FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Værktøj hjælpemiddel, som mennesker bruger, når de har et problem eller en opgave, som de de ikke uden hjælp kan klare Et problem kan nogle gange løses.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Introduktion til Sprogpakken
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Substantiver Navneord.
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Workshop Motivation og fokus på målet
Ordklasser.
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren. Køberen rækker sælgeren brochuren. Medarbejderen viser chefen brevet. Chefen viser medarbejderen brevet.
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen.
Ordklasser.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand
Wirtschaftsprüfung: Nordisches Modell auf dem Prüfstand!? Deutsch-Dänisches Seminar, Sept 2013 Tom Vile Jensen, FSR – danske revisorer.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
INTERREG 5 A Konferenz Stand der Programmierung des gemeinsamen INTERREG 5 A Programms Status på programmeringen af det fælles INTERREG 5A program Susanne.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Micron Associates Travel Guide: TOP DESTINATION ory/top-destination/
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
De etiske aspekter ved Red Bulls branding- strategi VED LOUISE JELLESMARK OG PERNILLE VILDSTED NIELSEN.
Velkommen til Workshop 1: Salg, kommunikation og kultur arrangement/Veranstaltung* 13. Juni 2016 *Eine Veranstaltung ist ein zeitlich begrenztes und geplantes.
TCPA und DRM ● Ha nn o 'Ri nc e' Wa gn er ● wa gn nc e.d e wa gn nc e.d e ● htt p:// ww w.ri nc e.d e/ htt p:// ww w.ri nc e.d e/
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ.
Hans Christian Andersen Gemacht von Karoline og Sille.
Værn mod udsættelse for farlige stoffer Videnskonference
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren.
Den nye mundtlige eksamensform
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
Korpuslingvistik i tyskundervisningen i det almene gymnasium
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Statens HR – Implementeringskoncept
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
Præsentationens transcript:

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog Ideen med funktionsgramma-tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk form se den sproglige struktur for sig. Eller man ser for sit indre øje hvor forholdsordet har sin plads i systemet Dermed skyder man en genvej til tyskernes ”medfødte” følelse for kasus. FUNKTIONSGRAMMATIK KASUSsprog præpositioner med obligatorisk kasusbinding Kortfattet præsentation Sven Erik Bruun 2011©

Prioritering af præsentationsrækkefølgen i undervisningen Verber i præsens objektiv kasus Præpositionel kasus Adverbiel kasus Verbets tider, former og verbalsyntaks • -t •• -en Maskulinum def. & indef. derefter fem, neut & plur engang, når objektiv kasus fungerer langs hen ad vejen når kursisten føler overskud og får behov for at kunne udtrykke tidsvariation

der er to typer kasus, som anvender det samme værktøj durch für aus an über trotz vor wider zwischen bei während mit ohne zu statt in hinter gegen auf nach wegen von seit neben um innerhalb unter der er to typer kasus, som anvender det samme værktøj m f n pl NOM der die das die AKK den die das die GEN des+s der des+s der DAT dem der dem den+n Når navneordet står uden forholdsord, styres kasus med udgangspunkt i handlingen Når der er et forholdsord knyttet til navneordet, styres kasus af forholdsordet KASUS styret af præposition KASUS styret af handlingen

Præpositioner med obligatorisk kasusstyring der die das die ein eine ein AKK den die das die einen eine ein durch, für, gegen, ohne, um, wider … GEN des +s der des +s der eines+s einer eines+s statt, trotz, während, wegen, -halb … DAT dem der dem den +n einem einer einem aus, bei, mit, nach, seit, von, zu …

der die das die ein eine ein AKK den die das die einen eine ein durch, für, gegen, ohne, um, wider … GEN des +s der des +s der eines+s einer eines+s statt, trotz, während, wegen, -halb … DAT dem der dem den +n einem einer einem aus, bei, mit, nach, seit, von, zu … Zurück zu Büro Nach d Kundenbesuch bei d Firma Wilder & Sohn KG fährt Marco mit sein Wagen vo Parkplatz durch d Stadt zu Autobahn. Herr Wilder Junior hat 100 Schreibblockverpackungen zu Sonderpreis bestellt. Lieferung: sofort. Dabei gewährt der Lieferant dem Kunden einen Introduktionsrabatt von 15%. Zahlbar bis Monatsende. Marco ist mit d Auftrag sehr zufrieden. m em er em m ie r m em

Pædagogisk rådgivning og konceptudvikling Formidling af kurser og efteruddannelse Etablering af virksomhedsakademier Projektledelse Nekselø