Indkøb på AU
Hvem er Vi? Mogens Toft Indkøbschef Agnethe Toft Andresen Team: Tværgående, Byg og IT Indkøbspartner for Arts, Aarhus BSS og Fællesadm. Camilla L. Sørensen Forsker og Laboratorie Casper R. Uldbjerg Team: Tværgående, Byg og IT Analyse Projekt E-handel Christina Lyneborg Forsker og Laboratorie Indkøbspartner for HEALTH Lasse Krongaard Indkøbspartner for ST Marie Frøjk Hansen Team: Tværgående, Byg og IT Marie-Louiss N. Nordlander Rikke H. Sørensen Indkøbspartner for Arts, Aarhus BSS og Fællesadm. På barsel frem til april 2018. Suheyla Kilic Team: Tværgående, Byg og IT Jakob Steen Olesen Analyse
Aarhus Universitet er udbudspligtig Det betyder Aarhus Universitet skal overholde en række udbudsregler, når der foretages indkøb Udbudsreglerne er lavet for at sikre konkurrencen og skabe ligebehandling og gennemsigtighed i forbindelse med indkøb af varer og tjenesteydelser. Indkøb på AU skal ske hos dem, der kan levere den ”rigtige” vare til den bedste pris.
Gældende regler I udbudsreglerne er der opstillet nogle tærskelværdier. Det betyder, at indkøb af varer og tjenesteydelser skal ske i overensstemmelse med reglerne, der er fastsat i den danske udbudslov og i EU’s udbudsdirektiv. Indkøb på AU skal foretages i henhold til den gældende indkøbspolitik.
Gældende regler fortsat Det er vigtigt at bemærke, at ordet ”indkøb” omfatter alle indkøb foretaget af Aarhus Universitet indenfor en enkelt varekategori. Et indkøb af en enkelt vare skal altså ikke nødvendigvis vurderes isoleret set.
Indkøb i fællesadministrationen Opgaver: Samarbejder med Indkøbskoordinatorerne i organisationen om indkøbsområdet Laver analyser i forhold til egnede udbudsområder – før udbud og løbende i kontraktperioden Nedsætter brugergrupper og gennemfører udbud Kontraktopfølgning
Indkøb ved AU Der købes ca. for 1,5 mia. varer og tjenesteydelser årligt på universitetet I 2017 er der indtil nu, gennemført udbud for ca. 22 mio. kr. Dette har resulteret i konkrete, realiserede besparelser på ca. 4,7 mio. kr.
Visioner Visioner for Indkøb: AU skal betragtes som én kunde – alle 4 fakulteter og 42 institutter/centre AU skal lave aftaler med en særdeles høj grad af brugerinddragelse AU skal have fleksibilitet i aftalerne, så de er brugbare og understøtter kerneopgaven Indkøb gør det nemt for indkøberne at handle ind Indkøb sørger for at aftalerne overholdes - af AU såvel som af leverandørerne
Strategi Dialog, dialog og lidt mere dialog: Vi kommunikerer klart i egen organisation – alle aftaler skal overholdes. Og når vi sammen er enige om, hvordan aftalerne skal sammensættes, går det også langt hen ad vejen. Vi sætter hårdt ind overfor leverandørerne. Vi har dialog før et udbud, når aftalen implementeres, og når den ikke overholdes.
Strategi Bedre udbud og bedre aftaler der rummer den fornødne fleksibilitet Basissortimenter med stor volumen og fleksible aftaler for de mere specielle varer Indkøbsanalyser hjælper os med dialogen Indkøbssystem vil hjælpe os med aftaleoverholdelsen
Vejledninger