- Virkelighedsvarianter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fakta-TV og dokumentarfilm
Advertisements

Journalistiske virkemidler
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Filmtekniske virkemidler
// Tv - Dokumentar film.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Almen studieforberedelse
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Medier og kommunikation
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Fakta-tv og dokumentarfilm
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Tegneserier  .
Interview Klik med musen
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
[Navne på dem i gruppen] [EMNET]. [Her skriver I kort om den påstand eller de tal, som I har undersøgt] [Også hvem, der er fremkommet med påstanden/tallene]
Filmanalyse - et grundkursus -
- et forsøg på en analyse
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Tv-reklame.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Verdens værste bødler Sagprosa.
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Reportage Fluen på væggen.
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Introduktion til historie
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Titel – Forfatter - Årstal
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Dansk-historieopgaven
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

- Virkelighedsvarianter Dokumentar - Virkelighedsvarianter

De tre klassiske genrer Den observerende dokumentar Den autoritative dokumentar Den deltagende dokumentargenre

Den observerende dokumentar Viser virkeligheden (observerer) Fluen på væggen ”Kig igennem nøglehullet” Fremstiller virkeligheden så autentisk og ubearbejder som muligt Ægte Skildrer ofte ”lukkede miljøer”

Observerende dokumentar-DONT’s Den observerende dokumentar gør IKKE: Opmærksom på afsenders holdning Iscenesætter ikke (altså er skuespillere, der genspiller begivenheder no-go!)

Observerende doku-sjældenheder Den observerende dokumentar gør kun sjældent: Brug af non-diegetisk musik Voice over Synlig klipning (forstået som montage, match-cut).

Genretræk Lange indstillinger Panorering/zoom fremfor klip Nærbilleder af ansigter Håndholdt kamera Reallyd Mosaikstruktur – (kryds- og parallelklip mellem flere handlingstråde)

Observerende hybrider Observerende portræt (enkelt person) Observerende institutionsportræt Det sociologiske portræt (gruppe)

Casestudie https://www.youtube.com/watch?v=R9TgaIqu6hI 4.1. Miles

Pitchøvelse I skal lave verdens bedste observerende dokumentar. Vælg et emne. Beskriv historiens udvikling ifht. Berettermodellen. Hvilke filmtekniske virkemidler vil I gøre brug af.

Spørgsmål Lange indstillinger (minuttal) Panorering/zoom fremfor klip (minuttal) Nærbilleder af ansigter (beskriv) Håndholdt kamera (minuttal) Reallyd (hvilken effekt har den) Mosaikstruktur – (kryds- og parallelklip mellem flere handlingstråde) (er der det? Minuttal) Hvad er filmens præmis?

Den autoritative dokumentar Vil oplyse og informere om virkeligheden Gør emner så tydelige, letforståelige som muligt Bygger på grundig research (og viser ofte researchen)

Autoritative genretræk Voice of god (autoritativ/alvidende fortæller) Forklarer alt/guider seeren Politisk/samfunds-fokus Opfylder væsentligheds-nyhedskriteriet – relevans for de mange

Flere autoritative genretræk En tydelig påstand (IKKE det samme som præmis) Kronologisk opbygning Interviews Forklarende grafik Arkivmateriale Dramatisk non-diegetisk lyd Iscenesættelse og rekontruktioner Skjult kamera

Den oplysende autoritative doku Natur- eller historiske programmer

Interviewformer autoritativ doku Ekspertinterview Erfaringsinterview (offer, cykeltyv, vidne) Konfrontationsinterview (hvorfor skød du?) Partsinterview (belyser en af flere parters syn på en sag)

Casestudie https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark/-/historien-om-danmark-stenalder

Spørgsmål Voice of god (autoritativ/alvidende fortæller) – er der det? Er der et Politisk/samfunds-fokus? Forklar. Opfylder væsentligheds-nyhedskriteriet – relevans for de mange? Forklar. Er der en tydelig påstand (IKKE det samme som præmis)? Er afsnittet kronologisk opbygning Er der interviews (hvilken type interviews er de?) Er der forklarende grafik Anvendes der arkivmateriale? Er der dramatisk non-diegetisk lyd? Minuttal Bruges der iscenesættelse og rekontruktioner? Noter eksempler.

Pitchøvelse Beskriv handlingens forløb ifht. Beretter + plotpointmodel. Hvilke filmiske virkemidler vil I bruge? Hvad er jeres tydelige påstand? Hvad er jeres præmis?

Den deltagende dokumentar Går i samspil med virkeligheden/vil påvirke virkeligheden

Deltagende doku-genretræk Synlig fortæller – flue i suppen Fortæller deltager aktivt i fortælling Fortæller skaber udvikling i historien (hovedkarakter i fortælling) Anerkender kameraets effekt Videodagbog/personlige vidneudsagn Dokumentarist= detektiv (dette minder lidt om den autoritative dokumentar)

Flere genretræk Voice over er den synlige fortællers stemme Eller lydbroer fra interviews eller samtaler Detektivdokumentarist har et klart ærinde (fastfood/våben/børneporno er nederen f.eks.) Mange interviews

Deltagende doku minder om: Cinema Verite (filmisk sandhed) 60’er doku-bevægelse Ønskede at vise, hvad menneskers møde med virkeligheden gør. Vertov’s: Man with a movie camera fra 29 (13-14 min)https://www.youtube.com/watch?v=z97Pa0ICpn8 Hvorfor kan man sammenligne deltagende doku med MWAMC?

Gruppeopgave Hvilken type af faktaprogram (P. H. Larsen) minder de forskellige dokumentargenrer om? Diskuter – skriv ned – fremlæg. Deltagende doku: Bibi, Hussi, Sarah Autoritative doku: Nina, Freja, Trine Observerende doku: Frederik, Sebastian

Casestudie https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000632/ambassadoren

Spørgsmål Er der en synlig fortæller – en flue i suppen? Er der en klassisk rolle, han indtager? Deltager fortælleren aktivt i fortælling? Giv eksempler, hvor Mads Brügger skaber fortællingens fremdrift. Lav en aktantmodelanalyse af filmens orkestrering. Er der eksempler på, at Mads Brügger anerkender kameraets effekt? Hvilke? Optræder der videodagbog/personlige vidneudsagn? Giv eksempler, hvor den synlige fortæller fungerer som Voice over. Giv eksempler på lydbroer fra interviews eller samtaler Tæl interviews Har Mads Brügger et klart ærinde? Hvad er filmens præmis?

Pitchøvelse Beskriv handlingen ifht. Beretter- + plotpointmodel. Orkestrering – hvilke karakterer er i fortællingen? Hvad er filmens præmis? Hvem er fortælleren – og hvorfor? På hvilken måde ønsker I at påvirke virkeligheden?

Dokumentariske undergenrer Den poetiske dokumentar Den refleksive dokumentar Den performative dokumentar