- Virkelighedsvarianter Dokumentar - Virkelighedsvarianter
De tre klassiske genrer Den observerende dokumentar Den autoritative dokumentar Den deltagende dokumentargenre
Den observerende dokumentar Viser virkeligheden (observerer) Fluen på væggen ”Kig igennem nøglehullet” Fremstiller virkeligheden så autentisk og ubearbejder som muligt Ægte Skildrer ofte ”lukkede miljøer”
Observerende dokumentar-DONT’s Den observerende dokumentar gør IKKE: Opmærksom på afsenders holdning Iscenesætter ikke (altså er skuespillere, der genspiller begivenheder no-go!)
Observerende doku-sjældenheder Den observerende dokumentar gør kun sjældent: Brug af non-diegetisk musik Voice over Synlig klipning (forstået som montage, match-cut).
Genretræk Lange indstillinger Panorering/zoom fremfor klip Nærbilleder af ansigter Håndholdt kamera Reallyd Mosaikstruktur – (kryds- og parallelklip mellem flere handlingstråde)
Observerende hybrider Observerende portræt (enkelt person) Observerende institutionsportræt Det sociologiske portræt (gruppe)
Casestudie https://www.youtube.com/watch?v=R9TgaIqu6hI 4.1. Miles
Pitchøvelse I skal lave verdens bedste observerende dokumentar. Vælg et emne. Beskriv historiens udvikling ifht. Berettermodellen. Hvilke filmtekniske virkemidler vil I gøre brug af.
Spørgsmål Lange indstillinger (minuttal) Panorering/zoom fremfor klip (minuttal) Nærbilleder af ansigter (beskriv) Håndholdt kamera (minuttal) Reallyd (hvilken effekt har den) Mosaikstruktur – (kryds- og parallelklip mellem flere handlingstråde) (er der det? Minuttal) Hvad er filmens præmis?
Den autoritative dokumentar Vil oplyse og informere om virkeligheden Gør emner så tydelige, letforståelige som muligt Bygger på grundig research (og viser ofte researchen)
Autoritative genretræk Voice of god (autoritativ/alvidende fortæller) Forklarer alt/guider seeren Politisk/samfunds-fokus Opfylder væsentligheds-nyhedskriteriet – relevans for de mange
Flere autoritative genretræk En tydelig påstand (IKKE det samme som præmis) Kronologisk opbygning Interviews Forklarende grafik Arkivmateriale Dramatisk non-diegetisk lyd Iscenesættelse og rekontruktioner Skjult kamera
Den oplysende autoritative doku Natur- eller historiske programmer
Interviewformer autoritativ doku Ekspertinterview Erfaringsinterview (offer, cykeltyv, vidne) Konfrontationsinterview (hvorfor skød du?) Partsinterview (belyser en af flere parters syn på en sag)
Casestudie https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark/-/historien-om-danmark-stenalder
Spørgsmål Voice of god (autoritativ/alvidende fortæller) – er der det? Er der et Politisk/samfunds-fokus? Forklar. Opfylder væsentligheds-nyhedskriteriet – relevans for de mange? Forklar. Er der en tydelig påstand (IKKE det samme som præmis)? Er afsnittet kronologisk opbygning Er der interviews (hvilken type interviews er de?) Er der forklarende grafik Anvendes der arkivmateriale? Er der dramatisk non-diegetisk lyd? Minuttal Bruges der iscenesættelse og rekontruktioner? Noter eksempler.
Pitchøvelse Beskriv handlingens forløb ifht. Beretter + plotpointmodel. Hvilke filmiske virkemidler vil I bruge? Hvad er jeres tydelige påstand? Hvad er jeres præmis?
Den deltagende dokumentar Går i samspil med virkeligheden/vil påvirke virkeligheden
Deltagende doku-genretræk Synlig fortæller – flue i suppen Fortæller deltager aktivt i fortælling Fortæller skaber udvikling i historien (hovedkarakter i fortælling) Anerkender kameraets effekt Videodagbog/personlige vidneudsagn Dokumentarist= detektiv (dette minder lidt om den autoritative dokumentar)
Flere genretræk Voice over er den synlige fortællers stemme Eller lydbroer fra interviews eller samtaler Detektivdokumentarist har et klart ærinde (fastfood/våben/børneporno er nederen f.eks.) Mange interviews
Deltagende doku minder om: Cinema Verite (filmisk sandhed) 60’er doku-bevægelse Ønskede at vise, hvad menneskers møde med virkeligheden gør. Vertov’s: Man with a movie camera fra 29 (13-14 min)https://www.youtube.com/watch?v=z97Pa0ICpn8 Hvorfor kan man sammenligne deltagende doku med MWAMC?
Gruppeopgave Hvilken type af faktaprogram (P. H. Larsen) minder de forskellige dokumentargenrer om? Diskuter – skriv ned – fremlæg. Deltagende doku: Bibi, Hussi, Sarah Autoritative doku: Nina, Freja, Trine Observerende doku: Frederik, Sebastian
Casestudie https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000632/ambassadoren
Spørgsmål Er der en synlig fortæller – en flue i suppen? Er der en klassisk rolle, han indtager? Deltager fortælleren aktivt i fortælling? Giv eksempler, hvor Mads Brügger skaber fortællingens fremdrift. Lav en aktantmodelanalyse af filmens orkestrering. Er der eksempler på, at Mads Brügger anerkender kameraets effekt? Hvilke? Optræder der videodagbog/personlige vidneudsagn? Giv eksempler, hvor den synlige fortæller fungerer som Voice over. Giv eksempler på lydbroer fra interviews eller samtaler Tæl interviews Har Mads Brügger et klart ærinde? Hvad er filmens præmis?
Pitchøvelse Beskriv handlingen ifht. Beretter- + plotpointmodel. Orkestrering – hvilke karakterer er i fortællingen? Hvad er filmens præmis? Hvem er fortælleren – og hvorfor? På hvilken måde ønsker I at påvirke virkeligheden?
Dokumentariske undergenrer Den poetiske dokumentar Den refleksive dokumentar Den performative dokumentar