Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Klager og den vanskelige samtale
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Mindreåriges patientrettigheder
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
TERM modellen Introduktion til øvelse
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
- Et par tommelfingerregler
Hospitalsenheden VEST
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Persondataforordning Mette Grovermann sekretariatschef, ISOBRO
Persondataforordning
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Kontakt til deltagerne
Introsidernes betydning
Under udbudsgrænserne
Foreningsliv & Persondataforordning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Persondataforordningen
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Personoplysninger i årsrapporter, bestyrelsesreferater og medlemsblade
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Information om Aula til forældre
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Præsentationens transcript:

Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos

Dagsorden for mødet den 23. oktober 2018 Velkomst ved Mette Grovermann Hvordan håndterer vi referater mv. v/ Tanja Blichfeldt Johnsen Kaffepause Brug af fotos? Oplæg og drøftelse. Tak for i dag.

Hvad ved i dag om behandling af fotos. Portræt vs Hvad ved i dag om behandling af fotos? Portræt vs. situationsbilleder Hvad har vi brug for yderligere? Gemme/slette – retten til at blive glemt – samtykke – politikker Kan vi lave nogle fælles guidelines?

Offentliggørelse af billeder på internettet anses normalt for en behandling af personoplysninger. Et billede med identificerbare personer er derfor oplysninger om disse personer. Man skal derfor leve op til de databeskyttelsesretlige regler, når man offentliggør billeder på internettet. Det vil kommer an på en konkret vurdering, om et billede lovligt kan offentliggøres eller ej. Det er i første omgang den, der lægger billedet op (den dataansvarlige), der skal overveje, om offentliggørelsen af billedet er lovlig. Når det skal vurderes, om offentliggørelsen af et billede med børn og unge er lovlig, skal man tænke på, at børn skal gives en særlig beskyttelse, fordi de oftest er mindre bevidste om de risici og konsekvenser, som kan være forbundet med behandling af personoplysninger. Vurderingen af, om der kan ske offentliggørelse af et billede, vil desuden variere alt efter, om der er tale om et situationsbillede eller et portrætbillede. Situationsbilleder er billeder, hvor en aktivitet eller situation er det egentlige formål med billedet. Det kan f.eks. være gæster til en koncert, legende børn i en skolegård eller besøgende i Zoologisk have. Portrætbilleder er billeder, hvor formålet er at afbilde en eller flere bestemte personer. Det kan f.eks. være et skolefoto eller et klassebillede.

Situationsbilleder kan normalt offentliggøres uden, at dem på billedet har givet lov til det. Om et situationsbillede kan offentliggøres uden samtykke kommer bl.a. an på karakteren af billedet og i hvilken sammenhæng billedet indgår. Det er afgørende, at dem der er på billedet ikke med rimelighed kan føle sig udstillet, udnyttet eller krænket, f. eks i forbindelse med markedsføring. I denne forbindelse skal personen på billedets alder også inddrages. Nogle situationsbilleder kan normalt aldrig offentliggøres uden samtykke: Billeder optaget af ansatte på arbejde i en privat virksomhed eller en offentlig myndighed. Billeder af kunder i en forretning, i banken, på posthuset m.v. Besøgende på en bar, natklub, diskotek eller lignende. Hvad med deltagere i en foreningsaktivitet?

Det kræver omvendt normalt samtykke at offentliggøre portrætbilleder Det kræver omvendt normalt samtykke at offentliggøre portrætbilleder. Det er begrundet i, at nogle mennesker kan føle ubehag ved at have sådanne billeder offentliggjort, eventuelt sammen med oplysninger om navn eller lignende. Derfor skal du altid have lov af den eller de personer, der er på billedet, hvis du ønsker at offentliggøre det.    Hvis en skole for eksempel ønsker at offentliggøre klassebilleder af eleverne på en hjemmeside, må det kun ske, hvis skolen indhenter udtrykkeligt samtykke fra hver enkelt af eleverne. Hvis den, der fremgår af billedet er utilfreds med offentliggørelsen, har denne ret til at gøre indsigelse. Den registrerede skal i så fald oplyse, hvilket billede der ønskes slettet og hvorfor. Hvis den eller de personer, der er på billedet, ikke ønsker at have billedet liggende på internettet, bør det umiddelbart fjernes af den dataansvarlige.

Dansk Flygtningehjælp har lavet notat Dansk Flygtningehjælp har lavet notat. Hjemmelen er: Legitim interesse eller en samfundsinteresse alternativt samtykke (efter gældende regler – artikel 7. Nogle fotos falder helt udenfor GDPR. Det svære er naturligvis at afgøre om, et foto er et portræt eller et situationsbillede.

hvad gør vi med Alle de fotos, vi har, i fotobasen … hvad gør vi med Alle de fotos, vi har, i fotobasen …? Hav Systematik i anvendelsen af fotos: - Få styr på hjemlerne - Få styr på retten til at blive glemt – væk fra Database og de sammenhænge, hvor vi kan fjerne det fx facebook - Lav slettepolitik

Robust systematik: - oversigt over elementer i fotosystem - politik med tilknyttede redskaber: samtykke, procedure, instrukser - Sikker database med begrænset antal brugere - samlet overblik over fotos i øvrigt og hvem, der har adgang Procedurer for upload, deling og sletning - procedurer for håndtering af henvendelse til fra fotograferede i henhold til kravene i GDPR - Retningslinjer til frivillige og medarbejdere - Retningslinjer til fotografer - Beskrivelse af overvejelser i relation til GDPR herunder hjemmel, - rettigheder, pligt med tilhørende gråzoner - Rutiner for opfølgning på overholdelse af systematikken.

Åbne spørgsmål: - facebook. - Legitim interesse – eksempler Åbne spørgsmål: - facebook? - Legitim interesse – eksempler? - svært at sondre mellem portræt og situationsfotos - man kan ikke indhente samtykke forlods fx når du tilmelder dig spejderlejren, giver du samtidig samtykke til, at vi må tage billeder og lægge på vores web. - Hvad menes der med, at når noget er offentliggjort, må vi bruge det – offentliggjort Af hvem og hvor? - Hvad er journalistisk øjemed? - Så hvad bruger vi fotos til og hvor længe vil vi opbevare dem er 5 år passende eller 3 år?