Spændingsfelter i vejledningsloven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Advertisements

Hvad har eleverne brug for, når de kommer ud af skolen? Adm. direktør Stina Vrang Elias Tænketanken DEA Helsingør Kommune Sommermøde ● Tirsdag den 2. august.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
UPV i Horsens Kommune Naturlig forlængelse af ny lovgivning for UPV Ønske om – ensartet praksis i kommunen – italesættelse af vurderingsparametrene – bedre.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Karrierelæring og karrierekompetencer ”Karrierekompetence er at vide, hvad man har lyst til i livet. Det handler om at kende de muligheder, der er, og.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Forebyggelse af rocker- og banderekruttering København 23. Maj 2016.
DET INTERNATIONALE OMRÅDE DIO præsentation af Jonathan Stoker.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Hvad får man ud af at deltage i et talentforløb? Oplæg v. fuldmægtig Jeppe Winkel Pedersen Integrationsministeriets departement den 10. oktober 2008.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Ungdommens Folkemøde
Modul 6: Personlig salgscoaching
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Studieretningsprojektet
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Studieretningsprojektet
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
© Markedsanalyse i teori og praksis, 1
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Portfolio IT B.
BygSoL Søren Beikes ´13.
Kært barn har mange navne
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
PL møde med praksisfeltet
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Erfaringer fra en kritisk ven
Introduktion til kurset
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
og frivillige/ufrivillige
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
LEAPS Projektplanlægning 21. marts 2017
Afslutning af konference v/ Erik LAursen
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Det gode samarbejde -Patientinvolvering som etisk koncept
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Forventninger til jer forældre
Hvor kan jeg hente hjælp?
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Et forhandlingsspil om EU, global opvarmning og den grønne omstilling
Samfundsvidenskaberne
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
30 minutters oplæg, en times arbejdssession
professionsideal for lærere
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 8: Supervision og sparring
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Spændingsfelter i vejledningsloven Kenneth og Miriam Spændingsfelter i vejledningsloven

KOLONISERING AF DE UNGES LIVSVERDEN i teori og praksis. oplæg KOLONISERING AF DE UNGES LIVSVERDEN i teori og praksis.

Livsverden systemverden SPÆNDINGSFÆLTER Lovgivningen Kritisk teori Individ samfund Livsverden systemverden (kap. 1. §1, stk. 1). Pligt til at være i uddannelse. (kap. 1a, § 2a). Målrettet vejledning, fokus på dem der vil have svært ved at træffe valg og gennemføre en ungdomsuddannelse. (kap. 1, § 2, stk. 2).

Vanskeligt at forudse konsekvenserne af ens egne handlinger og valg. TEORETISK PERSPEKTIV Post moderne samfund. Autoriteter er flertydige og traditioner er ikke længere afgørende som før. Vanskeligt at forudse konsekvenserne af ens egne handlinger og valg. Identitetsdannelse = Den enkeltes ansvar Giddens (1991)

Teoretisk perspektiv: ”KOLONISERING AF DE UNGES LIVSPLANLÆGNING” : 1) Pligt til uddannelse, systemverden styrer den unges livsverden. 2) Den unge skal selv tage ejerskab over sine muligheder for læring og uddannelse. Lære at tage valg, refleksion. Giddens (1991)

Empirisk perspektiv:

Spørgsmål og diskussion.