Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Klager og den vanskelige samtale
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
Introduktion til Sprogpakken
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Valg til skolebestyrelsen - en orientering om de regler, der gælder for skolebestyrelsesvalget 2010.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Dan Zielke og 1.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Det nye Socialtilsyn.
Muligheder og rettigheder
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Socialtilsyn Region Hovedstaden Møde i KKR den 16. april 2013.
1 Det Fælles Samråd for udviklingshæmmede lovovertrædere i Syddanmark og tilsynet med målgruppen Hvad slags kriminalitet? Eksempler på udviklingshæmmede.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Underretningsstatistik. Antal per barn Hvem underretter?
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Voksenansvar
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Job, Vejlednings- og Opkvalificeringscentre
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Nødværge og nødret
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Kontakt til deltagerne
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Velkommen til 4. kursusdag Plejefamiliens kompetencer
Specialundervisningens rammer
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Præsentationens transcript:

Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning Kommunale plejefamilier

Formål med registrering og indberetning Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten skal registreres og indberettes. Formålet med registrering og indberetning er at sikre: Opfølgning i forhold til det enkelte barn eller den unge Opfølgning i forhold til anbringelsesstedet Gennemskuelighed om, hvad der foregår på stedet Retssikkerhed for børnene og de unge Refleksion og læring hos den kommunale plejefamilie Den kommunale plejefamilie er ansvarlig for registreringen. Registrering og indberetning

Registrering og indberetning Registreringsskema Registreringen skal ske i det skema, der hører til bekendtgørelsen om voksenansvar for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet. Bilag 1a: Indberetningsskema til døgninstitutioner og opholdssteder Bilag 1b: Indberetningsskema til kommunale plejefamilier Registrering og indberetning

Indgreb der skal registreres og indberettes – kommunale plejefamilier § 8 Afværgehjælp Magtanvendelse i øvrigt Registrering og indberetning

Oplysninger, der skal registreres Følgende oplysninger SKAL registreres: Generelle oplysning om den kommunale plejefamilie Oplysninger om den / de involverede voksne Oplysninger om barnet eller den unge Dato og tid for indgrebet Sted for indgrebet Oplysninger om indgrebet: Indgrebets art Beskrivelse af indgrebet Begrundelse for indgrebet Oplysninger om inddragelse af barnet eller den unge Plejeforælderens vurdering af indgrebet og kommentarer til registreringen Registrering og indberetning

Supplerende oplysninger Følgende oplysninger kan registreres: Refleksion og supplerende oplysninger Supplerende oplysninger: Supplerende oplysninger af betydning for indgrebet Opfølgning i forhold til barnet eller den unge Opfølgning i den kommunale plejefamilie Fremtidige planlagte eller iværksatte forebyggende foranstaltninger Andre supplerende oplysninger eller kommentarer Registrering og indberetning

Registrering og inddragelse af barnet Den kommunale plejefamilie skal straks inden for 24 timer registrere hændelsen Barnet skal gøres bekendt med registreringen og skal have tilbud om at lave sin egen redegørelse, der kan følge indberetningen Registrering og indberetning

Indberetning og orientering Der skal uden ugrundet ophold sendes en kopi af indberetningen til den anbringende kommune Socialtilsynet skal have indberetningen tilsendt ved udgangen af måneden Orientering Forældremyndighedsindehaveren skal uden ugrundet ophold orienteres om episoden Registrering og indberetning

Indberetning ved formodning om påtale Ved begrundet mistanke om, at en foretaget handling kan medføre påtale, herunder et eventuelt strafansvar, skal den kommunale plejefamilie straks registrere hændelsen (skemaet i bilag 1b) til bekendtgørelsen) Umiddelbart herefter sendes indberetningen til socialtilsynet Socialtilsynet skal vurdere, om indberetningen giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser, herunder om der skal rettes henvendelse til politiet Barnet eller den unge skal gøres bekendt med registreringen, og kan udforme sin egen redegørelse Indberetningen skal sendes til den anbringende kommune samtidig med, at den sendes til socialtilsynet Forældremyndighedsindehaveren skal orienteres Registrering og indberetning

Registrering og indberetning Retskilder Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 619 af 8. juni 2016), § 21 Lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om folkeskolen (Lov nr. 647 af 8. juni 2016) Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1543 af 13. december 2016), § 3 Lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1544 af 13. december 2016), § 3 Bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge (Bek. nr. 1707 af 20. december 2016), §§ 22-23 Vejledning til lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Vejl. nr. 10370 af 21. december 2016), pkt. 140-148 Registrering og indberetning

Registrering og indberetning Lovens ordlyd § 21 Stk. 1. Magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter §§ 8-14, 16 og 19 og magtanvendelse i øvrigt skal registreres og indberettes af anbringelsesstedet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets eller den unges ophold på anbringelsesstedet, jf. §§ 9 og 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med anbringelsesstedet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn. Stk. 2. Barnet eller den unge, der har været udsat for magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten, skal gøres bekendt med indberetningen og have lejlighed til at udtale sig om episoden. Registrering og indberetning

Registrering og indberetning Lovens ordlyd § 21 fortsat Stk. 3. Ved magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter stk. 1, der har fundet sted på en intern skole på et opholdssted eller en døgninstitution efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social service, skal anbringelsesstedet endvidere foretage indberetning til kommunalbestyrelsen i anbringelsesstedets beliggenhedskommune. Stk. 4. Ved magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter stk. 1, der har fundet sted på et kommunalt eller regionalt anbringelsessted, skal anbringelsesstedet endvidere orientere den kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen. Stk. 5. Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om registrering og indberetning efter stk. 1-4. Registrering og indberetning

Bekendtgørelsens ordlyd § 22 Stk. 1. Ved magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter §§ 8-14, 16 og 19 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, samt ved magtanvendelse i øvrigt, skal anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den kommunale plejefamilie inden for 24 timer registrere hændelsen på det indberetningsskema, der fremgår af bilag 1 a eller 1 b. Stk. 2. Barnet eller den unge, der har været involveret i episoden, der udløste magtanvendelsen, skal gøres bekendt med registreringen, jf. stk. 1, og have lejlighed til at ledsage denne med sin egen redegørelse for episoden. Registrering og indberetning

Bekendtgørelsens ordlyd § 22 fortsat Stk. 3. Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den kommunale plejefamilie skal uden ugrundet ophold sende kopi af indberetningsskemaet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnet eller den unges ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, samt orientere forældremyndighedsindehaveren. Stk. 4. Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den kommunale plejefamilie skal ved månedens udgang indsende kopi af indberetningsskemaerne sammen med eventuelle relevante kommentarer til det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn. Registrering og indberetning

Bekendtgørelsens ordlyd § 22 fortsat Stk. 5. Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder skal endvidere orientere den kommunale eller regionale driftsherre ved månedens udgang, hvis indgrebet har fundet sted over for et barn eller en ung i et kommunalt eller regionalt tilbud. Stk. 6. Socialtilsynet skal gennemgå de indkomne indberetningsskemaer og vurdere, om de giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser. Registrering og indberetning

Bekendtgørelsens ordlyd § 23 Stk. 1. Hvis der er begrundet mistanke om, at der er foretaget en handling, der er undergivet påtale, herunder et eventuelt strafansvar, skal anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den kommunale plejefamilie straks registrere hændelsen på det skema, der fremgår af bilag 1 a eller 1 b, og uden ugrundet ophold sende indberetning herom til det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn. Socialtilsynet skal vurdere, om indberetningen giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser, herunder, om der er rettet henvendelse til politiet. Stk. 2. Barnet eller den unge, der har været involveret i episoden, der udløste magtanvendelsen, skal gøres bekendt med registreringen, jf. stk. 1, og have lejlighed til at ledsage denne med sin egen redegørelse for episoden. Registrering og indberetning

Bekendtgørelsens ordlyd § 23 fortsat Stk. 3. Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den kommunale plejefamilie skal samtidig med indberetningen til socialtilsynet sende kopi af denne til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnet eller den unges ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, samt orientere forældremyndighedsindehaveren. Stk. 4. Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder skal endvidere orientere den kommunale eller regionale driftsherre, hvis indgrebet har fundet sted over for et barn eller en ung i et kommunalt eller regionalt tilbud. Registrering og indberetning