Inklusion i Skæring Dagtilbud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Trivsel - et fokusområde
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Er det ikke noget i klassen?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Børns rettigheder - er dine rettigheder
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Hvad render vi rundt og laver?
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Pædagogfagets kernefaglighed
Fællesskab og relAtioner i fdf
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Skoleparathed Sunds skole.
Forældresamarbejde/fællesskaber
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Fri for Mobberi.
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Grundtanke Børn der trives kan lære, voksne der trives kan undervise.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Skoleforvaltningen Inklusion Inkluderende miljø på Kærbyskolen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Velkommen til Skolen ved Sundet
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Den pædagogiske læreplan
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Inklusion i Skæring Dagtilbud Præsenterer mig selv 1

Vi er alle forskellige sammen Hvem er du?

Inklusion hvad tænker I om det? Begrebet oprindelse er fra FN ”Verdenserklæringen om menneskerettigheder” , for at ”fremme forståelse, tolerance og venskab” Ordet inklusion er fra Salamanca erklæringen fra 1994 som er en principerklæring der fokuserer på børn ret til uddannelse uanset handicap 3

Den Grundlæggende inklusionstanke i Skæring Dagtilbud ”Det er ikke en egenskab ved det enkelte barn, der afgør om det kan inkluderes – det er en egenskab ved fællesskabet” Bent Madsen 2011

Inklusions grundlæggende menneskesyn Alle børn er forskellige. Eksempelvis er børn med autisme de ultimative firkantede klodser og problemet ved at slå firkantede klodser ned i et rundt hul er ikke at der skal hamres hårdt, men derimod at du ødelægger den firkantede klods. Nest klasser . 5

Hvordan eller hvad tænker I som forældre, I kan bidrage med i forhold til inklusion?

Forældreansvaret i forhold til inklusion Det har betydning for børnene, at forældrene interesserer sig for fællesskabet i institutionen. Hilser på børn og voksne, lærer navnene på de andre børn, deltager i arrangementer, inviterer et bredt udvalg af børn hjem til leg (børnehave). På vores kompetence forløb brugte Thyrene begrebet ”forældre som børnenes refleksionspartnere”. Det er derfor også vigtigt at italesætte over for forældrene, at det har betydning, hvordan de omtaler børn og voksne derhjemme. 7

Forældresamskabelse Det er i samarbejdet med jer forældre at vi skaber de bedste betingelser for jeres børns trivsel, udvikling og sundhed. Ressource og rollemodeller 8

10