Verbal kommunikation Ord og samtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Identitet – hvem er jeg ?.
Om feedback og tilbagemeldinger
MUNDTLIG FREMSTILLING
Klasseledelse og cooperativ learning
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mundtlig fremlæggelse
Visioner V anløse skal være en A ttraktiv bydel, der med vægt på N atur og historie, et L evende handels- og kultur- og idrætsliv, finder milj Ø rigtige.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den vanskelige samtale
Planlægning - TD.  Over 3 meterOffentlig zone  Ca. 1,2 – 3 meterSocial zone  Ca. 40 cm – 1,2 meterPersonlig zone  Mindre end 40.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Vejlederens kommunikation
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Pædagogisk forår i København
Tv-reklame.
Hvordan spørger man anerkendende?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Indhold Hvad er Actio? Mundtlig fremførsel af talen Svært at beskrive og systematisere Artikulation Tempo og Pausering Styrke Melodik Klang
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
 Language and Gesture  Peter  Nikolaj  Stemme og Krop  Lasse  Joakim.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Aristoteles’ fem faser
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Målrettet kommunikation
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Borgertemperaturmåling – UU’s modtagelse, juni 2017
Kommunikation Modul A.
Demens Anne Mette Jensen.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Oplæsningens byggeklodser
"De er jo så søde alle sammen"
Den gode tone Lse.
Ekstern kommunikation
MUNDTLIG FREMSTILLING
Den gode tone Lse.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Præsentationens transcript:

Verbal kommunikation Ord og samtale Vær opmærksom på, at vi ikke forstår ordene ens. Vi tolker ud fra vores forståelse, viden og erfaring. For at mindske misforståelser er det vigtigt at udtrykke sig klart og tydeligt Tilpasse sproget til modtageren

Øvelse i verbal kommunikation Find sammen med din værelseskammerat Overkøjen går ned i Arnen, underkøjen bliver tilbage Vi mødes om tre minutter Find på en rigtig sjov historie Alle pigerne skal være sure og ligeglade – alle drengene skal være super glade og helt vilde med historien

Nonverbal kommunikation kan erstatte, supplere, modsige samt regulere den verbale kommunikation Understøtter følelser og tanker Kan fremhæve dit budskab mimik øjenkontakt gestik kropsholdning udseende beklædning

Paraverbal kommunikation Pauser Lyde: ”øhhh, såå, ikk´, …” Stemmeføring Artikulation, tydelig udtale Kan både styrke og svække din troværdighed

Øvelse i mundtlige virkemidler Find sammen med dine sidemand fra klassen Fortæl om din dag fra du stod op til nu… (2 minutter pr. pers.) Skift stemning undervejs i din fortælling Entusiastisk Ligeglad Virkelig vred Lettet Genert Glad

Refleksioner over øvelsen Hvordan gjorde kammeraten, når stemningen skiftede? Hvilke virkemidler gjorde I brug af? Hvad gjorde det ved historiens indhold? Hvilke virkemidler skal der inddrages i en god og troværdig tale?