Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

”Vi tager børns fritid alvorligt"
Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Struktureret tematisk sprogarbejde
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
ÅRSHJUL 2009 Hornsyld Idrætsbørnehave
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.
Mit barn skal i skole og SFO! - et oplæg om skolestart på Vejle Midtbyskole.
Analyse- og strukturfase Udbudsmateriale udarbejdes
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Natur og naturfænomener
Opmærksomhedspunkter
Puljeafkast 2017 Afkast i pct. for Nordeas værdipapirpuljer før omkostninger, herunder puljeprovisioner og pensionsafkastskat. Afkast er vist for Bankvalg.
Årshjul Grønnevej 2017 Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Juni Juli Aug. Sept.
Underbilag 1A: Forventning til forløb
U U U U U U U T T T B B B S S U T S B TIDS- OG PROCESPLAN
Årshjul Grønnevej 2016 Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Juni Juli Aug. Sept.
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Børnehaven Engelshøj Årsplan 2016
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
Indstillinger de Nationale hjortevildtgrupper
Opmærksomhedspunkter
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Årshjul Hillerød Jagtforening 2018 / 19
Projektplan Aktivitet Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug
Hvad laver Skolebestyrelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

20152016 2.Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 20152016

Årshjul Vesterbro Børnegård Børnehaverne 2015/16 Fokuspunkt 2. halvår 2015 Krop og bevægelse Vi har valgt at arbejde med læreplanstemaet Krop og bevægelse, da forskellige undersøgelser viser at: Mindst 6 % af alle skolebørn har motoriske vanskeligheder i en sådan grad, at det har betydning for deres indlæring eller sociale udvikling ved skolestart. Samtidig er der mellem 11 og 18 % af børnene i børnehaveklassen der har mellem 2-6 motoriske anmærkninger ved screeningen. At have motoriske udfordringer kan være med til at sætte begrænsninger for barnets leg og lyst til at bevæge sig. Der er klar sammenhæng mellem motoriske vanskeligheder og senere problemer med at lære at læse og skrive. Vi har derfor som mål: At styrke børnenes kropsbevidsthed og motorik  At være med til at give barnet nogle sunde vaner og få lyst til at bevæge sig også fremadrettet.  At barnet får indsigt i krop og sundhed og hvad er godt for mig og min krop.  At også de børn der er til mere stillesiddende aktiviteter finder glæde ved de mere fysiske aktiviteter  At vi efter vores projektperiode får indarbejdet mere bevægelse i dagligdagen. Ved at have fokuspunkter i et halvt år af gangen har vi mulighed for at fordybe os i det enkelte fokuspunkt og gribe det an fra mange forskellige vinkler. Stuerne har mulighed for selv at bestemmer på hvilken måder de vil arbejde med emnet. Fokuspunkterne har vi valgt skal være så store og overordnede at det er muligt også for børnene at komme med deres ideer og input. Vi vægter at følge børnenes spor og interesser så vidt muligt. De to store fokuspunkter laver vi en SMTTE model på, hvor vi nærmere beskriver vores mål, tiltag, tegn og hvordan vi dokumenter og evaluerer på fokuspunktet. Udover vores store fokuspunkter arbejder vi i løbet af året med andre mindre fokusområder, som er relevante i løbet af et år. Der laves også SMTTE på en del af disse fokuspunkter. SMTTE er den model vi arbejder med for at nå vores pædagogiske mål Vi har desuden en god vekselvirkning i vores ugeplaner mellem de forskellige temaer i læreplanen. Fokus på udeliv: Det er ferietid og vi nyder livet og sommeren udenfor. Vi er to uger i Hastrup med alle børn. Ellers bruger vi tilbud ude i byen, vi passer vores køkkenhave og bader. Fokus på relationer og tryg opstart. Tryg opstart for de nye børn, der er fokus på dannelse af nye relationer og venskaber, både på egen stue og nabo stuen. Vi holder skolesamtaler og 3 måneders samtaler med de nye forældre. Fokus på traditioner: Der forberedes til jul med pynt, nisser, gaveproduktion, julefest, Lucia optog, lysfest og fordybelse i traditionerne omkring jul. Fokus på sprog: Vi arbejder ekstra med sproget på mange forskellige måder. Vi bruger historiefortællinger, sange, rim-remser, sproglege, vrøvleord, tegn og gæt, snakkepakke og sangteater. Fokus på selvhjulpenhed og overgange: Vi arbejder med børnenes overgange. Vi arbejder med styrkelse af selvhjulpenhed og selvstændighed. Storebørns gruppen besøger, skole og fritidshjem. Vores store vuggestuebørn kommer løbende på besøg i børnehaven. Overgangssamtaler holdes med forældre.