Elektronisk tinglysning 2010 - Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Sagsgang til håndtering af virksomheders anmodning om fritagelse fra Digital Post
Digital Tinglysning - e-TL
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Fuldmagter i tinglysningen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Udlægning af en ny cache
Domstolsstyrelsen - Tinglysningsprojektet Oktober 2006
Digitale pantebreve Hvad er nyt?.
Stiftende generalforsamling
Digital tinglysning i praksis
Underskriftsdatabasen Digitale underskriftsprotokoller.
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Tast selv-service – opret fuldmagt
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Selvbetjeningsløsninger på
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus for stedfortrædere
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
e-Tinglysning WebService Arkitektur
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
DIGITAL TINGLYSNING Bent Carlsen Præsident for Østre Landsret Danske BOLIGadvokater 24. marts 2006.
Domstolsstyrelsen August 2006
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © E-TL - Test og Teknikgruppemøde 9. Februar 2007.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
Optagelse.dk for forældre og elever i grundskolen
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Fuldmagtsdatabasen Digitale fuldmagter.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Sådan bestiller du mad hos Bagelsringen. Gå til denne hjemmeside.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Workflow information - februar 2009
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Gennemgang af ansøgningsflowet for ansøgere til de videregående uddannelser 30. Januar 2017.
Foreningsguide koege.kultur.egon.dk/forening
Hold dit NemID for dig selv
Bestilling og ordrebekræftelse
Nye digitale løsninger
Kontakt til deltagerne
Sådan anmelder du en skade!
Modul 07, Elektronisk post
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Databehandleraftaler
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Præsentationens transcript:

Elektronisk tinglysning 2010 - Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen

Berigtigelse af adkomstrubrik Højesteretsdom – boligafdelinger kan ikke have et CVR-nr. Tinglysningsretten har registreret boligorganisationen som ejer af ejendommen. Det ses ved, at det er boligorganisationens CVR-nr. som står under ejeroplysningerne i adkomstrubrikken i Tingbogen. Løsning: RD beder Tinglysningsretten berigtige den fejlagtige registrering af ejerskabet ved fremsendelsen af pantebrevet – det betyder, at tinglysningen af pantebrevet skal behandles manuelt hos retten.

Ejendommen identificeres og vælges på Tinglysning.dk

Systemet viser debitor, som er adkomsthaver på ejendommen

Valg af anden debitor Debitor (=adkomsthaver) er registreret ved et CVR-nr. CVR-nr. er boligorganisationens og det ønskes ikke benyttet. Teksten ”Debitor fremgår ikke af listen” markeres og der åbnes et nyt vindue, hvor debitor i stedet kan angives med navn og adresse.

Debitor oprettes uden brug af CVR-nr. alene med navn og adresse.

Korrekt debitor vælges, i stedet for den debitor som Tingbogen foreslår

Debitor markeres med flueben og der trykkes ”Tilføj debitor”

Information til Tinglysningsretten om ændring af oplysninger om ejer i Tingbogens adkomstrubrik

Ved valg af underskriftsmetode er debitor fortsat kun opført ved navn og adresse

I det digitale pantebrev, er debitor angivet med navn og adresse Debitor er anført med navn og adresse

De forskellige signeringsmetoder Når et digitalt tinglysningsdokument er dannet kan det signeres på én af tre følgende måder: Signering med Egen digital signatur Fuldmagt Anmelderordning

Signering med egen digital signatur Egen digital signatur kan bruges til at signere alle typer digitale tinglysningsdokumenter signere digitale fuldmagter Tinglysningsretten har ansvaret for at kontrollere, at den der har signeret tinglysningsdokumentet er berettiget til det. Tab som følge af falsk kan kræves erstattet af det offentlige.

Hvordan får man sin egen digitale signatur? Gå ind på www.Dan-ID.dk og bestil digital signatur Skriv personnummer og postnummer og e-mail Vælg ”Installer med standard indstillinger” Accepter vilkår Derefter modtager du en mail med bekræftelse på bestillingen

Hvordan får man sin egen digitale signatur? - fortsat… Hos Dan-ID foretages en række kontroller for at sikre, at den digitale signatur udstedes til den rette person. På baggrund af det indtastede personnummer og postnummer indhenter Dan-ID - via Det centrale Personregister - navn og adresse på ansøgeren, og det kontrolleres om denne er myndig.

Hvordan får man sin egen digitale signatur? - fortsat… Ansøgerens e-mail-adresse anvendes til at sende installationsvejledning og link til signaturen. Et brev sendes til ansøgerens adresse med den pin-kode, som skal bruges ved oprettelsen af den digitale signatur Vejledning fremgår af brevet

Bestilling af signatur hos Dan-ID 1.

Bestilling af signatur hos Dan-ID 2.

Bestilling af signatur hos Dan-ID 3.

Bestilling af signatur hos Dan-ID 4.

Hvordan signerer man tinglysningsdokumentet med sin egen digitale signatur? Hvis de tegningsberettigede for boligafdelingen selv har digital signatur skal pantebrevet underskrives i den såkaldte ”Underskriftsmappe.” De tegningsberettigede behøver ikke være samlet ved underskriftssituationen. Der kan signeres på et hvilket som helst tidspunkt i døgnet, når det passer den tegningsberettigede. Ej vitterlighedsvidner

Signering i ”Underskriftsmappen” Gå på internettet Gå ind på Tinglysningsrettens hjemmeside: www.tinglysning.dk Log på tinglysning Gå ind under ”Mine tinglysninger”. Tryk på ”Underskriftsmappen”. I billedet ”Underskriftsmappen” ses pantebrevet fra RD under ”Dokumenter der kan underskrives”. Det er muligt at åbne pantebrevet og se dets indhold, inden man underskriver.

Signering i ”Underskriftmappen” - fortsat Vælg pantebrevet, du vil signere og tryk på ”Underskriv” Underskriv dokument ved at indtaste dit kodeord Når pantebrevet er underskrevet, fremkommer en besked fra Tinglysningsretten om at ”Underskriften er godkendt og gemt” RD får besked, når pantebrevet er underskrevet af samtlige tegningsberettigede. Herefter sender RD pantebrevet til tinglysning.

Signering med digital signatur 1.

Signering med digital signatur 2.

Signering med digital signatur 3.

Signering med digital signatur 4.

Signering med digital signatur 5.

Udfordring ved brug af egen signatur I øjeblikket er underskrift med de tegningsberettigedes egne digitale signaturer ikke mulig på grund af teknisk fejl på tinglysning.dk. Man har ikke lavet en IT-løsning, hvor det er muligt at underskrive som tegningsberettiget for en juridisk person uden CVR-nr.

Signering ved fuldmægtig Fuldmægtigen skal have digital signatur og må ikke have egen interesse i dispositionen (derfor ej fuldmagt til RD). Fuldmagt kan bruges til at signere alle typer digitale tinglysningsdokumenter. Fuldmagten kan begrænses til kun at angå signering af bestemte typer dokumenter, f.eks. pantebreve Fuldmagten skal signeres af de tegningsberettigede for fuldmagtsgiver (fx låntager ved signering af pantebrev.). Det kræver, at de tegningsberettigede ifølge boligafdelingens vedtægter kan give fuldmagt til, at andre signerer pantebrevet digitalt på deres vegne. I modsat fald vil Tinglysningsretten afvise fuldmagten.

Forslag til hvordan en ændring af vedtægterne kunne se ud Boligorganisationen og dens enkelte afdelinger forpligtes ved underskrift enten af den samlede bestyrelse eller af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være bestyrelsens formand eller næstformand, i forening med forretningsføreren/direktøren, hvis en sådan er ansat. Boligorganisationens bestyrelse kan meddele en forretningsførende boligorganisation fuldmagt til af forpligte boligorganisationen og de enkelte afdelinger. Er det besluttet, at en boligafdeling skal optage lån mod at give pant i sin ejendom, kan boligorganisationens bestyrelse tillige meddele et finansielt institut fuldmagt til at signere digitale tinglysningsdokumenter med forpligtende virkning for boligafdelingen." eller mere generelt: "Boligorganisationens bestyrelse kan tillige meddele fuldmagt til at andre f.eks. en advokat eller et finansielt institut kan signere digitale tinglysningsdokumenter med forpligtende virkning for de enkelte afdelinger."

Signering ved fuldmægtig – fortsat… Er fuldmagt udstedt til en virksomhed (fx forretningsførende boligorganisation eller advokatfirma med CVR.nr.), kan tinglysning alene ske ved anvendelse af digitale signaturer, som er knyttet til bestemte medarbejdere i eller repræsentanter for virksomheden. Skal andre medarbejdere - end dem der normalt er tegningsberettigede for fuldmægtigen/virksomheden– med bindende virkning kunne signere i henhold til fuldmagten, skal Tinglysningsretten have meddelelse herom. Ansøgning sker ved at udfylde blanketten ”Ansøgning om adgang til Den digitale Tingbog”, som ligger på www.domstol.dk. under ”Digital Tinglysning”.

Signering ved fuldmægtig - fortsat.. Blanketten udfyldes som anført i den tilhørende vejledning. Der afkrydses i feltet ”Oprettelse i underskriftsdatabase med henblik på anvendelse af fuldmagtsordning” På www.Dan-ID bestilles de fornødne medarbejdersignaturer. Medarbejdersignaturen er knyttet til medarbejderens cpr.nr.

Medarbejdersignatur Når medarbejdersignaturen anvendes, kan Tinglysningsretten kontrollere hvilken person, der repræsenterer den pågældende virksomhed. Det almene boligselskab kan få registreret oplysninger om medarbejdersignatur i underskriftsdatabasen, således at medarbejdere kan signere i stedet for de tegningsberettigede. Det samme kan den forretningsførende boligorganisation gøre. Medarbejdersignatur bruges, når en medarbejder underskriver på vegne af den virksomhed, medarbejderen er ansat i.

Fuldmagten Tinglysningsrettens standardfuldmagt bruges og findes som blanket på www.domstol.dk under ”Digital tinglysning”. Underskrives af de tegningsberettigede for fuldmagtsgiver, og underskrives af to vitterlighedsvidner Der må ikke skrives uden for felterne i fuldmagten. Der må ikke skrives med kuglepen i andre felter end dato- og underskriftsfeltet. Ved flere tegningsberettigede underskrives nederst på side 4. Der udfyldes én fuldmagt pr. ejendom, der disponeres over Nyeste vedtægter/tegningsoversigt for fuldmagtsgiver skal indsendes til Tinglysningsretten sammen med fuldmagten. Fuldmagten indsendes til registrering hos Tinglysningsretten, før pantebrevet kan signeres og sendes til tinglysning.

Fuldmagtsdatabasen Fuldmagter scannes ind i Tinglysningsrettens Fuldmagtsdatabase, som e-TL-motoren automatisk kontrollerer signaturerne op imod, når anmelderen i pantebrevet skriver, at signering er sket i henhold til fuldmagt. Tinglysning ved fuldmagt i stedet for ved brug af egen digital signatur øger sagsbehandlings-tiden hos RD og hos Tinglysningsretten, bl.a. fordi tinglysningen af pantebrevet skal afvente rettens kontrol og registrering af fuldmagten.

Hvor findes fuldmagt og ansøgningsskema på domstol.dk? 1

Hvor findes fuldmagt og ansøgningsskema på domstol.dk? 2.

Hvor findes fuldmagt og ansøgningsskema på domstol.dk? 3.

Fuldmagtsblanket 1.

Fuldmagtsblanket 2.

Fuldmagtsblanket 3.

Fuldmagtsblanket 4.

Fuldmagtsblanket 5.

Ansøgningsskema 1.

Ansøgningsskema 2.

Virksomhedssignatur Brug af den såkaldte virksomhedssignatur kræver tilladelse fra Tinglysningsretten, som kontrollerer, at dette er i overensstemmelse med virksomhedens tegningsregler. I Tinglysningsrettens underskriftsdatabase kan der være fastsat begrænsninger for brugen af virksomhedssignatur (f.eks. beløb, dokumenttype osv.). Kun finanssektoren har fået tilladelse, da virksomhedssignatur i andre virksomheder vil være er i strid med tegningsreglerne.

Signering ved brug af anmelderordningen Kan kun bruges af autoriserede anmeldere godkendt af Tinglysningsretten (kræver sikkerhedsstillelse) Kan kun bruges til signering af pantebreve for debitor, kreditor, eller disses værger, samt påtaleberettigede, ægtefæller og adkomsthavere. RD kan kun bruge anmelderordning til signering af pantebreve med en hovedstol på op til 50. mio. kr. RD får fuldmagt til at signere ved brug af anmelderordningen, når låntager underskriver ”Aftale om pantsætning til RD”. RD skal have nyeste vedtægter og tegningsoversigter til brug for kontrol af underskrifter på aftalen.

Signering ved brug af anmelderordningen – fortsat… Forskellen på fuldmagtsordningen og anmelderordningen er, at ved brug af fuldmagtsordningen kontrolleres fuldmagtens indhold og autensitet af Tinglysningsretten, mens det ved brug af anmelderordningen er RD, som foretager kontrollen. Det eventuelle erstatningsansvar for tab som følge af fejl ved kontrollen eller falsk signatur ligger hos den, som foretager kontrollen af fuldmagten. Hvis RD ikke vil/kan påtage sig ansvaret må en anden signeringsmetode anvendes.

Lånesagens dokumenter Følgende dokumenter skal underskrives i hånden af de tegningsberettigede for boligafdelingen (låntager): Aftale om pantsætning (uanset brug af egen digitale signatur på pantebrevet) Tillæg til aftale om pantsætning Evt. Aftale om finansiering og tinglysning Evt. Tinglysningsrettens standardfuldmagt

Overgangssager Når pantebrevet er udstedt på papir – d.v.s. før 8/9-09, skal følgende dokumenter underskrives af de tegningsberettigede: Papirpantebrevet Aftale om lånets rentetilpasning, hvis det er et rentetilpasningslån Aftale om tinglysning af digitalt pantebrev – som indeholder fuldmagt og lånevilkår Evt. Tinglysningsrettens standardfuldmagt.

Lånesagens gang Når RD har modtaget samtlige dokumenter i underskrevet stand, kan der ske tre ting, alt efter hvordan pantebrevet skal signeres: RD signerer pantebrevet ved brug af anmelderordningen og sender det til tinglysning RD sender det digitale pantebrev direkte til den digitale underskriftsmappe, så tegningsberettigede kan signere. Herefter sendes pantebrevet til tinglysning. RD sender den underskrevne fuldmagt til registrering hos Tinglysningsretten. Først når fuldmagten er registreret hos retten, sendes pantebrevet til tinglysning forsynet med fuldmægtigens signatur.

Tinglysningen Når tinglysningsmotoren modtager pantebrevet, sammenstiller den oplysningerne fra anmelderen med: Tingbogens oplysninger om ejendommen Tinglysningsmotorens egne oplysninger om, hvad der må foretages for denne type pantebreve og en oversættelse af disponentens digitale signatur til navn og personnummer. Herefter iværksættes den automatiske prøvelse af pantebrevet. Motoren prøver først, om de formelle krav til et tinglysningsdokument er opfyldt, derefter om dispositionen og ejeren af ejendommen er samme person og endelig om de vilkår, der fremgår af det anmeldte dokument, er i overensstemmelse med de oplysninger, der i forvejen er tinglyst på ejendommen og vilkårene i øvrigt kan tinglyses. Afvises dok. Returneres det til anmelderen med besked om hvorfor.

Tinglysningen - fortsat Tinglyses pantebrevet – eventuelt med frist eller anmærkninger - får anmelder besked herom, med oplysning om dokumentidentifikation, tinglysningstidspunkt, løbenr., anmærkninger, fristdato og årsag til frist. Er der i pantebrevet skrevet individuel tekst til Tinglysningsretten udtages pantebrevet til manuel behandling, da motoren ikke kan forstå dokumentet. Anmelder får besked herom samt om forventet sagsbehandlingstid. Pantebrevet (originalen) lagres i tinglysningsakten, når det er tinglyst. Der gives besked til anmelder, når anmærkninger slettes automatisk i Tingbogen – f.eks. når respektpåtegning er tinglyst.

Spørgsmål ?