Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Korpuslingvistik i tyskundervisningen i det almene gymnasium

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Korpuslingvistik i tyskundervisningen i det almene gymnasium"— Præsentationens transcript:

1 Korpuslingvistik i tyskundervisningen i det almene gymnasium
Malou Jacobsen Tysk på Aalborg Universitet SSK på KU, den 2. november 2018

2 Struktur Bevæggrund Korpuslingvistisk metode
Didaktisk design og empiri Væsentlige resultater Problematisering og videre forskning

3 Bevæggrund Lingvistik i fremmedsprogsundervisningen
Personlig erfaring på gymnasium

4 Bevæggrund Autentisk sprog i kontekst  virkelighedsnær læring
”Anvendelse af databaser og netbaserede modersmålskorpora i fremmedsprogsundervisningen giver et autentisk udgangspunkt for at studere det enkelte sprog i skrift og tale på en måde, hvor de studerende ikke får den sproglige viden præsenteret af læreren, ordbogen eller grammatikken i en tilrettelagt, abstrakt form.” (Andersen 2006: 52, i kursiv i original). Autentisk sprog i kontekst  virkelighedsnær læring Elever som producenter af viden  motivation

5 Korpuslingvistisk metode
Større (digitaliserede) tekstsamlinger Empirisk og funktionelt anlagt sprogvidenskab Undersøgelse af sproglige tvivlstilfælde, fx ordvalg, kollokationer, grammatik osv. Kritisk arbejde med sprog i autentisk kontekst (jf. læringsmål for Tysk A) (Lemnitzer & Zinsmeister 2015; Undervisningsministeriet - Læreplan Tysk fortsættersprog A 2017)

6

7 Korpuslingvistisk metode
Kvantitativ-kvalitativ analyse Induktiv (korpusbaseret) og/eller deduktiv (korpusstøttet) tilgang Avissprog (pressesprog) som standardsprog Den konkrete opgave: Styrer tvivlspræpositionerne dank, statt, trotz, während og wegen genitiv eller dativ i det tyske avissprog?

8 wegen som genitivpræp.

9 wegen som dativpræp.

10 Didaktisk design og empiri
4 moduler á 90 min. med et 3g-hold med tysk på A-niveau på Aalborg Katedralskole Kommunikativ task: Problemløsning i grupper om en informationskløft Tre faser: før-task, under-task og efter-task Refleksiv læring (Kirkebæk og Hansen 2015; Dohn og Johnsen 2009: 28, 176, )

11 Didaktisk design og empiri
Før-task Under-task Efter-task 1. modul 2. modul 3. modul 4. modul Teoretisk indføring i korpuslingvistik Praktisk indføring i arbejdet med korpusset Gruppearbejde om de tyske tvivls-præpositioner Gruppearbejde og fremlæggelser på ”sprogforsker-konference” Lærerobservationer Elevrefleksioner Gruppearbejdet (skr. og mdt.)

12 Væsentlige resultater
Formulering Vi kan, ud fra vores indsamlede resultater konkludere, at den tyske præposition “trotz” i dag, kun styrer genitiv i det tyske sprog. “trotz” styrelse af dativ er i løbet af 1900-tallet og starten af 00’erne langsomt forsvundet fra det tyske sprog. Selvom Gyldendals skriver, at “trotz” både styrer genitiv og dativ, så er den klart mest brugte form den dag i dag genitiv. Det var endda ikke muligt at finde nogle eksempler på brugen af “trotz + dativ” i det nye korpus ( ). (Gruppe 3: ”trotz”)

13 Væsentlige resultater
Fire ud af fem grupper producerede korrekt lingvistisk teori Metodisk og analytisk bevidsthed Høj motivation Kritisk sans og sprogbevidsthed Sproget som noget foranderligt

14 Elevrefleksioner Korpusset er en god ting, fordi vi lærer om det rigtige tyske sprog. Man lærer, hvordan man bruger skriftsproget rigtigt. Jeg tænker, at jeg kan bruge korpusset, når ordbogen ikke har nok informationer om et ord. Alligevel kræver brugen af korpusset mere sprogforståelse end brug af ordbog. (Citater fra anonyme elevrefleksioner, oversat fra tysk til dansk)

15 Problematisering og videre forskning
Krav til stor sproglig viden og sprogforståelse, dvs. A-niveau Tid vs. udbytte Videre forskning

16 Litteratur Andersen, Hanne L. (2006). Underviserens rolle fra centrum til periferi – eksempler på anvendelse af IT i sprogfagene. I Mathiasen, Helle (red.): Læring og IT – kompetenceudvikling på de videregående uddannelser (2014), Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, s Dohn, Nina B. og Johnsen, Lars (2009). E-læring på web 2.0. København: Samfundslitteratur. DWDS-Korpus. Korpora im DWDS. Besøgt d. 6. oktober 2018. Gyldendals ordbøger. Besøgt d. 6. oktober 2018. Kirkebæk, Mads J. und Hansen, Pia B. (2015). Tasks. I Andersen, Hanne L. et. al. (red.): Fremmedsprog i gymnasiet. Teori, praksis og udsyn (2015), 1. Ausgabe, 2. udgave, København: Samfundslitteratur, s Lemnitzer, Lothar og Zinsmeister, Heike (2015). Korpuslinguistik. Eine Einführung, 3. udgave. Tübingen: Narr Verlag. Undervisningsministeriet. Læreplan Tysk fortsættersprog A – stx Besøgt d. 16. oktober 2018.


Download ppt "Korpuslingvistik i tyskundervisningen i det almene gymnasium"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google