLING
StudieRetningsOpgaven
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Progression sprogbaseret undervisning
Videnskabeligt projekt
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Danmarkspanel uge
Informationssøgning og referencer
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Krav til informationsformidling Informationen skal være relevant Informationen skal være aktuel Informationen skal være uforvansket og ufarvet Informationen må ikke påvirke læseren på en sådan måde, at det reelt er forfatteren, der træffer beslutningen. Derfor må forfatteren tydeligt gøre rede for: hvad der er kendsgerninger (fx ”vi målte …”) hvad der er vurderinger (fx ”målingen kan ikke være rigtig, fordi…”) hvad der er kommentarer (fx ”jeg/vi mener, at der bør ses bort fra målingen.”)

Rapporter En rapport er en ordnet saglig fremstilling af nogle sammenhø-rende informationer, dvs. at man kan kræve af en rapport: at indholdet er fagligt relevant at fremstillingen er saglig at den er let at bruge. Rapporter kan opdeles efter formål, fx: informative rapporter analyserapporter kontrolrapporter projektrapporter referater. 10-01-2019sba

Rapportens standarddisposition Forside Indholdsfortegnelse Indledning Problemformulering Afgrænsning Valg af metode Emne Konklusion Bilag 10-01-2019sba

Rapportens forside Titel (emne, område, etc.) Udstedelsesdato Navn på modtager Navn på udgiver (inkl. klasse og skole) Antal sider (ark) Hvis der sendes kopier: navn på modtager af kopi Bemærk: Forsiden er ikke pagineret, men tæller naturligvis med i antallet af sider! 10-01-2019sba

Rapportens indholdsfortegnelse Om indholdsfortegnelse: Korrekt sidehenvisning Passende længde (2-3%) Forskel på henvisning til hovedafsnit og underafsnit Bør genereres automatisk 10-01-2019sba

Rapportens indledning m.m. en begrundelse for, at emnet er interessant/relevant indeholder evt. ordlyden af den opgave, der er stillet Problemformulering: stiller de spørgsmål, som skal undersøges (men som ikke kan besvares med et ja eller et nej) Afgrænsning: præciserer problemformuleringen (fx hvad der kun/ikke undersøges) kan være et selvstændigt afsnit eller en del af problemformuleringen Valg af metode: hvordan fremskaffes informationerne evt. hvilke værktøjer, der bruges, og hvorfor de vælges 10-01-2019sba

... mere om problemformulering Problemformulering trin for trin: Jeg har set, at ... ... hvad der undrer mig, fordi ... Det vil jeg undersøge for at: forklare fortolke argumentere for argumentere imod vurdere 10-01-2019sba

Rapportens emne Rapportens hovedtekst Undersøger, analyserer og efterprøver de spørgsmål, der blev stillet i problemformuleringen Systematisk opbygget: hovedafsnit og underafsnit (evt. nummereret) overblik og baggrund før detaljer logisk rækkefølge. Overskuelig: let læseligt sprog, sammenhængende og konsistent stil teksten kan evt. understøttes af mindre skemaer og illustrationer, hvor det væsentlige er markeret husk Courier-font til kommandoer og lignende 10-01-2019sba

Rapportens konklusion Besvarer de spørgsmål, der blev stillet i problemformuleringen: beskrivelse af resultat vurdering af resultat (blev målet nået ?) evt. vurdering af metodens egnethed Bemærk: der må ikke konkluderes på noget, der ikke står i problemformuleringen konklusionen må ikke være et referat af rapporten 10-01-2019sba

Rapportens bilag Bilag er ekstra information, der understøtter rapporten, fx: datablade større diagrammer og skemaer ordliste, kildefortegnelse, litteraturliste (efter behov) dagbøger, hvem skrev hvad, arbejdsplan og lignende Bemærk: bilag skal nummereres eller navngives, så der kan henvises til dem bilag er normalt ikke specificerede i indholdsfortegnelsen bilag har normalt ikke sidetal, men tæller med i antallet af sider Lav evt. et resumé (”abstract”, ”executive summary”): max. ½ sides sammendrag af det hele (skrives sidst, men placeres først!) 10-01-2019sba