Indkøb PÅ AU
Agenda Indkøb i ØB Indkøb i det offentlige Indgåelse af indkøbsaftaler Rammeaftaler Enkeltstående indkøb Indkøbsproces Decentral organisering og e-handel Analyser
Indkøb i ØB Mogens Toft Indkøbschef Agnethe Toft Andresen Team: Strategisk Indkøbspartner Marie-Louiss N. Nordlander Lasse Krongaard Team: Strategisk/operationel Indkøbspartner Maria Frøjk Hansen Strategisk Suheyla Savas Operationel Thomas Kristian Schmidt Team: Strategisk/operationel Morten Willow Nissen Analyse og kontraktstyring Jocelyne Bou-Zeid Kathrine Lynggaard Team: Operationel Indkøbspartner Christina Lyneborg Strategisk Barsel til november 2018 Rikke H. Sørensen Barsel indtil april 2018 Michael I Pedersen Team: Operationel
Analyse og E-handel (kontraktstyring) Indkøb Strategisk Maria F. Hansen Lasse Krongaard Marie-Louiss Nørmølle Nordlander Rikke Hoberg Sørensen Thomas Kristian Schmidt Christina Lyneborg Operationel Kathrine Lynggaard Suheyla Savas Michael I. Pedersen Christina Lyneborg* Lasse Krongaard* Thomas Kristian Schmidt* Analyse og E-handel (kontraktstyring) Morten Willow Nissen Jocelyne Zeid
Indkøb i det offentlige Som en offentlig organisation skal AU overholde en række udbudsregler, når der købes ind. Udbudsreglerne har til formål at sikre, at der skabes konkurrence om offentlige indkøb af varer og ydelser. Herunder skal reglerne sikre ligebehandling og gennemsigtighed overfor leverandørerne.
Indkøb i det offentlige Gældende regler Udbudsloven Tilbudslovens AU Indkøbspolitik Vejledninger/procedurer
Indkøb i det offentlige Udbudsloven og tilbudsloven I udbudsreglerne er der opstillet nogle tærskelværdier der er afgørende for hvilken indkøbsprocedure, der skal følges. Indkøb af vare- og tjenesteydelser Værdi over 1,6 mio. -> EU-Udbud Værdi u. 1,6 mio. -> annoncering eller tilbudsindhentning
Indkøb i det offentlige Udbudsloven og tilbudsloven (fortsat) Når vi skal afgøre om et indkøb overstiger tærskelværdierne, skal vi ikke se på det enkelte indkøb, men derimod betragte det samlede forbrug på tværs af universitetet inden for kategorien. Kontorartikler kontra forskningsudstyr Konklusion: Vi er udbudspligtige på størstedelen af de indkøb, der sker på AU.
Indkøb i det offentlige Indkøbspolitik for AU Gælder for alle anskaffelser på Universitetet AU skal overholde lovgivningen Der skal hentes mindste to tilbud (ingen bagatelgrænse) Tilstrækkelighed (rette kvalitet)
Indkøb i det offentlige Hvad er et udbud? Et udbud er en procedure fastlagt i udbudsreglerne for hvorledes indkøbsaftaler indgås. Reglerne omfatter konkrete tidsfrister, metoder til offentliggørelse og procedurer for tildeling/afslag m.v.
Indgåelse af indkøbsaftaler Rammeaftale eller enkeltstående indkøb? En rammeaftale er en periodekøbsaftale på en indkøbskategori. Eks. møbler / computere / kaffe m.v. Et enkeltstående indkøb er en ”unik” anskaffelse af en vare eller ydelse Eks. MR scanner / sattelit m.v.
Indgåelse af indkøbsaftaler Rammeaftaler Indgås for 2-4 år af gangen med en eller flere leverandører Fast defineret sortiment og/eller miniudbud Enkeltstående indkøb Konkrete aftale om levering af en ydelse eller et stykke udstyr
Indgåelse af indkøbsaftaler Aktuelle indkøbsprocesser Rammeaftale på dentalmaterialer sammen med Aarhus Kommune Rammeaftale på håndværkerydelser Enkeltstående indkøb vedr. drift af kantine på Fuglesangs Alle og Historisk kantine Enkeltstående indkøb af CT-scanner Ca. 50 processer i gang p.t.
Indgåelse af indkøbsaftaler
Indgåelse af indkøbsaftaler
Indkøbsproces Husk at benytte en AU rammeaftale i det omfang der er en rammeaftale der dækker det pågældende indkøbsområde Gennemfør indkøb i overensstemmelse med regler og politik, der hvor indkøbet ikke er dækket af en rammeaftale: Indkøb u. 100.000,- (u. grænseoverskridende interesse): Hent to tilbud Indkøb u. 100.000,- (m. grænseoverskridende interesse): Kontakt indkøb Indkøb o. 100.000,- kontakt indkøb for en vurdering. Dokumentation
Indkøbsproces
Decentral organisering og E-handel Modul i INDFAK til bestilling af varer på indkøbsaftaler Implementering i gang Decentral organisering Hvem skal benytte systemet? Koordinatorer / Indkøbsansvarlige Professionalisering
Indkøbsanalyser
Hvad arbejder vi ellers med? Opfølgning på aftaler, herunder interne og eksterne statusmøder Øget samarbejde med de andre universiteter Persondata Ledelsesinformation Uddannelse for decentrale indkøbere Osv.
Spørgsmål?