Annette Falberg, Dansk Industri Handel Amazon i Danmark Annette Falberg, Dansk Industri Handel
Fra bogshop til markedsplads til Tech-Gigant til retailer
Genvej til E-eksport for danske virksomheder Amazon går i mursten – 200 butikker AmazonGo + opkøb af WholeFoods over 440 butikker Amazon solgte globalt for cirka 900 mia. DKK. i 2016 (136 mia USD) Dominerer e-handel i USA, Tyskland, Japan og England Forventet vækst 2016-2017 +30% (est. +1.200 mia. DKK) Amazon står for 70% af væksten i US nethandel (3 Q 2017) 90 mio. amerikanske husholdninger har Amazon prime abonnementer 0ver 100 mill. world Prime abonn. køber for 1300 USD mod 700 USD for ikke-abonn. Amazon bliver en del af hverdagen med Prime abonn. – Ned til en times levering m Prime Fresh /Now Amazon Echo (Alexa) – Husets lille hjælper 70% af US-bogsalg sker online – Amazon står for 2/3 af onlinesalget
Sælg på Amazon 363 thousand new sellers joined Amazon in Europe So far this year, 363.439 new sellers joined Amazon marketplaces in Europe. Among new sellers on all marketplaces that Amazon has worldwide, 36.3 percent registered on Amazon in the United Kingdom, Germany, Italy, France or Spain. Worldwide, there are already over 5 million marketplace sellers on Amazon’s marketplaces, but the question remains how many of them will ever be active. “Many sellers end up never listing even a single product”, says Marketplace Pulse founder Joe Kaziukėnas
Amazon mantra: Selection, price & convenience Udgangspunktet for Amazon er hele tiden at give bedre kundeoplevelserne! Flere gode kundeoplevelser, giver flere kunder Flere kunder tiltrækker flere sælgere Flere sælgere giver større udvalg og priskonkurrence Lav pris og bredt udvalg tiltrækker flere kunder….
Danske e-shoppere handler på online markedspladser Signifikant flere af de 56 pct.: Er i alderen 18-49 år Bor i Østdanmark (Region Hovedstaden/Sjælland) Har børn i alderen 0-15 år Har en lang uddannelse Kilde: DI Handels analyse om danskernes adfærd på online markedspladser 2018
Når noget bliver for stort…? Dominerende markedsposition Online Når noget bliver for stort…? Dominerende markedsposition De sætter betingelserne Data ejes af markedspladserne Kan udnyttes til unfair konkurrence Løsning: Flere markespladser Alternativt: Regulering
Size matters…